Det har jag inte alls nämnt. Det är du som nämnt jakttabut, och det var väl du som nämnde medeltida krönikörer som källa till detta?Djinghis Khan skrev:Du nämner att jakttabut är en fantasi från medeltiden.
Visst kan det vara så.Djinghis Khan skrev:Ska vi vända på steken och anta att kvinnor med bågar är en fantasi från Tacitus? Jag menar - Tacitus levde tusentals km från Skandinavien och kan endast ha förlitat sig på hörsägner, medan medeltida skrivare faktiskt levde grannar med samerna. Tänk på att kvinnor med vapen var ngt som romarna såg som ytterst barbariskt och kittlande primitivt. Det var ju bl.a. därför som man hade kvinnliga gladiatorer som slogs på arenan - för att visa hur barbariska och osedliga de underkuvade folken var... Om tacitus beskriver kvinnor med vapen...:
Som sagt, tabut tjänar ett syfte. Vad det syftet är i det här fallet kan jag i brist på kunskap om samer och själva tabut inte yttra mig om. Om tabut är en legend om gudar, så kan den dock spridas av de som handhar religionen. På samma sätt som kunskap sprids.Djinghis Khan skrev:Men då kommer man fram till frågan om varför ett tabu sprider sig och sätter sig så starkt att det återfinns inom ett enormt område. Det finns ingen logisk förklaring till det
Den tesen motbevisas av verkligheten. Visst är generellt sett män starkare än kvinnor, men återigen, det finns gott om kvinnor här i världen som är starkare än vissa män. Det finns även kvinnor som är längre än många män (för att återblicka till snacket om tvåmeters kvinnor).Djinghis Khan skrev:Grejen är att även svaga män är starkare än starka kvinnor
Bara för att jäklas så kan jag tolka den enligt Genusteorin: Om detta var ett tabu, som numera inte existerar och samiska kvinnor fritt lagar mat, så visar det på hur det inte är rimligt att räkna Matlagning som någonting naturligt "kvinnligt" - eftersom det förut var något typiskt "manligt"! (Man kan alltså inte hävda att specifikt kvinnor, eller män, naturligt/biologiskt hör hemma vid spisen, blir slutssatsen).Djinghis Khan skrev:Ett annat intressant exempel på ett gammalt tabu är att endast mannen fick tillaga maten. Vanliga fall brukar det ju vara så att kvinnan förpassats till köket, men här var det helt tvärtom - kvinnan blev "portad" från köket! Eftersom denna sed står i rak motsats till de senare västerländska normerna så gissar jag att du kommer att anta att seden är naturlig, urgammal och eftersrävansvärd?
MVH -Dan