V-tecknets ursprung

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Anton Severin
Medlem
Inlägg: 698
Blev medlem: 30 oktober 2003, 20:49
Ort: Habo

V-tecknets ursprung

Inlägg av Anton Severin » 27 februari 2004, 20:09

Det berömda victory-tecknet som Winston Churchill använde så flitigt under AVK uppfanns långt tidigare, enligt en polare till mig. Han berättade idag en intressant historia för mig men han kom inte ihåg vilken källan var. Ni får hjälpa mig bedömma om det kan ligga någon sanning bakom.

Under Hundraåriga kriget på 1300-talet så använde britterna långbågar flitigt. Alla långbågsskyttar som tillfångatogs av fransmännen fick sina pek- och långfinger avhuggna. På så sätt skulle de aldrig kunna spänna en båge igen. Efter, som min polare sa det, en stor brittisk seger (möjligtvis Agincourt) höll de brittiska bågskyttarna upp sina pek- och långfinger för att visa att de hade dem kvar.
På det sättet skulle V-tecknet ha kommit till.

Användarvisningsbild
SolitaryMan
Medlem
Inlägg: 319
Blev medlem: 13 juni 2003, 09:16
Ort: Stockholm

Inlägg av SolitaryMan » 27 februari 2004, 20:42

Som jag nog sagt i nån annan tråd tidigare tror jag att det med största sannolikhet är en myt. Kolla t.ex. den här länken.

I korthet är det två argument:

1. Det finns inga som helst samtida källor som beskriver att fransoserna skulle hugga av fingrarna av tillfångatagna engelska bågskyttar.

2. Det fanns inget syfte med att tillfångata ofrälse bågskyttar. Fångar togs för att kunna utkräva lösensumma, ju högre rang desto bättre. Ingen skulle betala för en enkel bågskytt. Dessutom, om bågskyttarna skulle tillfångatas vore det troligare (och effektivare) att man högg huvudet av dem istället för att bara stympa dem och släppa tillbaka dem igen.

/Martin

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 1 mars 2004, 11:26

Jag har hört en annan varriant av historien/myten.

Att det snarare var så att bågskyttarna gjorde tecknet för att reta fienden än att de fick fingrarna avhuggna och det låter väl rimligare?
Detta nämndes i samband med att föreläsaren sade att fransmännen kallade de engelska bågskyttarna "Djävlar med krokiga käppar" (ungf) och det låter ju som något han eller någon annan funnit belägg för i samtida källor? Vilka dessa källor skulle vara har jag tyvärr ingen aning om :(

Mvh
Björn

Skriv svar