Kända riddare
-
- Medlem
-
- Medlem
Märkligt. Mördare? Vem (playboyen) skulle han ha mördat?jofredes skrev:Han skall ju ha mördat Sveriges största playboy.
Är det riksdrotsen och lagmannen i Östergötland du menar. skulle han vedertaget vara känd som skurk och mördare, en ganska spektakulär kombination med lagmans och drotsämbetet?
Senast redigerad av 1 Dan Koehl, redigerad totalt 17 gånger.
-
- Medlem
Det finns en mängd berättelser om Bo Jonsson Grip som förmodligen inte är sanna men som visar vilken hänsynslös man han ansågs vara. Den grymmaste historien torde vara när han offrade sin hustrus liv för att deras ofödda barn skulle räddas. På så sätt skulle han och inte hustruns släktingar kunna ta över hennes stora jordegendomar.
-
- Medlem
-
- Medlem
-
- Medlem
Lite mindre "ridderliga" riddare ur de fria kompanierna
Nu vet jag ärligt talat inte om Bascot de Mauleon är en riddare (?) men en ledare för ett av de fria kompanierna under hundraårskriget är han i vilket fall. År 1388 mötte han krönikören Jean Froissart som skrev att Bascot tillbringade hela livet med att resa från ett krig till ett annat i jakten på "bättre kamp".
Bascot Mauleon själv sa att han gjort sig en förmögenhet på "plundring, mutor och lyckokast."
En som var riddare alldeles säkert var Bertrand du Guesclin som fick en välsignelse samt 200.000 franc när han passerade Avignon. Påven beklagade sig och sa att i vanliga fall var det han som fick betalt för att ge välsignelse.
Samme Guesclin erkände att han "våldtagit kvinnor, bränt hus, slagit ihjäl barn, hållit män mot lösen. ätit deras djur och druckit deras vin."
Sir Richard Knollys lär ha skrutit att där hans folk red fram darrade landsbygden inför dem. I en by kastade sig invånarna i floden vid nyheten om att han var i antågande.
/B
Nu vet jag ärligt talat inte om Bascot de Mauleon är en riddare (?) men en ledare för ett av de fria kompanierna under hundraårskriget är han i vilket fall. År 1388 mötte han krönikören Jean Froissart som skrev att Bascot tillbringade hela livet med att resa från ett krig till ett annat i jakten på "bättre kamp".
Bascot Mauleon själv sa att han gjort sig en förmögenhet på "plundring, mutor och lyckokast."
En som var riddare alldeles säkert var Bertrand du Guesclin som fick en välsignelse samt 200.000 franc när han passerade Avignon. Påven beklagade sig och sa att i vanliga fall var det han som fick betalt för att ge välsignelse.
Samme Guesclin erkände att han "våldtagit kvinnor, bränt hus, slagit ihjäl barn, hållit män mot lösen. ätit deras djur och druckit deras vin."
Sir Richard Knollys lär ha skrutit att där hans folk red fram darrade landsbygden inför dem. I en by kastade sig invånarna i floden vid nyheten om att han var i antågande.
/B
Senast redigerad av 1 UrsusRex, redigerad totalt 22 gånger.
-
- Medlem
Tills några konkreta källhänvisningar framkommit om Bo Johnsson som mördare av dåtida kända personer, väljer jag att se detta inlägg fullkomligt griper ur luften och utan stöd i någon källa.Dan Koehl skrev:Märkligt. Mördare? Vem (playboyen) skulle han ha mördat?jofredes skrev:Han skall ju ha mördat Sveriges största playboy.
Är det riksdrotsen och lagmannen i Östergötland du menar. skulle han vedertaget vara känd som skurk och mördare, en ganska spektakulär kombination med lagmans och drotsämbetet?
Jag har också läst om händelserna om och kring hans barns födelse, men vet inte om dessa stöds i några dokument, alltså är det fel att belasta honom för någon kriminell verksamhet som inte bevisats?
En man som ägde praktiskt taget hela Finland, och 1/3 del av sveriges gårdar, och vars privata förmögenhet var så stor att han var penningutlånare åt kungen Magnus Eriksson och svenska kronan, bör rimligen ha haft fiender och avundsjuka kritiker.
Och man kan förmoda att han kanske var en hårding, lindrigt sagt.
Men vi bör väl åtminstone kalla mördare för mördare om de fällts för brott, eller att de skriftliga indicierna talar för deras skuld?
