Linköpings första Biskop.

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Christer Samuelsson
Medlem
Inlägg: 844
Blev medlem: 25 oktober 2002, 16:49
Ort: Wilattunge

Linköpings första Biskop.

Inlägg av Christer Samuelsson » 28 november 2003, 16:34

Såvitt jag förstår har vi ett antal Skalman värdar - moderatorer boendes i Linköping. Kanhända kan någon hjälpa mej med detta.
Saken är följande:
På ett dokument från 1120 talet, den s.k. Florenslistan finns ett antal svenska stiftstäder uppräknade. Man kan anse det tveksamt som om Linköping är med, det står nämligen Liunga. Kaupang , med en punkt emellan således.
Det finns många historieintresserade som anser att när Adam av Bremen skriver om Birka, så menar han inte Mälarbjörkö, och därmed måste detta detta Kaupang, stå för Köpingsvik. Svenska kyrkan känner inte till att det suttit någon biskop i Ljunga, sådant får man ju inte bekymra sig över.
Läser man detta: http://w1.131.telia.com/~u13104824/Epis ... ensis.html
Så kan man se att den förste biskopen i Linköping hette Herbertius och han verkar vara från Nederlänerna. Vidare satt han på 1000 talet under Påven Leos tid vilket borde vara de ha varit den IX Leo. Då Florensdokumentet är från 1120 vilket är sådär 70 år efter Leo IX så får man nog acceptera att Liunga. Kaupang betyder Linköping.
Ja om man nu inte skall börja falsifisera denna ålderliga prosa.
Med det kan man alltså inte bevisa att Birka låg på Björkö, men sannolikheten att det skulle legat i Köpngsvik tycker jag nog minskar.

Christer S

Mycket jagadt och intet fångit
mycket läst och intet förståndigt
mycket sett och intet bemärkt
äro tre ganska onödiga värk
.

Lagerbring 1730

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem
Inlägg: 583
Blev medlem: 3 september 2003, 16:36
Ort: Bälinge, Uppland och Östergötland

Inlägg av Olof Ekström » 28 november 2003, 18:29

Jag var inte medveten om att folk tvivlade på Liunga. Solklart, trodde jag.

Passagen från 1120 är Linköpings första omnämnande i Svenskt ortsnamnslexikon. Där skrivs
Liunga kaupinga ca 1120. - Ortnamnet innehåller genitiv pluralis av ljung - kanske som ortnamn, fsv. *Liunga - och fsv. köpunger, köpinger (äldre kaup-) 'handelsplats'. Utvecklingen i namnet från Liung- till Lin- har sannolikt skett under påverkan från medeltida latiniserade former som Linkopia 'Linköping' Linkopensis (adjektiv) 'Linköpings-'.
Området ska ha varit en ljunghed på den tiden, som ska ha sträckt sig från Ljungsbro till Ljungs Köping. Jag har funderat en del på Tift i sammanhanget men det kanske ska få vänta lite tills jag har någonting att komma med.

* Not: köpunger, köpinger ska naturligtvis ha danskt ö. Jag är lat.

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 28 november 2003, 22:10

Kan i samband med detta ämne rekomendera en bok vid namn Biskop och stad, vilken är en genomförlig teori om hur linköping blev stad, samt hur den utvecklades! Författaren är Medeltidsarkeolog i Lund och heter Göran Tagesson, och boken är hans doktorsavhandling.

http://www.lub.lu.se/cgi-bin/show_diss. ... m_197.html

Intressant i sammanhanget är att Staden troligtvis skapdes på Kungligt initiativ enligt Tagessons avhandling. Kungagården Stång torde ha legat vid nuvarande tekniskaverken, och kan ha varit platsen staden "planerades" ifrån. Har inte själv läst avhandlingen, men hade ett seminarium med honom vid rodret, mycket intressant.

Jag tror att han avhandlar stadens biskopar tämligen ingående också.

/Robert Sköld

Skriv svar