Slaget vid Lena 31 januari 1208

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem
Inlägg: 1411
Blev medlem: 22 december 2005, 23:51
Ort: Södermanland

Re: Slaget vid Lena 31 januari 1208

Inlägg av Fredrik Andersson » 8 mars 2011, 00:22

Angående Lena - har man funnit några som helst arkeologiska bevis på denna batalj eller är allt baserat på skriftliga källor?

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5048
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Slaget vid Lena 31 januari 1208

Inlägg av koroshiya » 8 mars 2011, 01:06


Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem
Inlägg: 1411
Blev medlem: 22 december 2005, 23:51
Ort: Södermanland

Re: Slaget vid Lena 31 januari 1208

Inlägg av Fredrik Andersson » 8 mars 2011, 13:39

Hm. Det verkar inte vara så mycket att bygga upp ett helt slagfält på?

Hur gick det med utgrävningarna 2008?

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Slaget vid Lena 31 januari 1208

Inlägg av Valdemar Sappi » 10 mars 2011, 14:54

När jag försöker föreställa mig utvecklingen från stor ledungshär till uppdelning i skattebönder och landsbygdsväpnare, då tänker jag samtidigt på att antalet väpnare sjönk dramatiskt under 1300-talet. En orsak (förutom den stora dödligheten) var att det blev för dyrt att ställa upp med vapen. Många avstog frivilligt från skattefriheten på väpnarplikten minsann inte var billig den heller. Ofta sökte de värn under någon storman eller biskop, som då ofta passade på att se till att jorden blev skattefri under dom. På slutet av århundradet ser vi hur nära fränder delas upp. En broder blir rik. En annan sjunker ner i bondeståndet. Andra väljer att bli borgare.

Tyvärr så minns jag inte var jag i källorna sett att andelen beridan väpnare reglerades vid kallelse till tjänstgöring. Men föreställer mig att kostnaden för en duglig stidshäst var enorm. Dessutom så strök hästarna med i mycket större antal än männen i strid, så åtminstonne riddare skulle väll dyka upp till strid med både två och tre hästar. En bra stridshäst kostade visst lika mycket som skatten från en större by eller mer. En häst som tålde både blod och strid, och som själv kunde ta del i striden.

Har ett par exempel i min bok när jag föreställer mig hur det kan ha varit. Vid ett tillfälle så dödades huvudpersonens stridshäst, vilket då är en mindre katastrof. Och vid ett tilfälle så skall han dömma/förlika i en fejd mellan två fattiga landsbyväpnare. Han löser fejden genom att den ene blir tvungen ge den andre en fullständigt värdelös häst. Men detta accepteras av den andre, därför att han nu kan infinna sig till samling - till häst. Dvs kan uppfylla sin plikt och behålla sin frihet, trots att hästen knappt duger till strid.
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Skriv svar