Kända riddare

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Kända riddare

Inlägg av UrsusRex » 14 november 2003, 09:59

Såg En riddares historia igår och fick se att "hjältens" namn var Ulrich von Lichtenstein.... :D

Ulrich von Lichtenstein var en vandrande riddare på 1200-talet.
Framgångsrik och sedd som en hjälte.
Vid torneringar klädde han sig som Venus och lovade alla sina hästar till den riddare som besegrade honom. De som besegrades skulle buga sig djupt för att hedra Ulrich dam.
Han reste i Italien. Österrike och Tyskland.

Tänkte liksom starta en tråd där man kan lägga in namn och lite om nån känd riddare... Ulrich är min favorit så jag fick idén då jag såg filmen.

Mvh
Björn

Användarvisningsbild
Gyllenewasen
Medlem
Inlägg: 32
Blev medlem: 23 juni 2003, 08:34
Ort: Borås

Inlägg av Gyllenewasen » 14 november 2003, 10:40

Ulrich i all ära men tveklöst är William Marshal (1145-1219) den främste av dem alla. Denna riddares liv har beskrivits av Georges Duby i en bok med titeln "William Marshal - världens bästa riddare", och det säger väl allt :-)

Han var den mest framgångsrike tornerspelsriddaren i slutet av 1100-talet och blev tack vare det tränare och övervakare över två kungar - inte illa. Dessutom dubbade han faktiskt dessa båda på deras egen begäran - lite imponerande det också. Som fjärde son till en adelsman började han sitt liv utan arv men slutade sina dagar som Earl of Pembroke och riksföreståndare.
Helt klart min favorit.

Engan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 10 oktober 2003, 12:22

Re: Kända riddare

Inlägg av Engan » 14 november 2003, 12:16

UrsusRex skrev: Ulrich von Lichtenstein var en vandrande riddare på 1200-talet.
Framgångsrik och sedd som en hjälte.
Vid torneringar klädde han sig som Venus och lovade alla sina hästar till den riddare som besegrade honom.
Cool kille, men inte kan du väl mena att han klädde sig som Venus? Det måste väl vara ett skrivfel, men jag kan inte riktigt räkna ut vad du egentligen avsåg..

Engan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 10 oktober 2003, 12:22

Inlägg av Engan » 14 november 2003, 13:52

Jaha du, där ser man.. hittade till slut lite material om mannen och tydligen klädde han sig faktiskt en period som "drottning Venus". Ytterligt bisarrt.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 14 november 2003, 16:35

Gäller denna tråd endast stora tornerkämpar, eller riddare i allmänhet - till exempel stora kämpar och stridsledare som Enguerrand de Coucy, Hugo av Payens, Svarte Prinsen, Don Pedro Niño, El Cid, Winrich von Kniprode och massa andra (svenskar också)?

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 14 november 2003, 19:17

Jepp! :D
Liksom i filmen, vad gör man inte för kärleken till sin dam? :lol:

Nej, nej riddare överhuvudtaget, härledare, korsfarare you name it! :D

/B

Användarvisningsbild
Ulf T
Medlem
Inlägg: 134
Blev medlem: 8 juli 2003, 14:11
Ort: Stockholm

Inlägg av Ulf T » 14 november 2003, 23:52

Själv kommer jag att tänka på riddar Roland, som ombesjungs i Rolandssången. Han ska ha kämpat mot muslimerna i Spanien under 700-talet, för frankernas räkning. Men han dödades i slaget vid Roncevalles år 778. Dock nedtecknades sången om honom först flera hundra år senare. Därför är jag osäker på hur tillförlitlig den är.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 15 november 2003, 00:44

Ulf T skrev:Själv kommer jag att tänka på riddar Roland, som ombesjungs i Rolandssången. Han ska ha kämpat mot muslimerna i Spanien under 700-talet, för frankernas räkning. Men han dödades i slaget vid Roncevalles år 778. Dock nedtecknades sången om honom först flera hundra år senare. Därför är jag osäker på hur tillförlitlig den är.
Greve (?) Roland dödades av kristna Basker när Karl den Store fick för sig att underlägga sig de kristna rand-rikena. Men det är en fin legend, med mycket riddelighet och snarare ett tecken på riddarromantiken.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 15 november 2003, 00:51

