Quiz: Medeltid
- Ralf Palmgren
- Medlem
- Ralf Palmgren
- Medlem
- Ralf Palmgren
- Medlem
Överhuvudtaget ogillar jag att jämföra nuvarande folks etnicitet med medeltida folks etnicitet. Jag är självfallet inte ensam om att anse så utan min åsikt delas av flera andra medeltidshistoriker som håller på med etnicitetsforskning. Nu skall vi dock inte börja diskutera detta här i denna frågesport.Vilken etnisk grupp kan kopplas samman med det norröna geografiska begreppet Bjarmaland?
De människor som existerade i det mytomspunna området Bjarmaland tillhörde någon av de finsk-ugriska stammarna. Det finns egentligen flera folkstammar som enligt olika forskares teorier sammankopplas med bjarmerna. Däribland Vepserna (Vepses / Vepsäläiset) eller permer (heter de så på svenska? Permiläiset på finska)... I alla fall att det är frågan om finsk-ugriska stammar. Däremot undviker jag att sammanföra dessa bjarmer med moderna finnar. Därför skriver jag som svar att det rör sig om finsk-ugriska stammar!!!
Ralf Palmgren, om Du läser frågan igen så ser Du formuleringen "kan kopplas samman", vilket knappast är något att hetsa upp sig för. Det är ett faktum att de isländska sagornas Bjarmaland har ett språkligt samband med det idag obsoleta namnet permier - de grupper som tidigare på svenska kallades permier och syrjäner kallas nu för komi efter det egna namnet på sig själva.
Permier är alltså rätt svar. Vilket inte har något att göra med om sagornas bjarmer verkligen var permier eller någon annan grupp. Jag tror inte ens att vi kan vara säkra på att de talade något finsk-ugriskt språk, även om det verkar troligt.
Ralf Palmgrens fråga.
/ Probstner
Permier är alltså rätt svar. Vilket inte har något att göra med om sagornas bjarmer verkligen var permier eller någon annan grupp. Jag tror inte ens att vi kan vara säkra på att de talade något finsk-ugriskt språk, även om det verkar troligt.
Ralf Palmgrens fråga.
/ Probstner
Whatever. Alltid lite vanskligt med exakta data när det gäller processer - vad som bedöms vara start- ch slutpunkt kan ju alltid vara föremål för diskussion.
Jag snappar åt mig frågan och undrar när och var den äldsta fria gruvrätten (ty Bergbaufreiheit) är belagd.
(Före högmedeltiden var det i analogi med den romerska rätten alltid så att en mineralfyndighet tillföll markägaren, men den fria gruvrätten innebar att den som upphittade en fyndighet också fick fätt att exploatera den - en förutsättning för medeltidens protokapitalistiska gruvbrytning.)
/ Probstner
Jag snappar åt mig frågan och undrar när och var den äldsta fria gruvrätten (ty Bergbaufreiheit) är belagd.
(Före högmedeltiden var det i analogi med den romerska rätten alltid så att en mineralfyndighet tillföll markägaren, men den fria gruvrätten innebar att den som upphittade en fyndighet också fick fätt att exploatera den - en förutsättning för medeltidens protokapitalistiska gruvbrytning.)
/ Probstner