-
Christer Samuelsson
- Medlem
av Christer Samuelsson » 22 september 2003, 22:12
Cujomannen skrev:Nästan off-topic men inte riktigt, enligt en uppvisning jag såg i England med Raphael falconry så använde man sig av ugglor får att locka till sig fåglar, de blev helt enkelt så förvånade över att en uggla var i rörelse under dagen att de kom fram, och då släppte man loss hökarna och falkarna... Jag kan inte tänka mig att ugglorna skulle hinna fånga annat än gnagare, tornugglan som flaxade runt på uppvisningen var inte snabb, det var däremot pilgrimsfalken, den gick knappt att följa med ögan när den dök, ruskigt imponerande...
Länk:
http://www.raphaelfalconry.fsnet.co.uk
Jag antar att du inte menar att detta är ett svar, du har antagligen bara halkat in på fel tråd.
Christer Samuelsson.
-
UrsusRex
- Medlem
Det är nog tankar kring falkenering som kom upp för ett par frågor sedan
/B
-
Rubber Duck
- Medlem
av Rubber Duck » 23 september 2003, 15:51
Christer Samuelsson skrev:Okej då vad hette vår första skattepålaga? Jag ändrar detta, det är helt enkelt tal om skatt - som moms t.ex.
Menar du tiondet som allmogen fick ge till kyrkan?
-
Christer Samuelsson
- Medlem
av Christer Samuelsson » 23 september 2003, 17:09
Rubber Duck skrev:
Menar du tiondet som allmogen fick ge till kyrkan?
Nej det handlar om en avgift man fick betala till Kungen för att man inte kunde delta i försvaret av landet.
Christer Samuelsson
PS. Jag flyttar mitt i detta, mycket dålig timing DS.
-
hangthedj
- Medlem
Ledungslame?
-
Christer Samuelsson
- Medlem
av Christer Samuelsson » 23 september 2003, 21:22
Rätt.
Detta är såvitt ekonomiska historiker vet den första skatten - avgiften till kungen. Här finns en hel del intressant läsning om detta:
http://www.rsv.se/broschyrer/117/1171.html
Hangthedj tur att ställa fråga.
Christer Samuelsson.
-
hangthedj
- Medlem
Okej. Lite fokus på etnologi. Under medeltiden hävdade adeln i Frankrike att de härstammade från ett folk medan de menade att deras undersåtar tillhörde ett annat. Vilka var folken och hur använde adeln detta för att rättfärdiga sin maktposition?
-
Rubber Duck
- Medlem
av Rubber Duck » 25 september 2003, 11:08
I Frankrike ansåg sig väl adeln härstamma från de frankiska (germanska) erövrarna, medan allmogen härstammade från den underkuvade befolkningen, framför allt de keltiska gallerna. Jag tror därför att adeln var ansågs förmer än vanligt folk framförallt i egenskap av ättlingar till ett krigiskt erövrarfolk.
I Spanien ansåg sig adeln härstamma från de germanska västgoterna. Adelsmännen tenderade att vara mer ljushyade än morerna, och hyn var så pass ljus att man kunde urskilja de blåa venerna under huden. Därav begreppet blåblodig för adlig.
Men det är möjligt att samma förhållande fanns i Frankrike, att adelsmännen ansågs ljusare och därmed blåblodigare än den övriga befolkningen. Och att det är det svaret du är ute efter. Även om jag har för mig att begreppet blåblodig ursprungligen kommer från Spanien.
-
hangthedj
- Medlem
Det är rätt! Adeln ansåg sig vara franker istället för galler som allmogen ansågs vara. Just det germanska lade man inte så stor vikt vid, inte heller var det någon skillnad i hudfärg. den viktigaste skiljepunkten mellan folken enligt adeln var att frankerna var ett krigar- och erövrarfolk som var styrt att härska medan gallerna var ett slavfolk. Din tur Rubber Duck!
-
Rubber Duck
- Medlem
av Rubber Duck » 25 september 2003, 13:57
Tack för det (lyckad halvgardering

)
Här kommer en lite mer omfattande (och kanske svårare) fråga:
Under medeltiden utsågs den tyske kung som skulle krönas till kejsare av de främsta tyska furstarna/länsherrarna, de så kallade kurfurstarna.
1356 reglerades processen och därefter fanns sju kurfurstar - tre kyrkliga och fyra världsliga. Vilka var dessa?
-
Örjan
- Medlem
-
Kontakt:
Köln, Mainz, Trier, Böhmen, Sachsen, Pfalz, Bayern och Brandenburg.
-
Rubber Duck
- Medlem
av Rubber Duck » 25 september 2003, 15:33
Örjan skrev:Köln, Mainz, Trier, Böhmen, Sachsen, Pfalz, Bayern och Brandenburg.
Imponerande, på min ära!
Men: De av Örjan uppräknade kurfurstarna summerar till åtta, alltså en för mycket. En av de ovannämnda ersatte en annan 1623. Eftersom detta är ett medeltidsquiz undrar jag vilka som var kurfurstar under perioden 1356-1623. Med andra ord skall en av de ovannämnda bort!
-
Örjan
- Medlem
-
Kontakt:
Rubber Duck skrev:Örjan skrev:Köln, Mainz, Trier, Böhmen, Sachsen, Pfalz, Bayern och Brandenburg.
Imponerande, på min ära!
Men: De av Örjan uppräknade kurfurstarna summerar till åtta, alltså en för mycket. En av de ovannämnda ersatte en annan 1623. Eftersom detta är ett medeltidsquiz undrar jag vilka som var kurfurstar under perioden 1356-1623. Med andra ord skall en av de ovannämnda bort!
Äsch, det är jag som har fastnat på tidigmodern tid

. Det är Bayern som ska bort. 1623 tog de över kurfurstetiteln från Pfalz som i sin tur fick en ny kurfurstetitel 1648. Senare skulle även Hannover och Hessen-Kassel upphöjas till kurfurstendömen.
-
Rubber Duck
- Medlem
av Rubber Duck » 25 september 2003, 16:35
Helt rätt! 1356-1623 var kurfurstarna ärkebiskoparna av Mainz, Trier och Köln, kungen av Böhmen, greven av Pfalz (vid Rehn), hertigen av Sachsen och markgreven av Brandenburg.
Fredrik V var den siste kurfursten av Pfalz. Fredrik V, som var protestant, hade blivit vald till kung av Böhmen 1619 (Vinterkungen) i opposition mot kejsaren. Men han besegrades 1620 av Tilly och avsatt. Kurfurstevärdigheten övergick därefter från Pfalz till hertigen av Bayern.
Din tur Örjan!
-
Örjan
- Medlem
-
Kontakt:
När den svenska bondehären marscherade mot den danska armén för att utkämpa slaget vid Brunkeberg 1471 sjöng de en speciell sång. Vad heter sången? Den spelas numera två gånger om dagen i Stockholms Stadshus.