Svenska (tempel)riddare

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
Uruk-Hai
Medlem
Inlägg: 409
Blev medlem: 23 november 2003, 12:46
Ort: Mordor

Inlägg av Uruk-Hai » 24 november 2003, 15:29

Skulle det vara så att denne Jedvard Bonde, vars död och födelse jag inte har några årtal på med undantag för att han är far till Erik den helige som föds 1120, skulle ha vart i Jerusalem så är det troligare som pilgrim än som korsriddare. Att rykten gör gällande att Bonde skulle där ha blivit slagen till riddare är än mer märkligt.

Vem fanns där som hade befogenhet till detta? Och varför förlänades han denna ynnest? Skulle han dessutom ha varit Tempelriddare? Jag är inte säker på detta men lovade de icke att leva i celibat och i sådana fall hur står då det i förhållande till hans giftermål och faderskap?

Än så länge finnes allt för många frågetecken obesvarade för att man inte skall betrakta en svensk tempelriddare som ytterst osannolikt.

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 24 november 2003, 19:14

Uruk-Hai skrev: Vem fanns där som hade befogenhet till detta? Och varför förlänades han denna ynnest? Skulle han dessutom ha varit Tempelriddare? Jag är inte säker på detta men lovade de icke att leva i celibat och i sådana fall hur står då det i förhållande till hans giftermål och faderskap?

Än så länge finnes allt för många frågetecken obesvarade för att man inte skall betrakta en svensk tempelriddare som ytterst osannolikt.
Ja frågetecknen kring just Jedvard är många.

Från förrra gången riddare var på tapeten skrev jag detta:
Hittade på länken: http://members.tripod.com/minata/bps_8_feb.html

"Jedvard Bonde, förtäljer man, var den förste Svenske man, som besökte Christi grav såsom korsriddare. Han upphöjdes vid hemkomsten till jarl, och förmälde sig med Blotsvens dotter Cecilia. Deras son Erik blev redan 1150 av Uppsvearna utkorad till deras konung, emedan han förvärvat sig ett sådant rykte för dygd och hjältemod, att han ansågs såsom den skickligaste. " (Ingen källhänvisning)
Har inte hittat mycket om denna Edward som hastig och lustigt blir svensk dynastigrundare och far till ett helgon. Jedward låter heller inte så särskilt "svenskt" så det stör..Västgötarna vill gärna göra den Erikska ätten till Västgötsk, men sanningen är att Jedwards ursprung är lite höljt i töcken. Fortfarande är han dock den enda namngivna svensk om vilken jag sett påstås att han skulle, i form av riddare, ha varit i Jerusalem.

Det lär finnas teorier om att Jedward i själva verket skulle ha varit engelsman, möjligen dock släkt med den gamla svenska dynastin som uppenbarligen hade regelbunden koppling till England.

Jag drog upp honom igen i hopp att någon har säkrare uppgifter eller vet mer. Det vore spännande att få del av källhänvisningar om Jedward om sådana finns. Jag tro att den enda nu är Erikslegenden eller vad den heter.

Historiska personer skriver man:
Erik var född c:a 1120, son till en rik uppländsk storman Jedvard, vars farfar torde ha kristnats genom den engelska mälardalsmissionen kring 1050 och kanske bekostat bygget av domkyrkan i Gamla Uppsala. Ätten kan ha härstammat från Erik Segersälls släktträd.
Ibland uppges också ytterligare en son till Jedward, (påstådd) Joar Jedvardsson, och glada genealoger har utan särskilt mycket på fötterna länkat denna Joar till Joar Blå.

helt utan sin poäng är det inte, oavsett hur gamla rötterna var, så var Erikarna väl förankrade i Uppland, och deras ättlingar förutom kungarna hade också en hög ställning tills Birger jarl praktiskt taget utrotade dem.

När Birgers son Valdemar valts till kung och Birger besvärar sig säger Joar blå enligt legenderna att om det inte passar så kan jag trolla fram en kung ur de här byxorna. Legend eller verklighet ser man ett symbolikst tecken på två rivaliserande (men säkert och släkt) ätter, där den "förlorande" kanske rentav hade mer att falla tillbaka på, men inte var tillräckligt stark just 1250.

Men man kan som sagt fråga sig varför just Jedward nämns som korsriddare. Och ingen annan svensk?

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 24 november 2003, 20:25

Det bör kanske förtydligas ytterligare att det är skillnad mellan "korsriddare" och "Tempelriddare"? Ni vet nog, men för extra tydlighets skull.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 24 november 2003, 21:13

Ja ledsen, det står nog ingenstans att han skulle varit tempelriddare.

Bra att du påpekade. :)

Frågan kvarstår: Finns någon namngiven svensk dokumenterad som kors- eller tempelriddare?

