Quiz: Medeltid
- Kent III Johan
- Medlem
- Rubber Duck
- Medlem
Ja, Karl Sverkersson är rätthangthedj skrev:Karl Sverkersson?
Karl var först med mycket som vi förknippar med kungavärdigheten (även om hans företrädare Erik den helige var först med att bära krona). Så här skriver Jesper Wasling:
Ett par intressanta länkar, den första bland annat med en bild av sigillet, den andra med lite kuriosa för oss som gillar heraldik:Sveriges äldsta sigill tillhörde kung Karl Sverkersson (1164-1167). Kung Karl var också först med att avbilda sig med krona; att sitta på en tron; att hålla ett riksäpple; att hålla ett svärd.
http://www.lysator.liu.se/runeberg/nfbm/0500.html
http://www.heraldiska.org/kuriosa1.html
Varsågod Hang..., din tur
Quiz..........
Hmm..... Vad hette slaget som Timur Lenk slaktade en härskare? Ledtråd: Det var år 1402.
- Djinghis Khan
- Medlem
Re: Quiz..........
Svar inget. Jag antar att du menar slaget vid ankara 1402, men sultan Bãyazîd togs till fånga efter slaget och dog i fångenskap året efterCasanova skrev:Hmm..... Vad hette slaget som Timur Lenk slaktade en härskare? Ledtråd: Det var år 1402.
/DK M
- Djinghis Khan
- Medlem
- Rubber Duck
- Medlem
- Rubber Duck
- Medlem
Intresset att ställa frågor verkar tämligen svagt för tillfället
Jag tar därför över stafettpinnen med en fråga:
1497 blir Sten Sture den äldre av riksrådet avsatt som riksföreståndare. Men det godtar inte Sten Sture, som mobiliserar ett folkuppbåd mot de upproriska stormännen. Samtidigt förklarar den danske kung Hans krig mot Sten Sture. I september besegrar kung Hans trupper Sten Stures dalkarlar vid... Ja var då?
Jag tar därför över stafettpinnen med en fråga:
1497 blir Sten Sture den äldre av riksrådet avsatt som riksföreståndare. Men det godtar inte Sten Sture, som mobiliserar ett folkuppbåd mot de upproriska stormännen. Samtidigt förklarar den danske kung Hans krig mot Sten Sture. I september besegrar kung Hans trupper Sten Stures dalkarlar vid... Ja var då?