Quiz: Medeltid
Re: Quiz-medeltid
Ok, tack!
Nu söker vi en man som sades vara fosterlandets fader. I en urkund sägs han ha varit kung, men inte i andra. I en text sägs det att alla var trygga i sitt land medan han styrde.
Nu söker vi en man som sades vara fosterlandets fader. I en urkund sägs han ha varit kung, men inte i andra. I en text sägs det att alla var trygga i sitt land medan han styrde.
Kung Ragnvald.
Hihi, nej, Ragnvald är inte rätt. Denne man invaderade ett annat land men hans styrkor fick då på tafsen.
Rent allmänt antar man dock inte att han var kung utan att han styrde landet genom ett annat ämbete. En son och flera andra i släkten skulle efteråt komma att inneha samma ämbete.
-
frejs väpnare
- Medlem
Jarl Birger Magnusson (?)
Nej, Birger jarl är det inte. Den eftersökte innehade ett ämbete som existerade även efter medeltidens slut.
Aj - där rök min teori om nån inflytelserik eunuckEn son och flera andra i släkten skulle efteråt komma att inneha samma ämbete.
Vi har alla våra teorier
Jag satt och kollade på satellitfoton över vulkanöar för att se om jag kunde finna svaret till varjags fråga i asienquizen, men jag var långt ifrån rätt plats.
En ledtråd till då: när vi talar om fosterland under denna tid så måste det inte vara stater som existerar idag. Det finns flera exempel på att människor använde sig av sådana uttryck om områden som vi skulle kalla landskap.
En ledtråd till då: när vi talar om fosterland under denna tid så måste det inte vara stater som existerar idag. Det finns flera exempel på att människor använde sig av sådana uttryck om områden som vi skulle kalla landskap.
Han var lagman enligt uppgifterna från hans fosterland, men i ytterligare en text kallas han jarl.
Hans styrkor förlorade slaget vid Krokaskogen.
Puh - sju tipsposter om en man jag aldrig hört talas om......Karle av Edsvära, Varjag
Haha, ja det är rätt varjag 
Enligt en legend var det han som såg till att Ragnvald dog. Han var åtminstone lagman vid den tiden. De olika titlarna är hämtade från diverse olika sagor. Man tror att hans släkt skulle komma att inneha posten som lagman många gånger, och även producera ett helgon i biskop Brynolf Algotsson.
Din fråga
Enligt en legend var det han som såg till att Ragnvald dog. Han var åtminstone lagman vid den tiden. De olika titlarna är hämtade från diverse olika sagor. Man tror att hans släkt skulle komma att inneha posten som lagman många gånger, och även producera ett helgon i biskop Brynolf Algotsson.
Din fråga
Ja tack koroshiya - efter den holmgången tar vi en lättare;
Vem står här och tutar? I vad, om vad och var?, Varjag
Vem står här och tutar? I vad, om vad och var?, Varjag
- Bilagor
-
- står å blåser.jpg (77 KiB) Visad 164 gånger
''en lättare'' !? - Borde vara det, speciellt för svenskar...... 
Jag hade inte sett statyn förut, men efter att ha läst ledtrådarna igen gissade jag rätt.
Det är Heimdall, han tutar i sitt Gjallarhorn och varnar väl för Ragnarök. Statyn står vid Djurgårdsbron.
Det är Heimdall, han tutar i sitt Gjallarhorn och varnar väl för Ragnarök. Statyn står vid Djurgårdsbron.