Formationer

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
Lord of Chaos
Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: 22 november 2003, 12:30
Ort: Borås

Inlägg av Lord of Chaos » 22 november 2003, 19:39

naturligtvis använde man formationer, men det tar lång tid att formera sig mitt under en strid och man är under formering mycket sårbar, därför fungerade inte riktigt striderna som i fantasyböcker där kavalleriet springer omkring och fullkomligt fintar bort fienden.
vanligtvis ställde man upp sina formationer innan striden började (sen hade man ju reserver som kunde formeras och skickas in, men det gäller inte huvuddelen av armén) och fick hoppas att man inte var så långsam att fienden han formera sig för och anfalla under tiden man var i oordning (förutsatt att båda arméerna var innom räckhåll för varandra). william wallace vann vid den där bron (kommer aldrig ihåg namnet) för att han anföll innan fienden var formerad.
sen hände det ju att det blev uppehåll i strider och att båda arméerna drog sig tillbaka för att vila, räkna sårade och formera om sig.

strategi kan var väldigt mycket i strid. allt från att välja vilka sorters soldater man vill ha (som långbågar, eller kavalleri), till var man ska anfalla och till och med ren arkitektur (bygga befästningar). vilken dåre somhelst kan inse att lätt kavalleri blir massakrerat av pikenerare, långbågar och armborst i öppen strid.
sen har vi dom trvliga smådetaljerna. det är dem som avgör ifall en strateg är skicklig eller inte. VART ska jag placera mina trupper. på berget där? i och för sig ger det berget ett bra försvar mot vanliga angrepp, men jag får ett helvete med katapulterna som antagligen kommer att placeras på kuller där.

sen har vi riddarna. ja, riddarna. de är lite svåra att styra över i strid, eftersom de flesta av dem oftast vill vinna ära genom ett massivt anfall, eller genom andra bravader helt emot befälets order.

Skriv svar