Brutala svenskar?

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
SolitaryMan
Medlem
Inlägg: 319
Blev medlem: 13 juni 2003, 09:16
Ort: Stockholm

Brutala svenskar?

Inlägg av SolitaryMan » 7 november 2003, 17:54

Följande lilla pärla finns att läsa i dagens DN i samband med en notis om en utställning på historiska muséet (http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=6):
Ett centralt, men synnerligen brutalt, ämne under helgen blir massgravarna utanför Visby ringmur från 1361. Det var då de brutala svenskarna slog ner och lemlästade en stor del av Gotlands bondebefolkning. Striderna förekom strax utanför Visby ringmur. Bönderna var dåligt rustade och fick storstryk. Det grymma sveket från de passiva stadsborna innanför ringmuren har nog inte riktigt klingat av än i dag.
"Brutala svenskar", jo jag tackar. Mig veteligen var Valdemar Atterdag dansk. Nån som har lust att maila iväg en skopa brutalt svenskt ovett till artikelförfattaren?

/Martin

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem
Inlägg: 827
Blev medlem: 1 oktober 2002, 17:29
Ort: Katrineholm

Inlägg av D. Andersson » 7 november 2003, 18:29

Mail skickat. :)

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 7 november 2003, 18:34

Undra hur dom vridit till det där?

Svenskarna under Waldemar menar jag? Ja,ja bra gjort Andersson! :)

/B

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem
Inlägg: 827
Blev medlem: 1 oktober 2002, 17:29
Ort: Katrineholm

Inlägg av D. Andersson » 7 november 2003, 18:47

"Ett centralt, men synnerligen brutalt, ämne under helgen blir massgravarna utanför Visby ringmur från 1361. Det var då de brutala svenskarna slog ner och lemlästade en stor del av Gotlands bondebefolkning."

Jo, jag tackar. Anledningen till att man läser facklitteratur eller i bästa fall magasin är att dagspressen inte hört talas om korrekturläsning. Jag är övertygad om din vetskap i detta fall, nämligen att det var dansken Valdemar Atterdag med sin danska här som anföll de svenska bönderna som dödades i ett antal av ca. 1800 man. Det är kanske dags att ni på dagspressen väntar ett dygn med att publicera artiklarna och istället får dem korrekturlästa? Med ett läsarantal på runt miljonen har DN ett ansvar för att innehållet är korrekt (vilket vi är fullkomligt medvetna om att ni misslyckas med). Det börjar kanske bli dags att tänka på läsarna? Ge dem korrekt fakta!

Med irriterade hälsningar
Daniel Andersson

Användarvisningsbild
SolitaryMan
Medlem
Inlägg: 319
Blev medlem: 13 juni 2003, 09:16
Ort: Stockholm

Inlägg av SolitaryMan » 7 november 2003, 19:01

Ja, du sparar inte på krutet Daniel. Fight the power! :lol:

Hoppas du lägger ut svaret när du får det.

/Martin

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem
Inlägg: 827
Blev medlem: 1 oktober 2002, 17:29
Ort: Katrineholm

Inlägg av D. Andersson » 7 november 2003, 19:02

Jag använder mig bara av ödmjukhet när jag är säker på att jag tjänar på det. ;)

Förresten, som rubrik i mailet tog jag "ett brutalt fel". Tyckte det passade bra.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 8 november 2003, 12:19

Bönderna var ju inte ens dåligt utrustade, de var rika storbönder som hade råd med de senaste typerna av harnesk. Men historien vill ju framställa dom som ädla vildar som slogs mot en alltför stor övermakt.

/DK M

FoxTox
Medlem
Inlägg: 61
Blev medlem: 1 oktober 2003, 17:31
Ort: Östergötland

Inlägg av FoxTox » 9 november 2003, 22:53

Djinghis Kahn!
Fanns det verkligen 1800 rika storbönder på Gotland 1361. Och varför var de samlade på ett ställe? Att de hade "senaste typerna av harnesk" säger tyvärr ingenting om de som slogs, lika lite som en nutida soldat i stridsvagn (åh, en rik soldat som har råd med stridsvagn...).
Jag vet mycket väl att arkeologin gärna gör sådana kopplingar, men sådant är arkeopati.

