Mongolisk myt eller sanning?

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 24 oktober 2003, 15:43

Stefan skrev:Lindir. Du träffade burjater, och de är trevligt folk slår du fast.
Aha, här har vi gåtans lösning. De kan de ju inte gärna vara Djingis Khans (den ursprunglige alltså) avkomlingar, de måste vara någon annan snällare stam.
Ergo. Din lärda utläggning kan kanske nyanseras något, den gäller burjater och inte nödvändigtvis Djingis khan. :)
Jag inser att det är ett skämt från din sida, men då du nog tog upp det så kan jag inte låta bli att förklara skillnaden mellan Burjaterna och de egentliga Mongolerna. :P
Burjaterna är i själva verket ganska annorlunda mot Khalkha-mongolerna, även om de ifråga om språk och kultur liknar varandra mycket. Medan mongolerna är starkt knutna till en mer centralasiatisk-kinesisk sfär har Burjaterna påverkats till viss mån av den Sibiriska taigan och dess folk som är Burjaternas nordliga grannar. Detta märks i delar av deras materiella kultur och för-buddhistiska religion. Dessutom är de påtagligt fysiskt olika mongolerna i Mongoliet (trots att många böcker påstår att de har gemensamma förfäder)

/DK M

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 11 november 2003, 20:00

Tack Gutekrigaren för boktipset förresten, Det var en härlig bok trots det fjantiga kärlekstemat :P

/DK M

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 12 november 2003, 00:30

Ingen orsak, läste du båda delarna?

SPOILERVARNING!!!!!!! Sluta läsa!






Gillar slutstriden när Yukio dör starkt...väldigt "japansk".

Apropå kärlek DK, när du blir könsmogen uppskattar du nog de avsnitten också! :P :lol:

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 12 november 2003, 09:47

Nej jag hade inte läst båda delarna, tack för spoilern! :x
Men det är ok, jag har förutsett hans död 8)

/DK M

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 12 november 2003, 12:27

Haha, men kom inte och säg att jag inte varnade... ;)

Oavsett vad så blir det nog inte exakt som du tror med avseende på Yukios död, så du får nog stort nöje av andra delen ändå!

Förresten: titeln baghadur, har den någon förankring i verkligheten? Jag ställer samma fråga för tuman/tuman-bashi.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 12 november 2003, 18:53

Gutekrigaren skrev:Haha, men kom inte och säg att jag inte varnade... ;)

Oavsett vad så blir det nog inte exakt som du tror med avseende på Yukios död, så du får nog stort nöje av andra delen ändå!

Förresten: titeln baghadur, har den någon förankring i verkligheten? Jag ställer samma fråga för tuman/tuman-bashi.

Mvh Petter
Ja, baghatur är 1200-tals mongoliska och betyder "tapper" eller "hjälte". Idag har det ordet blivit baatar , och ingår ju som du nog vet i huvudstadens namn - Ulaanbaatar vilket betyder "Röde hjälten".
Tümen betyder tiotusen, och syftar på en division på ca 10 000 man. Ngn "Tümen-bashi" har jag dock aldrig hört talats om, bashi är ju japanska, inte mongoliska. En mongolisk general som ledde en tümen titulerades normalt sett noyon, vilket betyder adelsman eller "högt uppsatt".

/DK M

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 12 november 2003, 21:21

Jag är inte säker på i vilket sammanhang ursprungsfrågan skapades. Det är länge sedan jag läste Shike.

I Sienkiewicz Syndafloden, kommenderar den driftige Kmicic en tatarisk trupp. Han tilltalas då vördnadsfullt av sina tatarer med just bagadyr.

Sienkiewicz var en mycket duktig amatörhistoriker/researcher, så hedertiteln användes säkert. Om den nu fortsatte att betyda min hjälte el dyligt, eller om det blev tilltalsordet till en överordnad låter jag vara osagt.

I Shike hamnar ju en tumen mongoler som legosoldater i Japan, så om dess befälhavare kallas för tuman-bashi är väl följdriktigt. Eller om mongolerna talar så om sin befälhavare i samtalen med japanerna.
Respektive om japanerna kallar så höga mongoliska officerare.

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 13 november 2003, 00:16

Säkert som ni säger!

Visste inte att bashi var japanska... :oops:

Tack för svaren, att tümen (som det alltså heter på riktigt) betydde tiotusen visste jag ju egentligen som sagt, men kul att få höra resten!

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Lord of Chaos
Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: 22 november 2003, 12:30
Ort: Borås

Inlägg av Lord of Chaos » 22 november 2003, 14:34

Stefan, att strypa någon tycker jag är att ganska effektivt sätt att ta avsked på...
sen har forksare en benägenhet att missa uppenbara saker som att språk är mycket lika utan ser helt på andra saker.

Sen finns det här med strypning som "ärofull" avrättning med i många kulturer. Var det inte Inkaindianerna ledare som bad spanjorerna att avrätta honom goneom strypning?

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 22 november 2003, 16:03

Appropå Bashi, så är det även på turkspråk ordet för "överhuvud", "hövding" eller "fadersfigur (i betydelsen familjens överhuvud)". Möjligen har det relation till turkiska Pascha, men det är en gissning. Huvudsakligen grundar jag detta på att den nuvarande presidenten i Turkmenistan, Saparmurat Nijazov, har utropat sig till Alla turkmeners landsfader, Türkmenbashi.
För en intressant sida om Saparmurat Nijazov, se dennes officiella hemsida hos ambassaden i Washington (OBS! Propaganda då då...)
http://www.turkmenbashi.org/

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 22 november 2003, 16:42

Dûrion Annûndil skrev:Appropå Bashi, så är det även på turkspråk ordet för "överhuvud", "hövding" eller "fadersfigur (i betydelsen familjens överhuvud)". Möjligen har det relation till turkiska Pascha, men det är en gissning. Huvudsakligen grundar jag detta på att den nuvarande presidenten i Turkmenistan, Saparmurat Nijazov, har utropat sig till Alla turkmeners landsfader, Türkmenbashi.
För en intressant sida om Saparmurat Nijazov, se dennes officiella hemsida hos ambassaden i Washington (OBS! Propaganda då då...)
http://www.turkmenbashi.org/
Ja men då måste det ju komma från det. Men mongolerna använde inte den titeln, inte heller timuriderna.

/DK M

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 4 april 2004, 00:17

Nej nu ber jag om ursäkt att jag lurade er - Tüman Bashi är faktiskt en timuridisk titel som användes av Timürs högre befälhavare. Ursäktar mig så mycket, men nu vet både ni och jag...

/DK M

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 4 april 2004, 11:30

Hur var det där med japanska Bashi? Betyder det ungefär "hövding", och är det då inlånat från turkiskan (eller mellanledet mongoliskan snarare...)?

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 4 april 2004, 13:14

Dûrion Annûndil skrev:Hur var det där med japanska Bashi? Betyder det ungefär "hövding", och är det då inlånat från turkiskan (eller mellanledet mongoliskan snarare...)?
Det har jag ingen aning om tyvärr... japanska är verkligen inte min starka sida :wink:

/DK M

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 4 april 2004, 13:50

Basshi betyder "yngsta barnet" på japanska ...

Skriv svar