Men när började långbågar användas och vilken är definitionen av en LÅNG-båge?
Varför är engelsmännen och Walesarnas bågar så unika är väl vad jag vill komma till antar jag. Varför är inte en nordisk båge en långbåge? Varför är inte stenålderns flatbågar Långbågar...de är flata jag vet men ni förstår kanske vad jag menar. Vad är definitionen och hur är det hållbart att resten av världen "knyckte" Långbåge"uppfinningen" från engelsmännen?
Ett citat som väckte mitt undrande;
MvhKapten_Gars skrev:Hela långbåge resonemanget är fullständigt felaktigt pga
1. Det inte existerade något som hette långbågar under huvudelen av medeltiden (finns några få 1400-tals referenser, för att särskilja dem från i invetarie listor från armborst), det är först under 1500-talet "långbåge" börjar användas som namn. Innan det kallades bågarna bara "bowes" eller "war bowes".
2. Engelsmänen började använda "långbågar" först efter krigen i Wales på 1270/1280-talet efter som bågen är ett walesiskt vapen från början.
Dvs Vare sig "Arn" eller Erik d. Helige hade sett ett sådant vapen i bruk.
3. De engelska korsfararna under Rikard lejonhjärtas befäl använde sig av armborst eller "vanliga" bågar under 3:e korståget.
4. Det finns inget som helst behov av att använda långbågar för att skjuta den typ av pilsvärmar som beskrivs av den långt senare skriva krönikan.
5. Det fanns en lång nordisk/svensk tradition av att bygga ocj använda bågar som JG helt ignorerar pga sin rasistiska inställning till dåtidens svear och götar.
6. Dett hela avslöjar tillsammans emd mycket annat hur fullständigt okunnig JG är om medeltidens vapen, rustningar och krigskonst.
Någon som vet om det går att anmäla smörjan till radionämnden eller dyl?
/Daniel
Björn