Bo Jonsson ingick den grupp av adelsmän och riksråd som 1363 landsförvisade, anklagade för uppror, seglade till Tyslkand för att förhandla med Albrekt av Mecklenburg, varför han från och med denna punkt bör ha blivit kungens fiende, och andra svenskars som var emot utländskt styre. (Dock knappast Birgitta, eftersom hennes son var med på seglatsen)
1364 blev Albrekt kung, med Bo Jonsson som riksdrots och medlem i riksråden. Bo Jonsson fråntogs inga befattningar eller egendomar fram till sin död 1386. Jag har svårt att tro detta skett om Bo var mördare.
-
- Medlem
är uttråkad så jag lägger till en till:
william wallace. hans användning av pikenerare mot englands tunga kavalleri är enastående, och liknande taktiker användes av de schweiziska legosoldaterna ända in på 1600-talet. sen är hans förlust mot england senare i och för sig lite snöplig, men jag menar nog att vilken härförare som helst hade förlorat under de omständigheterna.
william wallace. hans användning av pikenerare mot englands tunga kavalleri är enastående, och liknande taktiker användes av de schweiziska legosoldaterna ända in på 1600-talet. sen är hans förlust mot england senare i och för sig lite snöplig, men jag menar nog att vilken härförare som helst hade förlorat under de omständigheterna.
-
- Medlem
Ledsen att störa, ni för en intresant dialog. Men har ni lust att starta en ny tråd? Om svenska tempelriddare eller vad de nu kan hamna under?
Känner mig som en hobbymoderator nu, men jag vill ha så många namn på riddare som möjligt och helst dokumenterade namn i den här tråden. Jag ska senare använda detta för att skapa en reenactmentkarraktär.
Mvh
Björn
Känner mig som en hobbymoderator nu, men jag vill ha så många namn på riddare som möjligt och helst dokumenterade namn i den här tråden. Jag ska senare använda detta för att skapa en reenactmentkarraktär.
Mvh
Björn
-
- Medlem
-
- Medlem
Ett gäng kända svenska riddare finns nämnda på strängen svenska riddare kända utomlands.
Där argumenteras också flitigt vilka som skall få räknas som riddare, samt varför Alsnö stadga kanske inte otvetydigt skall ses som de svenska riddarskapets födelse.
Där argumenteras också flitigt vilka som skall få räknas som riddare, samt varför Alsnö stadga kanske inte otvetydigt skall ses som de svenska riddarskapets födelse.
-
- Medlem
Det var ju inte William Wallace som kom på taktiken med pikenerare, anvandes den ens vid Sterling Bridge? Slaget vid Bannockburn är väl ett av få slag där den taktiken lyckades under de engelsk-skotska krigen? I slagen vid Falkirk och Halidon Hill fick ju skottarnas pikenerare storstryk.Lord of Chaos skrev:är uttråkad så jag lägger till en till:
-
- Medlem
vid stirling bridge så användes pikenerare, eller ia alla fall pjutbärare, men deras spjut var, om jag minss rätt, 4m långa, vilket ger ungefär samma effekt som pikar.
såg ett program om det på discovery. det gick inte riktigt till som i braveheart. skottarna var aningen mer offensiva.
sen fick dom ju mycket riktigt strostryk vid falkirk, men jag kan inte så mycket om det slaget. så vitt jag minns använde engelsmännen någon ny form av pilbåge med längre räckvidd, och när de skottska riddarna såg det så flydde dom.
såg ett program om det på discovery. det gick inte riktigt till som i braveheart. skottarna var aningen mer offensiva.
sen fick dom ju mycket riktigt strostryk vid falkirk, men jag kan inte så mycket om det slaget. så vitt jag minns använde engelsmännen någon ny form av pilbåge med längre räckvidd, och när de skottska riddarna såg det så flydde dom.
-
- Medlem
...dessutom bör riddaren förkroppsliga de ridderliga idealen. Här är mina förslag på kända riddare:Dûrion Annûndil skrev:Vi får väl hålla oss till dubbade riddare under feodal-tiden
El Cid (eller Rodrigo Diaz), 1043-1099. Kastiljansk befälhavare och erövrare. Spansk nationalhjälte.
Godfrey de Boullion, 1061-1100. Korsfarare och Jerusalems förste kristne kung. Redan under medeltiden ansedd som en av de legenariska riddarna.
Richard I Lejonhjärta, 1157-1199. Engelsk kung och korsfarare.
Black Prince, 1330 - 1376. Edward prins av Wales, son till Edward III av England. Engelsk befälhavare i kriget mot Frankrike.