Befälhavare i Kalifatet

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Lupus
Medlem
Inlägg: 28
Blev medlem: 27 januari 2004, 20:50
Ort: Stockholm

Befälhavare i Kalifatet

Inlägg av Lupus » 11 mars 2004, 14:52

Jag håller på med ett (för min ålder) relativt omfattande skolarbete. Arbetet ska inkludera ämnena geografi, religion, samhällskunskap samt historia och ska innehålla olika jämförelser (t ex "Då och Nu"). Jag har valt att låta mitt arbete handla om korstågen.

Så till mitt önskemål; jag skulle vilja ha information om militära ledare som varit viktiga för korstågens utgång. Personer som Saladin har jag inga problem med att finna info om men jag skulle vilja ha info om andra t ex Zinki, Saint Gilles och Nurredin.

Alla tips om var jag kan finna sådan information (eller övrig information som berör korståget) mottags med stor tacksamhet.

/Puck Engman

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 11 mars 2004, 22:15

En informativ bok på svenska är ju Korstågen enligt araberna av Amin Maalouf, eftersom den finns på billig pocket och även på biblioteken. Annars är det nog websidor och böcker på engelska som gäller, sök på "crusade", eller namnen... Om engelskan inte är något problem så är det ju inget problem. :)

Lupus
Medlem
Inlägg: 28
Blev medlem: 27 januari 2004, 20:50
Ort: Stockholm

Inlägg av Lupus » 12 mars 2004, 15:59

Jo, Korstågen enligt araberna har jag läst och har även tillgång till, jag tycker att den är bra, men eftersom den, som namnet antyder, visar arabernas syn på korstågen så tänkte jag komplettera med någon annan källa.

Internet är en riktigt bra källa till information men också till ganska mycket usel sådan. De sidor jag hittat när jag sökt på de olika namnen har inte kommit med mycket information

Nå, tack för hjälpen.

PS Engelskan är inget problem.

Användarvisningsbild
Habsburg
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: 13 mars 2004, 18:34
Ort: Örebro

Inlägg av Habsburg » 16 mars 2004, 07:34

"Tempelriddarna och Korstågen i det heliga landet" av Piers Paul Read är den boken jag kan rekommendera. En utmärkt bok, den innehåller allt man behöver veta :)

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 16 mars 2004, 09:44

Habsburg skrev:"Tempelriddarna och Korstågen i det heliga landet" av Piers Paul Read är den boken jag kan rekommendera. En utmärkt bok, den innehåller allt man behöver veta :)
Tyckte den var så där, det tog en vääääääääääääääääldigt lång tid innan han kommer till saken.

Användarvisningsbild
General Axelius
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 16 mars 2004, 14:16
Ort: Samma stad som ca en miljon andra förtappade själar.

Inlägg av General Axelius » 16 mars 2004, 14:40

Gå till ett bibliotek och be dem att hjälpa.

Användarvisningsbild
Habsburg
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: 13 mars 2004, 18:34
Ort: Örebro

Inlägg av Habsburg » 16 mars 2004, 20:06

Patrik skrev:
Tyckte den var så där, det tog en vääääääääääääääääldigt lång tid innan han kommer till saken.
Tja, man får en bra överblick och förståelse för krigen i Outremer tack vare det låååååååååååånga introt :)

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 18 mars 2004, 15:38

Habsburg skrev:Tja, man får en bra överblick och förståelse för krigen i Outremer tack vare det låååååååååååånga introt :)
Visst är det bra med en bakgrundsförklaring, men den behöver knappast ta upp nästan 1/4 av boken och förklara både judarnas, jesus och slutligen Muhammeds liv. :roll:

Om jag får välja en bok om Tempelherreorden så skulle jag nog hellre rekomendera Barbers Det nya ridderskapet istället.

Skriv svar