Svenska (tempel)riddare

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 22 januari 2004, 17:01

Rubber Duck skrev:När det gäller korsfararen Jedvard Bonde, är det belagt att han verkligen har funnits? (Men den erikska ättens ursprung är kanske värd en egen tråd?)
Nej, liksom de flesta andra personerna fran den här tiden finns inga bevis för hans existens. Men jag tror att dokumentet som nämns är det enda som nämner en svensk vid namn som stridit i Jerusalem.

Sägs vara "den förste Svenske man, som besökte Christi grav såsom korsriddare". Han upphöjdes vid hemkomsten till jarl?

Om det är sant är en annan femma.

Sannolikt borde de personerna du nämnde ha varit stolta över om de stridit i Jerusalem, och efetrsom detta inte skrivits nanstans är väl risken mindre att de var korsriddare?

Nog borde de ha skrutit lite kring detta?

Sverre
Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: 19 februari 2004, 10:23
Ort: sala

Inlägg av Sverre » 19 februari 2004, 16:00

Vi har ju Forshems kyrka där vår käre Jan Gulliou anser att det skall finnas en grav.... och med tanke på korsen (tempelriddarekorsen) så kan det vara så att en korsriddare har donerat, eller i alla fall gjort sig till särskild beskyddare av den kyrkan.

Men den kan också vara pga att kyrkan är tillägnad den heliga graven vilka tempelriddarna va besjyddare för.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 19 februari 2004, 20:39

Sverre skrev:Vi har ju Forshems kyrka där vår käre Jan Gulliou anser att det skall finnas en grav.... och med tanke på korsen (tempelriddarekorsen) så kan det vara så att en korsriddare har donerat, eller i alla fall gjort sig till särskild beskyddare av den kyrkan.

Men den kan också vara pga att kyrkan är tillägnad den heliga graven vilka tempelriddarna va besjyddare för.
Det är för det första inget tempelherrakors, utan ett helt vanligt malteserkors som förekommit på många svenska runstenar flera sekler innan det fanns några tempelriddare. För det andra ska tempelriddarkorset ha tungor om det är avbildat kring 1200-1220, vilket det inte har

/DK M

Sverre
Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: 19 februari 2004, 10:23
Ort: sala

Inlägg av Sverre » 20 februari 2004, 15:11

Du har rätt....förhastade mig lite...

Rossy
Ny medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 22 februari 2004, 16:50
Ort: Stockholm

Inlägg av Rossy » 22 februari 2004, 17:03

Lord of Chaos

Det har funnit minst två Tempelriddare från Sverige.
En som JG har döpt till Arn Magnusson och kom från västergötland och ligger i dag inne i Forshem kyrka, Den andra riddaren som åkte till de heliga landet kom från Skokloster. Han kom också tillbaka till Sverige men han återvände till uppland medan Arn återvände till götarnas land.

Användarvisningsbild
SolitaryMan
Medlem
Inlägg: 319
Blev medlem: 13 juni 2003, 09:16
Ort: Stockholm

Inlägg av SolitaryMan » 22 februari 2004, 17:14

Rossy skrev:Det har funnit minst två Tempelriddare från Sverige.
En som JG har döpt till Arn Magnusson och kom från västergötland och ligger i dag inne i Forshem kyrka, Den andra riddaren som åkte till de heliga landet kom från Skokloster. Han kom också tillbaka till Sverige men han återvände till uppland medan Arn återvände till götarnas land.
Rossy,

Efter att ha läst den här tråden tycker jag det står klart att det saknas bevis för att det skulle funnits Tempelriddare från Sverige. Men har du andra belägg, så kör på med dem!

/Martin

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem
Inlägg: 827
Blev medlem: 1 oktober 2002, 17:29
Ort: Katrineholm

Inlägg av D. Andersson » 23 februari 2004, 01:13

Att tempelherreorden stadsfästes 1129 och Forshems kyrka byggdes under 1100-talets mitt talar även det emot att det skulle varit ett tempelriddare som byggde Forshems kyrka. Men sen har ju påbyggnader gjorts, bl.a. under 1200-talets slut. Jag vet inte ifall korset sitter på en del av utbyggnaden från 1200-talets slut eller om det är en del av den ursprungliga kyrkan.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 23 februari 2004, 09:33

D. Andersson skrev:Att tempelherreorden stadsfästes 1129 och Forshems kyrka byggdes under 1100-talets mitt talar även det emot att det skulle varit ett tempelriddare som byggde Forshems kyrka. Men sen har ju påbyggnader gjorts, bl.a. under 1200-talets slut. Jag vet inte ifall korset sitter på en del av utbyggnaden från 1200-talets slut eller om det är en del av den ursprungliga kyrkan.
Eftersom korset knappast är ett tempelherrakors så spelar det ingen större roll som argument

/DK M

Sverre
Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: 19 februari 2004, 10:23
Ort: sala

Inlägg av Sverre » 1 mars 2004, 08:26

Jag har inte sett Forshems kyrka i verkligheten och tyvär ej heller någon bra bild...men jag har förstått att vår käre JG anser att det även skall finnas en bild på en tempelriddare....är detta sant eller kan det lika gärna vara en värdslig storman?

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 1 mars 2004, 09:51

Jag har funderat lite på det där korset: Med största sannolikhet är det ju inte ett tempelriddarkors förstås, men kan det inte ha varit det från början och sedan har det delvis vittrat bort? Med andra ord att miljöförstöring eller dylikt har påverkat korset?

Bara en tanke... :)

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 1 mars 2004, 15:54

Sverre skrev:Jag har inte sett Forshems kyrka i verkligheten och tyvär ej heller någon bra bild...men jag har förstått att vår käre JG anser att det även skall finnas en bild på en tempelriddare....är detta sant eller kan det lika gärna vara en värdslig storman?
Det finns ingen bild på ngn riddare över huvut taget

/DK M

Sverre
Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: 19 februari 2004, 10:23
Ort: sala

Inlägg av Sverre » 2 mars 2004, 10:21

Det är mycket möjligt...har ju som sagt inte sett det i verligheten men väder och vind har ju påverkat i alla tider.....

harreg
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 5 mars 2004, 09:39
Ort: stockholm

Inlägg av harreg » 5 mars 2004, 19:44

det fanns visst långbågar. Det var vikingarna som "upfann" långbågen 8O , vilket först senare började användas av, först engelsmännen som hade uptäckt långbågarna när vikingarna kom. Men taktiken att skjuta alla bågar samtigt kom från mellanöstern.

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Inlägg av Kapten_Gars » 5 mars 2004, 19:48

Fel, "långbågen" är en utveckling av den kraftiga båge som walesarna använde och som britterna börjande använde under slutet på 1200-talet dvs långt efter vikinga tiden. Tekniken att skuta med all bågar samtdigt kommer inte alls ifrån mellanöstern utan den utvecklades på olika håll i världen helt oberoende av varandra långt innan korstågen.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 5 mars 2004, 19:52

harreg skrev:det fanns visst långbågar. Det var vikingarna som "upfann" långbågen 8O , vilket först senare började användas av, först engelsmännen som hade uptäckt långbågarna när vikingarna kom. Men taktiken att skjuta alla bågar samtigt kom från mellanöstern.
Långbågen av idegran har "uppfunnits" på olika ställen under olika tider, t.ex. hade "ismannen" Ötzi en över 5000 år gammal idegrans båge på 180 cm, som väl kunde ha fungerat vid Crécy eller Agincourt. Eftersom pilbågar har funnits i minst 12 000 år så kommer inte heller teknik eller taktik från mellanöstern, eller du kanske menar ngt annat?

/DK M

Skriv svar