FoxTox
Medlem
Inlägg: 61
Blev medlem: 1 oktober 2003, 17:31
Ort: Östergötland

Inlägg av FoxTox » 9 november 2003, 22:54

Och bönder är inte vildar. Det har dom inte tid med..!

Användarvisningsbild
Gyllenewasen
Medlem
Inlägg: 32
Blev medlem: 23 juni 2003, 08:34
Ort: Borås

Inlägg av Gyllenewasen » 10 november 2003, 11:54

Inte tusan var det rika storbönder som föll vid Visby ringmur. De flesta hade gamma utrustning (redan för den tiden) och väldigt många var antingen under 17 år eller gammal eller på något sätt kroppsligt försvagad. Ungefär var tredje tycks dessutom ha dött av pilbågsskyttar innan riddarna attackerade och de flesta andra har skador som tyder på att de flytt men blivit nedhuggna i flykten. Massaker med andra ord.

Fynden vid Korsbetningen är väldigt tydliga på den här punkten.
Kerstin Engdahl, arkeolog (vid Historiska museet i Stockholm) har varit ansvarig för den senaste utgrävningen på plats och är en kunnig expert på området.

Dessa pojkar och män var helt enkelt den sista reserven och skälet till det är att de (bönderna) vid två slag tidigare hade lidit nederlag mot danskarna. Männen i bättre utrusning och vid bättra fysik var helt enkelt besegrade av en - uppenbarligen eftersom de vann så lätt - stor övermakt.

Och, innan diskussionen drar vidare. Det finns en massgrav kvar att gräva ut som kanske visar upp ståtliga gotländska män i den tidens bästa utrustning, men än så länge har de inte hittats.

Användarvisningsbild
Katarina
Medlem
Inlägg: 43
Blev medlem: 10 november 2003, 16:43
Ort: Stockholm

Inlägg av Katarina » 12 november 2003, 12:39

Gyllenewasen skrev:Kerstin Engdahl, arkeolog (vid Historiska museet i Stockholm) har varit ansvarig för den senaste utgrävningen på plats och är en kunnig expert på området.
Kerstin Engdahl är tyvärr en av de fem arkeologer som sagts upp från Historiska Museet (från 1 januari i år) och finns inte kvar där längre.
Jag känner för närvarande inte till något om hennes nya arbetsplats.

Användarvisningsbild
Lord of Chaos
Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: 22 november 2003, 12:30
Ort: Borås

Inlägg av Lord of Chaos » 22 november 2003, 14:23

jag har lite svårt att gå med på en sak i artikeln (förutom det uppenbara faktafelet). att de var brutalt slaktade. att slå ner ett uppror är i min mening inte brutalt (även om skälet till att det blev uppror överhuvud taget kan ha varit brutala). blir man anfallen så försvarar man sig. att sen hugga ner folk i flykten är helt enkelt att statuera exempel, och så vitt jag vet, så förekom det i stort sätt alltid efter ett slag.

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 22 november 2003, 15:02

JAg har svårt för sådana här artiklar som i mångt och mycket vill bevara bilden av historien som våldsam, pittoresk och med riddare och hela det kittet. Människor då som nu var rationella personer som gjorde saker av en anledning.

Men jag kanske övertolka den.

/Robert Sköld

Användarvisningsbild
Lord of Chaos
Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: 22 november 2003, 12:30
Ort: Borås

Inlägg av Lord of Chaos » 22 november 2003, 15:04

mycket av historien var våldsamt helt enkelt för att adeln inte såg bönderna som människor utan redskap. då blir det rätt lätt våldsamt

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 22 november 2003, 16:47

Gyllenewasen skrev:Inte tusan var det rika storbönder som föll vid Visby ringmur. De flesta hade gamma utrustning (redan för den tiden) och väldigt många var antingen under 17 år eller gammal eller på något sätt kroppsligt försvagad. Ungefär var tredje tycks dessutom ha dött av pilbågsskyttar innan riddarna attackerade och de flesta andra har skador som tyder på att de flytt men blivit nedhuggna i flykten. Massaker med andra ord.
Jo iofs jag tänkte lite fel, den "riktiga" hären hade ju redan besegrats vid Ejmuns bro. Men det fanns ju många avancerade harnesk bland de stupade, även om dessa kanske inte var så representativa.

/DK M

Skriv svar