Ett par bilder jag tog i Istanbul (bilder på gamla vapen)
-
- Medlem
Ett par bilder jag tog i Istanbul (bilder på gamla vapen)
Jag har en usel kamera, för att inte tala om hur usel fotograf jag är, men i alla fall,
En himla snajdig stridsklubba.
Pilbågar.
Det här var nytt för mig: Kastspjut med koger (javelins). Jag har aldrig sett det förut och var inte ens säker på att de nånsin använts i Europa.
Tyvärr var fotografering förbjuden i relikkammaren så några bilder av profetens skägg eller profetens svärd blev det ju inte
En himla snajdig stridsklubba.
Pilbågar.
Det här var nytt för mig: Kastspjut med koger (javelins). Jag har aldrig sett det förut och var inte ens säker på att de nånsin använts i Europa.
Tyvärr var fotografering förbjuden i relikkammaren så några bilder av profetens skägg eller profetens svärd blev det ju inte
-
- Medlem
-
- Redaktör emeritus
-
- Medlem
-
- Medlem
Du har inte nån bild på stridshammaren eller vad det kan vara med mosaikhandtag(?) över klubban? Den med schackrutigt skaft!?
och bågarna... jag kan fortfarande inte första riktigt hur man strängar dom? Måste va svintungt? Fast de strängas väl inte av så som långbågar utom då de hängs upp på museum för x-antal år utan att vara tänkta att nyttjas? Eller?
Djinghis? Har för mig du har en sån här båge?
/B
och bågarna... jag kan fortfarande inte första riktigt hur man strängar dom? Måste va svintungt? Fast de strängas väl inte av så som långbågar utom då de hängs upp på museum för x-antal år utan att vara tänkta att nyttjas? Eller?
/B
-
- Medlem
Tyvärr. Det är en liten (såg i alla fall lätt ut) yxa, föreföll mig lämplig som ryttarvapen. Det fanns också lätta versioner av både morgonstjärnor och klubbor (min terminologi är säkert usel - "pinne med saker som dinglar" resp "pinne med knöl i ändan, med eller utan taggar men i detta fall mestadels utan") men jag hade lite ont om film :-/UrsusRex skrev:Du har inte nån bild på stridshammaren eller vad det kan vara med mosaikhandtag(?) över klubban? Den med schackrutigt skaft!?
-
- Medlem
-
- Medlem
Ja, men det är svårt att förklara hur man strängar dom om man inte ser det själv. Man tar bågens ena "öra" runt benet och tar tag på den motsatta sidan, varpå man drar upp det andra "örat". Finessen med det är att man kan stränga bågen på hästryggen med den teknikenUrsusRex skrev:Du har inte nån bild på stridshammaren eller vad det kan vara med mosaikhandtag(?) över klubban? Den med schackrutigt skaft!?
/B
/DK M
-
- Medlem
Gozer archery har en bild serie på hur man strängar sådan bågar:
http://www.grozerarchery.com/usage.htm
/Daniel
/Daniel
-
- Medlem
Ja just det, det är så jag har lärt mig att dra bågen. Det är också Csába Grözer som tillverkat min bågeKapten_Gars skrev:Gozer archery har en bild serie på hur man strängar sådan bågar:
/Daniel
/DK M
-
- Medlem
-
- Medlem