Enguerrand de Coucy's leverne berättas mycket utförligt i boken En fjärran spegel av Barbara W. Tuchman (1978) Enguerrand ver en fransk hertig som blev truppförare för franske kungen under 1300-talet. Han började sin bana genom att slåss mot engelsmännen i Hundraårskriget. Han ledde även en här mot Schweiz och sedan ner i Italien. 1396 blev han tillfångatagen av Turkarna i det korståg som slutade i nederlag vid Nikopolis. Han dog vid 56 års ålder i fångenskap året därefter.

jofredes
Medlem
Inlägg: 804
Blev medlem: 28 augusti 2003, 14:03
Ort: Sundsvall

Inlägg av jofredes » 16 november 2003, 13:09

Bo Johnson Grip en äkta svensk skurk.
Wiliam Walace, hade inget med Mel Gibson att göra.
Sir William Deyncourt
Owain Glyndwr, den förste Walesiske nationalisten, ledde den misslyckade frihetskampen mot britterna, åkte på stryk av Henrik V.
Vlad Tepes Alias Dracula
Sir John Chandos
Betrand the Guescelin, Bretagnsk buse, allt annat än bildskön, stred i Bretagnska inbördeskriget(en del av det hundraåriga kriget) och i Spanien. Älskade strid över allt annat, ansvarade för utvecklandet av taktik efter Poiters, blev franske kungens närmaste man, hjälpte honom att införliva Bretagne under Frankrike och sågs därför som färädare av sina landsmän.
Owen av Wales, walesisk mytoman, påstod att engelska kungen konfiskerat hans land(ej sant) stred med frassarna mot engelsmännen under hundraårigakriget samt i Schweis. Erövrade Rochelle. Mördad av en förädisk landsman utsänd av britterna.
En bra bok om ämnet är Warlords:Ancient-Celtic-Medieval. Av Tim Newark Illustrationer av Angus Mcbride

Engan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 10 oktober 2003, 12:22

Inlägg av Engan » 16 november 2003, 13:17

jofredes skrev:Bo Johnson Grip en äkta svensk skurk.
En intressant fotnot i sammanhanget är att Bo Jonsson Grip vad jag förstått faktiskt aldrig blev riddare, trots sitt massiva inflytande och rikedom. Han förblev väpnare (eller "sven av vapen" hette det väl på den tiden) till sin död. Vet faktiskt inte riktigt varför, hade han velat borde det ju inte varit några problem för honom att få Albrekt att gå med på att ge honom riddarslaget.. men med tanke på vem han var fanns det säkert någon slug realpolitisk anledning till att aldrig göra det. Någon som har bättre koll kanske vet?

jofredes
Medlem
Inlägg: 804
Blev medlem: 28 augusti 2003, 14:03
Ort: Sundsvall

Inlägg av jofredes » 16 november 2003, 16:24

Där ser man, hur var det med Engelbreckt då? Han var ju lågadlig, men var en riddare?

Användarvisningsbild
Rubber Duck
Medlem
Inlägg: 458
Blev medlem: 23 juli 2003, 14:01
Ort: Sollentuna

Inlägg av Rubber Duck » 17 november 2003, 10:38

Den franske författaren Jean de Longuyon skrev på 1300-talet om nio historiska "riddare" som personifierade de ridderliga idealen; tre hedniska, tre judiska och tre kristna:

De hedniska var Hektor, Julius Caesar och Alexander den store.

De judiska var Joshua, kung David och Judas Maccabeus.

De kristna var kung Arthur, Karl den store och korsfararen Godfrey av Boullion.

Bland svenska riddare skulle jag framhålla Birger Brosa, som bland annat var den förste som avbildades med ett heraldiskt vapen.

Den tysk-romerske kejsaren Maxmilian I kallades Den siste riddaren. Han försökte under 1400-talet återuppväcka torneringarna, som blivit omoderna.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 17 november 2003, 14:04

Vi får väl hålla oss till dubbade riddare under feodal-tiden, annars finns det ju många riddare än idag... Och Salladin refererades på sin tid av de kristna som ett gott exempel på en äkta riddare (enligt de ridderliga idealen).

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 17 november 2003, 19:16

jofredes skrev:Bo Johnson Grip en äkta svensk skurk.
Jag är tveksam till att Bo Jonsson skulle ha fällts för något skurkaktigt i egentlig mening, hans landsförvisning kan väl sägas ursprunga i interna politiska stridigheter och det uppror som stöddes av en stor del av sveriges dåvarande "adel", men något mer gement "skurkaktigt" brott tror jag inte han fällts för, berätta mera?

Skriv svar