Kampsportsspridning från Asien under medeltiden?

Användarvisningsbild
Stompe
Medlem

Inlägg av Stompe » 12 januari 2006, 20:33

Får man ställa en följdfråga, fanns det något sorts system för de olika europeiska kampsporterna som kan liknas till de oriantaliska.
Med det så menar jag självklart, Dojon,sensein och dylikt.

De europeiska kampsporterna jag läst om är mestadels sånt som är allround saker som "hjälper" till på slagfältet så att säga :)

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 12 januari 2006, 23:40

Stompe skrev:Får man ställa en följdfråga, fanns det något sorts system för de olika europeiska kampsporterna som kan liknas till de oriantaliska.
Med det så menar jag självklart, Dojon,sensein och dylikt.
Det fanns olika mästare som undervisade i sina varianter på stridskonster, som t.ex. Lichtenauer, Ringeck, Fiore dei Liberi, Hans Talhoffer, m.fl., och som skrev manualer, hade lärlingar, o.s.v. Sedan så fanns det gillen i städerna där borgare träffades för att öva fäktning, brottning, m.m., och som kan liknas vid moderna fäktklubbar.
De europeiska kampsporterna jag läst om är mestadels sånt som är allround saker som "hjälper" till på slagfältet så att säga :)
Kampsporter producerar mästare, stridskonster producerar överlevare...

Stridskonsterna/kampsporterna användes på slagfälten, vid torneringar, i dueller och för tävling/uppvisning/"prizefighting". Det som man tidigare avfärdade som grova och osofistikerade medeltida stridsmetoder var som redan nämnts avancerade och effektiva. Redan på 1300- och 1400-talen lades grunden till det som under 1500- och 1600-talen blev de kända fäktskolorna ledda av mästare som Marozzo, Capo Ferro, Silver, m.fl.

Skriv svar