Stridigheter i öster under korstågstiden?

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Björn Wegner
Medlem
Inlägg: 43
Blev medlem: 5 december 2003, 23:34
Ort: Sverige

Stridigheter i öster under korstågstiden?

Inlägg av Björn Wegner » 6 december 2003, 00:02

Alltså min fundering är om kalifatet hade några problem med sina grannar i öster eller om det bara var västerländet man stred mot?

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 6 december 2003, 02:19

De stred ivrigt med varandra ja. Varje storstad var i princip huvudstad för ett eget furstendöme (Aleppo, Mosul, Antiochia, Bagdad, ju name it) och nästan allihopa var då egna stater som konkurrerade och ofta var i krig med varandra i olika koalitioner som brukade skifta.

Björn Wegner
Medlem
Inlägg: 43
Blev medlem: 5 december 2003, 23:34
Ort: Sverige

Inlägg av Björn Wegner » 6 december 2003, 11:30

Det är jag mycket väl medveten om. Jag menade snarare om kalifatet hade några stridigheter med Indien eller Kina om vi bortser från mongolinvasionerna?

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 6 december 2003, 15:27

Som Stefan skrev, så var kalifatet efter Abbassidernas revolt ca 750 och sönderfallet av den abbassidiska kalifens auktoritet på 800-talet alltför splittrat för att man skall tala om "kalifatet" när det gäller strider med omkringliggande områden i öst.

Lokala muslimska härskare stred med varandra och lokala icke-muslimska härskare i Indien, och i Centralasien var det ungefär likadant sedan Kina förlorat sitt inflytande över Tarimbäckenet efter nederlaget vid Talas 751.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 6 december 2003, 17:26

Om vi begränsar oss till själva Kalifen i Baghdad så var väl hans största östliga hot den från 1200-talet expanderande Khwarizm-shahen. Kalifen Nasir al-Dins fruktan för shahen var så stor att han 1217 lät skicka ett bud till Djingis Khan med erbjudan om gemensam allians mot Khwarizm-shahen Ala' al-Din Muhammad. Alliansen blev dock inte av pga av mongolernas dåvarande handelsförbindelse med Khwarizm, och shahen startade ett fälttåg mot Kalifatet som dock fick ställas in pga. logistiska skäl. En ny, mer framgångsrik invasion av kalifatet inleddes dock ironiskt nog efter att själva Khwarizmriket krossats av mongolerna. 10 000 Khwarizmsoldater som var på vild flykt undan mongolerna invaderade Irak, Syrien och Korsfararstaterna, vilket fick som följd att de erövrade Jerusalem 1244, varefter staden aldrig mer föll i kristna händer.

/DK M

Björn Wegner
Medlem
Inlägg: 43
Blev medlem: 5 december 2003, 23:34
Ort: Sverige

Inlägg av Björn Wegner » 7 december 2003, 19:03

Stefan: Ber så mycket om ursäkt ifall jag verkade otrevlig i mitt svar. Jag trodde i min okunnighet att kalifatet bestod av alla arabiska stadstater...att det var som en form av union. Ska läsa på bättre till nästa gång. Tack för svaret iallafall =)

Dûrion Annûndil & Djingis Khan: : Tackar för de båda mycket intressanta svaren!

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 7 december 2003, 21:06

Björn. Jag tog inte illa upp, och frågan är intressant ifall "Islam" hade egna offensiva krig vid den tiden...

Skriv svar