Ulf jarl Fase av Bjälboätten, son till Karl Döve
- Olof Ekström
- Medlem
Notis som kanske har anknytning till ursprungsfrågan,
En av de tidigaste som verkar ha haft någon sorts offentlig myndighet i den här klassen borde väl vara Ulf jarl, som tydligen hade myntningsrätt före 1285 (kanske så tidigt som runt 1250), hans namn finns på ett antal mynt. Var de mynten präglats vet jag inte (det rör sig tydligen om flera) men det kan vara frågan om mynt knutna till myntslagningen i Sigtuna eller till de hantverkare som verkar ha flyttat därifrån för att arbeta på andra platser. Mer kanske finns i boken Kung Olofs mynthus i kvarteret Urmakaren, Sigtuna, förf. Brita Malmer, Johan Ros, Sten Tesch, utgiven Stockholm 1991.
Någon "fogde" är han knappast, inte heller hertig eller greve. Det anmärkningsvärda ligger inte i titeln utan i att han fick(?) slå egna mynt.
Bara en sak jag råkade snubbla över. Jag tror aldrig jag hört talas om denne Ulf tidigare.
En av de tidigaste som verkar ha haft någon sorts offentlig myndighet i den här klassen borde väl vara Ulf jarl, som tydligen hade myntningsrätt före 1285 (kanske så tidigt som runt 1250), hans namn finns på ett antal mynt. Var de mynten präglats vet jag inte (det rör sig tydligen om flera) men det kan vara frågan om mynt knutna till myntslagningen i Sigtuna eller till de hantverkare som verkar ha flyttat därifrån för att arbeta på andra platser. Mer kanske finns i boken Kung Olofs mynthus i kvarteret Urmakaren, Sigtuna, förf. Brita Malmer, Johan Ros, Sten Tesch, utgiven Stockholm 1991.
Någon "fogde" är han knappast, inte heller hertig eller greve. Det anmärkningsvärda ligger inte i titeln utan i att han fick(?) slå egna mynt.
Bara en sak jag råkade snubbla över. Jag tror aldrig jag hört talas om denne Ulf tidigare.
Skumt med denna titel, har du boken, finns bild, vad står egentligen på myntet, "Dux"?Teodric skrev:En av de tidigaste som verkar ha haft någon sorts offentlig myndighet i den här klassen borde väl vara Ulf jarl, som tydligen hade myntningsrätt före 1285 (kanske så tidigt som runt 1250), hans namn finns på ett antal mynt. Någon "fogde" är han knappast, inte heller hertig eller greve. Det anmärkningsvärda ligger inte i titeln utan i att han fick(?) slå egna mynt. Jag tror aldrig jag hört talas om denne Ulf tidigare.
Enda Ulf jarl jag känner till för denna tidsepok är Ulf Fase, riksjarl 1229-1247. Död 1247, före den tid du nämner. När Ulf dör övertar Birger Magnusson titeln 1247 och blir "Birger jarl", och jag trodde han var den enda och den sista jarlen under sin ämbetstid, några jarlar efter honom finns väl inte?
1247 är ett viktigt år även för dennas strängs ämne, skatteuppbörden, eftersom Folkungarna förlorade i slaget vid Sparrlösa 1247 och därmed krossades det sista motståndet mot kungligt centralstyre och skatter. I Sigtunaannalerna heter det under anno 1247: "Detta år förlorade Upplands allmoge vid Sparrsäter segern och sin frihet, och man pålade dem spannskatt, skeppsvist och flera bördor"
Rimligen borde nu någon namngiven person vara den som drog in skatten.
Och när jag funderar kring dessa ord "Upplands allmoge" står det plötsligt åtminstone för mig klart: Övriga Sverige hade redan skatteuppbörd. annars hade man inte gjort så stor sak av att Uppland blev beskattat?
Så datum märkningen av svenska skatter till år 1247 hävdar jag fortfarande, är fel. Man kan också fundera över varför det särskilt nämns "allmoge"?
Även om riddarklassen påstås formellt existera först efter Alsnö stadga, så känner jag här en svag vittring att de stora landägarna, stormännen, de blivande svenska riddarna, redan 1247 var befriade från skatt, sannolikt som kompensation för något, rusttjänst till häst eller tidigare ledungsskepp, samt eller förråd i husbyarna?
Tillbaka till denna Ulf jag hittat, vilken ju är släkting till Birger jarl.