Christer Samuelsson
Medlem
Inlägg: 844
Blev medlem: 25 oktober 2002, 16:49
Ort: Wilattunge

Inlägg av Christer Samuelsson » 25 november 2003, 05:33

Frågan kvarstår: Finns någon namngiven svensk dokumenterad som kors- eller tempelriddare
Intressant fråga, personligen känner jag inte till någon med riddarvärdighet före Alsnö stadga.

Sedan börjar denna sträng med Lord of Chaos som skriver om någon som MÅSTE ha funnits och slaget vid Gestrilen.

Det är väl inte meningen att man på Skalman skall hålla sig till bevisföring in absurdum, men någon som MÅSTE ha funnits är med förlov sagt magstarkt.

Så till sist:

Gestylren och Gestrilen behöver inte vara samma sak, gräv upp ditt västgötska gärde, hittar du något skall jag ge mej.
Christer Samuelsson.

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Inlägg av Leonidas » 25 november 2003, 10:07

Kyrkan är vigd åt Jesus och den heliga gravens ära. Att viga en kyrka åt den heliga gravens ära är vad jag har förstått, unikt i Sverige.


http://www.svenskakyrkan.se/kinnekulle/ ... orshem.htm

Användarvisningsbild
Pax Vobiscum
Ny medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: 6 december 2003, 22:38
Ort: Östergötland

Inlägg av Pax Vobiscum » 6 december 2003, 23:31

Leonidas skrev:Kyrkan är vigd åt Jesus och den heliga gravens ära. Att viga en kyrka åt den heliga gravens ära är vad jag har förstått, unikt i Sverige.


http://www.svenskakyrkan.se/kinnekulle/ ... orshem.htm
Den kanske inte är helt unik. Efter att ha läst en text skriven av Rikard Hedvall (UV öst, RAÄ), om Vårdsbergs kyrka utanför Linköping verkar det som om det finns ett flertal kyrkor däribland Vårdsbergs, med koppling till den heliga gravens kyrka i Jerusalem. Kyrkan som är av typen rundkyrka är inte exakt daterad men antas vara byggd under 1100-talet. Endast 13 rundkyrkor från medeltiden är kända i Sverige. I övriga Europa finns det rundkyrkor som uppförts av tempelriddare. Det verkar som om kyrktypen har koppling till personer som av någon anledning (riddare eller pilgrim) varit i Jerusalem. Den heliga gravens kyrka, uppförd 326 antas vara förebilden. Som kandidat att knyta till uppförandet av just denna kyrka, föreslår Hedvall biskop Kol, biskop i Linköping och död på 1190-talet i Jerusalem. Speciellt intressant med Vårdsbergs kyrka är att den som enda exemplet i norra Europa har nischer på rundhusmurens insida som tydligt indikerar influenser från gravkyrkan i Jerusalem.

Riddare eller ej. Biskopen var nog en person kapabel att bekosta bygget av ett projekt som detta. Likväl skulle han kunnat göra det åt en av sina män efter trogen tjänst som Riddare...

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem
Inlägg: 827
Blev medlem: 1 oktober 2002, 17:29
Ort: Katrineholm

Inlägg av D. Andersson » 7 december 2003, 04:50

Forshems kyrka är vad jag vet den enda i Norden som är tillägnad den heliga graven.

Christer Samuelsson
Medlem
Inlägg: 844
Blev medlem: 25 oktober 2002, 16:49
Ort: Wilattunge

Inlägg av Christer Samuelsson » 7 december 2003, 06:59

D. Andersson skrev:Forshems kyrka är vad jag vet den enda i Norden som är tillägnad den heliga graven.
Man måste fråga sej hur är detta tillägnande belagt. Är det dokumenterat eller vad?
Christer S.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 9 december 2003, 02:36

Några tempelriddare kan jag inte bidra med, men däremot kan man ju komma ihåg i sammanhanget att johanniter (även kallade hospitalbröder) finns belagda i Sverige från 1100-talet - deras kloster i Eskilstuna grundades före 1185. Johanniterna (sedermera Malteserorden) stiftades i Palestina under korstågen för att ta hand om sjukvården av pilgrimerna i det Heliga Landet.

Det johannitkors som finns i Forshems kyrka (se länk) skulle ju kunna ha samband med att denna orden börjat dyka upp i Sverige. Några johannitriddare lär väl knappast ha följt med munkarna.

