Jag har fått för mig att gotik precis som barrock har fått sitt namn efteråt att stilen använts i byggen. Precis som barrock betyder "tillgjord och löjlig"(eller var det var), kallade man Gotik för Gotik efter goterna, för att de skulle ha tillhört en tid där människor inte var tillräckligt civiliserade.
Öhh, ursäkta att det är ett väldigt flummigt resonemang. Har inte hittat några källor som stärker min teori.. är den bara att förkasta eller vad sägs?
varför heter det Gotik?
-
- Redaktör emeritus
Gotiken som begrepp uppstod under renässansen, där man hyllade antikens stilideal. Termen "medeltiden" uppstod i samma veva, och avsåg "tiden mellan" antiken och renässansen, vilken skulle ha utmärkts av gotiskt barbari (kom ihåg att det var västgoterna som intog Rom). Att detta var uttryck för renässansens hybris har stått allt mer klart under de senaste 30-40 åren, men termerna lever kvar.
-
- Medlem
-
- Redaktör emeritus
-
- Medlem
viewtopic.php?t=13406B Hellqvist skrev:Vilket är ett annat namn på västgoterna.Martin Tunström skrev:Visigoter.(kom ihåg att det var västgoterna som intog Rom).
/Martin
ändrat: kanske han menade att dom inte heter västgoter utan visigoter.. eh kolla denna här tråden.