Dick Harrison

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Dick Harrison

Inlägg av Martin Tunström » 24 november 2003, 11:46

Eftersom Dick har sådan anknytning till medeltiden, så lägger jag inlägget här.

Ville bara berätta att han togs in på sjukhus idag, de tror han har "gått in i väggen" [Han arbetar extremt mycket] och följande dagars lektioner som han håller är inställda, vi får i alla fall hoppas han blir friskt snabbt så han kan fortsätta skrivandet av böcker och lärandet. Ville bara att ni skulle veta det.

http://www.hist.lu.se/hist/index.htm

/Anno

Engan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 10 oktober 2003, 12:22

Inlägg av Engan » 24 november 2003, 12:26

"Jarlens sekel" om 1200-talets Sverige och "Stora döden" om digerdöden, bland annat.. Jag har båda och tycker de är mycket bra, framför allt den förstnämnda. Skall ta och köpa hans "Biografi över Karl Knutsson" snart, tänkte jag.. någon som läst och vet om den är bra?

Användarvisningsbild
tornros
Medlem
Inlägg: 77
Blev medlem: 12 juli 2002, 10:22
Ort: söderhamn

Inlägg av tornros » 24 november 2003, 12:32

Rena Faktaböcker då, antar jag?

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem
Inlägg: 583
Blev medlem: 3 september 2003, 16:36
Ort: Bälinge, Uppland och Östergötland

Inlägg av Olof Ekström » 24 november 2003, 12:36

(Jag vet inte vilket forum detta skulle passa bättre i och jag tycker det är relevant, åtminstone för en sådan personlighet som Dick Harrison faktiskt är - så tråden står kvar. Diskussion om Harrisons böcker kan vi väl hålla i avsett forum, ok?)

Dick Harrison är nog en av landets större profiler inom svensk/nordisk forskning, yngre forntid-medeltid (spec. medeltid). Bland hans böcker finns Jarlens sekel, Stora döden m fl. Att han går in i väggen får jag nog säga inte förvånar mig det minsta - han producerar 3-4 böcker om året, vid sidan av forskning och undervisning. Han har också skrivit en hel del av artiklarna om forntid/medeltid i Nationalencyklopedin.

"Tyvärr", måste jag säga om hans stora produktion. Jag läste Stora döden nyligen och det bestående intrycket är att visserligen är mängden material imponerande men boken hade varit mycket bättre om Harrison lugnat ner sig nåt hekto och sållat lite.

Jag hoppas Dick kommer på fötter och hämtar sig. Utbrändhet är inte att leka med och helt återställd kan man nog inte räkna med att bli. Har han verkligen gått in i väggen kan man nog inte räkna med någon återkomst det närmaste halvåret. Tillfällig överansträngning kan vara avklarat på någon vecka men det är ett tecken man inte har råd att strunta i.

Dick Harrison, artikel på susning.nu (med viss bibliografi), personlig hemsida på Lunds universitet.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 26 november 2003, 13:24

Kan meddela att Dick har börjat föreläsa igen! :) Han har för övrigt läst tråden. :idea: Vi får väl hoppas att det kliar i hans fingrar och att han börjar skriva här.

/Anno

Christer Samuelsson
Medlem
Inlägg: 844
Blev medlem: 25 oktober 2002, 16:49
Ort: Wilattunge

Inlägg av Christer Samuelsson » 26 november 2003, 13:32

Anno skrev:Kan meddela att Dick har börjat föreläsa igen! :) Han har för övrigt läst tråden. :idea: Vi får väl hoppas att det kliar i hans fingrar och att han börjar skriva här.

/Anno
Jösses!
Det känns en aning ruggigt att vara läst av en närmast legend. Inför framtiden gäller det att hålla i hatten.
Christer Samuelsson.
Senast redigerad av 1 Christer Samuelsson, redigerad totalt 26 gånger.

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 26 november 2003, 13:34

Det vore mycket intressant om Harrison började skriva här! Bara det inte innebär för stor påfrestning på honom förstås, med anledning av ovanstående.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem
Inlägg: 827
Blev medlem: 1 oktober 2002, 17:29
Ort: Katrineholm

Inlägg av D. Andersson » 26 november 2003, 14:15

Och då skulle man själv våga fortsätta skriva annat än frågor? :P

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 26 november 2003, 15:25

Jo jag har sagt det förr och säger det igen: Dick Harrison är Sveriges motsvarighet till Eminem 8)

/DK M

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 26 november 2003, 21:04

Djinghis Khan skrev:Jo jag har sagt det förr och säger det igen: Dick Harrison är Sveriges motsvarighet till Eminem 8)

/DK M
Va?

Anno - du ber honom väl komma hit? snälla snälla snälla Dick :wink:

Nä, självklart skriver han något om han själv vill och finner tid och ork till det, men det vore UNDERBART!

Mvh
Björn

Skriv svar