Användarvisningsbild
Lützow
Medlem
Inlägg: 326
Blev medlem: 22 april 2002, 19:30
Ort: Sverige

Inlägg av Lützow » 21 december 2003, 15:21

Lindir skrev:Några tempelriddare kan jag inte bidra med, men däremot kan man ju komma ihåg i sammanhanget att johanniter (även kallade hospitalbröder) finns belagda i Sverige från 1100-talet - deras kloster i Eskilstuna grundades före 1185. Johanniterna (sedermera Malteserorden) stiftades i Palestina under korstågen för att ta hand om sjukvården av pilgrimerna i det Heliga Landet.

Det johannitkors som finns i Forshems kyrka (se länk) skulle ju kunna ha samband med att denna orden börjat dyka upp i Sverige. Några johannitriddare lär väl knappast ha följt med munkarna.

En kanske långsökt tanke, borde inte Johanniterna haft någon slags skyddsstyrka för sitt kloster? Så Johanniterriddare kanske inte är så osannolikt ändå?

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 19 januari 2004, 10:19

Lützow skrev:En kanske långsökt tanke, borde inte Johanniterna haft någon slags skyddsstyrka för sitt kloster? Så Johanniterriddare kanske inte är så osannolikt ändå?
Det första klostret tror jag är Vreta, grundat av Inge dä på påvlig inrådan, ett annat är Alvastra grundat av Sverker dä.
De flesta kloster under denna tid var väl grundade och byggda av svenska rika frälsemän, dåtida svenska magnater som skänkte jorden och investerade till bygget, och hade därmed säkert även medel till dess eventuella försvar. Birger Brosa tex grundade Riseberga.

Att man därför behövde importera någon typ av riddare för klosters försvar (mot vad då?) undrar jag.

Något "anfall" på ett svenskt kloster eller religiös inrättning borde vara ovanligt, för att inte säga aldrig inträffat, fram till det konekvansfyllda beslutet att man rev biskop Trolles borg stäket och senare Kristians tyranns resa ner genom Sverige efter stockholms blodbad?
Senast redigerad av 1 Dan Koehl, redigerad totalt 19 gånger.

Användarvisningsbild
SolitaryMan
Medlem
Inlägg: 319
Blev medlem: 13 juni 2003, 09:16
Ort: Stockholm

Inlägg av SolitaryMan » 19 januari 2004, 10:33

Om jag får fortsätt upplivningen av den här tråden, så upprepar jag vad jag skrev i någon av Arn-trådarna (de blev så många att jag tappade räkningen) vad gäller att kyrkan i Forshem var helgad åt den heliga graven:

Gravkyrkorna användes som ett slags ställföreträdande pilgrimsmål när det blev för farligt att resa till det heliga landet. Se till exempel http://home.swipnet.se/~w-68234/vaggan/forshem.htm:

I flera avseenden intar Forshems kyrka en särställning inom Skara stift men också i Norden. Den är ursprungligen byggd till församlingskyrka på 1100-talet och anpassad till församlingens folkmängd och ekonomiska förhållanden. Den fick sedan ställning som Ordenskyrka för Den Heliga Gravens Orden eller Sepulkrinerna.
Den Heliga Gravens Orden grundades i Jerusalem år 1114. Anledningen var bl.a. att krigshändelser hindrade pilgrimer att fara till Det heliga landet. Då uppstod nationella s.k. Gravkyrkor. Till dem kunde pilgrimer vallfärda. Där kunde de få uppleva Jesu lidandes historia särskilt under påskveckan. Forshems kyrka har varit ordenskyrka samtidigt som den utgjorde församlingskyrka.
Om det här är en helt accepterad teori vet jag inte, men jag har sett hänvisningar till den på flera ställen.

/Martin

Morthaur
Medlem
Inlägg: 146
Blev medlem: 3 november 2002, 15:54
Ort: Sverige

Inlägg av Morthaur » 22 januari 2004, 11:25

Enligt GT så får vi reda på nästa måndag vad Troja och Guillou har grävt fram under tornet vid Forshems kyrka..det blir mycket intressant.
Enligt tidigare uttalande hoppas ju JG på ett skelett med kroksabel bredvid sig.

Användarvisningsbild
Rubber Duck
Medlem
Inlägg: 458
Blev medlem: 23 juli 2003, 14:01
Ort: Sollentuna

Inlägg av Rubber Duck » 22 januari 2004, 14:18

Dan Koehl skrev: Frågan kvarstår: Finns någon namngiven svensk dokumenterad som kors- eller tempelriddare?
På 1200-talet är det belagt att svenska riddare gjorde valfärder till Jerusalem. Till exempel Nils Sigridsson, stamfader till släkten Natt och Dag, och Peter Israelsson av Finsta-ätten, heliga Birgittas farfar. Kanske deltog någon av dessa i något av de senare korstågen?

När det gäller korsfararen Jedvard Bonde, är det belagt att han verkligen har funnits? (Men den erikska ättens ursprung är kanske värd en egen tråd?)

Skriv svar