Men utifrån sagor och fyndmaterial samt utländska skriftkällor kan man ju spåna lite;
Något som ofta sägs är att krigare kommer till Valhall dvs "paradiset" medan kvinnor barn, trälar och i princip alla andra hamnar .... ja var då? Hel skulle jag svara och Hel låter ju väldigt likt helvete och kanske har Hel fått sitt namn av de kristna krönikörer som beskrev det? Hur som helst är Hel Vanernas land och fullt av grönskande ängar och egentligen ofta beskrivet likt det kristna paradiset. Men namnet gör nog att många (du?) tror att tex kvinnor inte hade något att vänta efter döden? Sedan finns även Nifelhel som är ett i dimmor insvept land med gyttjig mark. Dystert, kallt och fasligt är Nifelhel och det är dit tjuvar och nidingsmän förs efter döden. Återigen; verklighet eller så som de kristna krönikörerna ville se det?walderik skrev:Det finns massor som tyder på att kvinnorna fick det bättre i och med kristendomen. Men det kan ju vara hur som helst med det. Klart är i alla fall att de nu också kunde få det bra efter döden, något som är svårt att hitta belägg för vad det gäller Asa-religionen (om det nu fanns en enhetlig sådan religion).
Hur som helst; Visst tappra krigare kanske ansågs hamna i Valhall, därmed inte sagt att det är ett paradis. Kanske var det inte var mans dröm? Kanske var det en och annan som hellre fick dö och hamna i Hel?
Sedan detta med kvinnornas ställning, iofs tror inte jag de märkte vare sig till eller från förns som du säger under Luthers dagar.... fast det vet jag inte så mkt om.
En man fick inte fritt våldta till att börja med, eller var har du fått det ifrån? Jag kan ju inte säga att det inte var så men enligt sagor där rättegångar beskrivs så är det ju inte tillåtet. Inte heller om man ser till "vikingens" idéal så skulle det vare hedervärt. En våldtäcktsman är en niding och han hör till de som hamnar i Niefelhel i så fall. Men som sagt detta är ju kristna värderingar som klätt sagorna i ord. Dock vore det ju intresant om du kunde bestyrka påståendet om att våldtäckt var tillåtet.Widde skrev:Vad menar du med den fria sexualiteten? Att folk kunde ha sex utan att vara gifta? Att giftermålet var utanför kyrkans inflytande? Att en man fick fritt våldta kvinnor utan straff? Att slavinnor var fria för sina herrar att användas hur som helst? Att sex inte ansågs som syndigt?
Nej, kristendommen hade nog väldigt lite inflytande över hur folk hade sex. Det var först långt senare som giftermålet blev en helt kyrklig affär.
Däremot var nog slaveriets avskaffande viktigt för just många människors sexuella säkerhet, men det hade lite med kristendomens införande att göra och var hur som helst något som kom långt senare.
Vad det gäller det syndiga med sex, så vet jag inte varifrån den tanken har kommit. Kristen är den i alla fall inte. Kanske från 1800-talets dammiga sallonger.
Vad gäller syndigt får man väl ändå säga att de kristna såg den nordiska sexkulten som syndig? Sedan var förmodligen inte Adam på plats för att bevittna det hela så vem vet om det ens skedde så som han beskrev?
Slavarna fick nog en säkrare sexuell ställning efter x antal år. Men visst inskränktes friheten? "Du ska icke hava begär till din nästas .... äh vem försöker jag lura *lol* Jag kan inga guds budord, men man ska inte sätta på grannkärringen. Inte för att en "viking" gjorde det heller.... tror jag, men om Adam har rätt så....
Som sagt skatt fanns inte innan.... fast nog kan man anta att en skatt togs ut på marknadsplatser av de lokala hövdingarna/kungarna.walderik skrev:Ja, sedan var det ju det där med skatten. Här är jag nog ute på lite hal is, men jag har svårt att tro att kyrkan tog ut specielt mycket skatt i början. Åtminstånde under missionstiden. Å andra sidan är det också svårt att veta hur mycket man gav i "skatt" innan kristendomen. Att påstå att skattetrycket höjdes i och med kristendomens införande verkar helt enkelt inte vara något som det går att belägga varken som rätt eller fel.
Det kan ju mycket väl ha varit som så att skatten faktiskt minskade om om man blev kristen.
Tex så vore det väl intye underligt om en kristen handelsman hade en mindre skatt för att sälja sina varor i Birka under kung Björn vilket kan ha hjälpt missionen?
Mvh
Björn
Ps. blev ett haffsigt inlägg det här, måste kila....vi hörs.