Mat under "tidig medeltid i norden" (=vikingatid)

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
KättarAngus
Medlem
Inlägg: 66
Blev medlem: 7 november 2003, 05:02
Ort: Stockholm, bor i Uppsala

öl vs. vatten

Inlägg av KättarAngus » 10 november 2003, 03:03

Man bör tänka på att det som är vätskedrivande i öl är humle och alkohol. Humle saknades i de tidigaste öltyperna och alkoholhalten i det öl man drack stora mängder av dagligen var säkerligen låg, jag skulle gissa på 2% ungefär, det beror lite på lakningarnas effektivitet, eftersom det gjördes på 3:e lakningen, de tidigare 2 lakningarna gjordes bättre öl, ofta använt till fest , på.

Den vätskedrivande effekten vi känner hos ett nutida starköl bör m.a.o. inte ha förekommit, ej heller den vi upplever hos lättöl eftersom det är humlen som ansvarar för den.

Vad gäller vatten så beror det till stor del på var man är bosatt någonstans. Som stadsbo skulle jag nog tveklöst hållt mig till öl på den tiden. Sjukdomar sprids tämligen fort via vatten när renligheten blir eftersatt. Att koka vatten är en modern grej, vi känner ju till _vad_ det är som gör oss sjuka.

Jag tror det var i boken "Porter" som författaren nämnde ett kolerautbrott i London. Folk insjuknade till höger och vänster medan arbetarna på bryggeriet höll sig friska trots att de bodde i samma kvarter, tog vatten från samma pump m.m. Förklaringen är att de enbart drack öl, inget vatten. Kokningen dödar alla patogena organismer i ölet och det är ett sätt att konservera vatten på.


Att jag undrade över källor från en författare beror på at jag upplever det som att vederbörande gått på myten om att kryddor användes för att dölja dålig smak hos skämda/ruttna råvaror (förvånansvärt många sprider den fortfarande) och applicerar tankarna om mathållningen på ölets kvalitet.
Ha det...
/Angus

Skriv svar