Ulf Fase lär skall ha stridit på Knut Holmgerssons sida, alltså i opposition mot kung Erik den läspe och halte, läs Birger Magnusson. Även Ulf jarl är död 1248, eventuellt avrättad efter slaget eller dog han vid Sparrsätra?
Intressant med en jarl som strider i slag mot sin kung. Uppenbarligen var han sedan lång tid emot Erik Eriksson den läspe och halte.
Hur 17 kan Erik den läspe velat behålla en jarl som var i opposition mot honom? Han borde ha förlorat titeln illa kvickt om kungen hade makt att göra detta? En makt Erik uppenbarligen inte hade. Varför?
Detta föder en ny tanke för mig att jarlar valdes av folket och inte tillsattes av kungen! Och när Ulf dör väljs därför Birger?
I så fall av vilka?
Alternativet skulle vara att om kungen tillsatte en jarl, så var titeln evig...
Men som sagt en till jarl Ulf från mitten av 1200-talet, låter som en sensation.
Det vänder upp och ner på det jag läst om denna tid.
Senast redigerad av 1 Dan Koehl, redigerad totalt 27 gånger.
- Olof Ekström
- Medlem
Kan mycket väl vara samme Ulf såvitt jag vet. Bortre tidsgränsen är min egen slutledning. Jag har eg. mycket lite aning om vem det kan röra sig om, jag bara snubblade över namnet i Lars Gahrns Svearna i de uppländska folklanden och det svenska rikets uppkomst i Upplands fornminnesförening och hembygdsförbunds årsbok 1993 ("Kärnhuset i riksäpplet"). Kom att tänka på den här tråden och kastade ut omnämnandet. Avsnittet i essän heter Den äldsta myntorten fanns hos svearna, s 54-56. Enda (såvitt jag kan se) relevanta källangivelse verkar vara sigtunaboken jag angav ovan, men om jag förstår texten rätt så är mynten funna på flera platser. Huruvida stampar också finns vet jag inte. Det slås fast av Gahrn att Ulf är den ende kände icke-kung som vi har myntfynd från, men frågan om flera kan ha haft rätten lämnas öppen.
(jag kan citera hela passusen om det är intressant, den är nog kortare än vad vi skrivit hittills
)
(jag kan citera hela passusen om det är intressant, den är nog kortare än vad vi skrivit hittills
- Olof Ekström
- Medlem
Jag vill nog anföra en annan tänkbar orsak: Vapen- och annan makt. Kungen satt väl helt enkelt inte säkert nog för att kunna agera i frågan. Kanske han kunde säga tusen gånger att jarlen inte längre var jarl utan att vare sig jarlen ifråga eller folk i hans läger brydde sig det minsta.Dan Koehl skrev:Hur 17 kan Erik den läspe velat behålla en jarl som var i opposition mot honom? Han borde ha förlorat titeln illa kvickt om kungen hade makt att göra detta? En makt Erik uppenbarligen inte hade. Varför?
Detta föder en ny tanke för mig att jarlar valdes av folket och inte tillsattes av kungen! Och när Ulf dör väljs därför Birger?
Kanske en myntningen är en markering om att kungen inte hade makt nog att stoppa jarlen, ett propagandaprojekt (vilket ju all myntning vid den här tiden väl rimligen kan ses som, vid sidan av den mer ekonomiska kontroll man eftersträvade).
- Olof Ekström
- Medlem
Oooupps! Ber om ursäkt Dan! Stycket jag läste i har en slutkläm också - "Detta avser tiden före 1250". Det är inte helt otvetydigt om även orden om Ulf ska ligga före 1250, men med ledning av det du säger om herr Fase är jag böjd att anta det. Ulf Fase är säkert mannen vi söker. Ber om ursäkt för förvirringen. Gahrns essä är inte särskilt detaljerad i frågan, det är mitt enda försvar.
- Olof Ekström
- Medlem
Ok, kommer om nån dag eller två. Jag skrattade f.ö. högt när jag hade vänt några blad i boken: Nästa kapitel handlar om slagen vid Sparrlösa och Gata, Ulf fase (omväxlande med litet eller stort f - vilken sorts efternamn är det? ett tillnamn typ läspe eller ett familjenamn?) figurerar förstås i förspelet.
Vi kan dra det i en ny tråd. Jarlarna kan vara värda det.
Vi kan dra det i en ny tråd. Jarlarna kan vara värda det.
Ja, det vill jag nog pasta. Jarl översätts till latinets Dux i denna period, vilket är ingenting annat än hertig.Olof Ekström skrev:Notis som kanske har anknytning till ursprungsfrågan,