Jeg bad lige min fader forklare mig hvorledes jeg bør klæde mig i kongens aasyn (fyrir konungs andlit koma):
Kyrtil máttu ok hafa með brúnuðum lit, eða með groenum eða rauðum,
ok þó góð klæði ok soemilig.
Som jeg oversætter til:
Kjortel må du og have med brun farve, eller med grøn eller rød,
i sandhed gode klæder og sømmelig.
Således klædte Jarl æt sig i 1100 tallet e.Kr., fra julemand til Robin Hood, jvf. ”Konúngs skuggsjó” (”kongens skygge” eller ”kongespejlet”, kap. XXX) fra ca. år 1154-1200 e.Kr. Kilde: Speculum regale. Konungs-skuggsjá. Konge-speilet (1848, s. 66).

Øverst: Jarl Harold Godwinsson (nr. 3 fra venstre), på dette tidspunkt endnu ikke konge, indtager et måltid før sørejsen år 1064 e.Kr., hvor han led skibsbrud, blev taget til fange af Greve Guy til Ponthieu (ca. 1020-1100) og holdt i Beaurain slottet, Normandiet (kan ses ved teksten ”hic harold mare navigavit et velis vento plenis venit in terram widonis comitis”). Det er helt bevidst, at de af os der var bosiddende i de engelske landskaber, af de af os der var bosat i Normandiet, på Bayeux gobelinen fra år 1066-77 e.Kr. blev fremstillet som langhårede, med hedensk overskæg og dårlige manerer ved langbordet. Sammenlign med hvorledes de "hellige" kortklippede, skægløse og nykristne normannere ser sig selv som den civiliserede adel, med heraf følgende ret til at herske. Det "engelske" langbord viser drikkehorn, men bemærk særligt detaljen med, at den lyshårede person helt til venstre har løftet drikkehornet med spidsen opad, hvad man aldrig gjorde. Dette er igen gjort for at vise hvor udannede englænderne er. Et øl- mjød- eller glögg-kar er vist foran den lyshårede person.
Til højre: Hertug William af Normandiet (nr. 2 fra venstre), med halvbroderen (fuldbroder til Odo) Grev Robert til Mortain, Cherbourg-halvøen i Normandiet (nr. 3 fra venstre), og halvbroderen biskop Odo (nr. 4 fra venstre), indtager et festmåltid fredag den 13. oktober år 1066 e.Kr., aftenen før Slaget ved Hastings (kan ses ved teksten ”hic fecerunt prandium. Hic episcopus cibum et potum benedicit…”). En selvhøjtidelig fremstilling af sejrherren. Biskop Odo velsigner maden, som vi uden for denne afbildning kan se er stegt kød.
Kilde :
http://hastings1066.com/baythumb.shtml (tapestry nr. 2, 23)
Klæderne er som vist af Camilla, og beskrevet i Kongens Skygge.
mvh
Flemming