Dan Koehl skrev: 1. Nu Vints, behöver du inte bara visa en källa för när ordet "Svealand" nämnts under medeltiden, utan även en källa för när detta "Svealand" skulle införlivats i "Götaland"! Källa, tack!
Det finns ju kartor där man kan se Attundalands, Tiundalands mfl. gränser. kan du möjligen visa en karta för detta "Svealands" gränser? Hur stort var Svealand? Fanns där en kung? Varför ingick inte "Svealands" lagsagor i Uppland liksom de andra folklanden? När försvann Svealand? Var kan man läsa om Svealands historia?
2. Kungamaktens centrum:
Varför tror du, om kungamaktens centrum lag i Västergötland (och Östergötland!!! Ett stort centrum kan man säga, och dessutom paradoxalt, emedan Östergötlands kuststräcka ingick i Sveariket) skickar kungen av Sverige under 800-talet 2 diplomater till tyske kejsaren, och ber honom sända en kyrkoherde till den redan existerande församlingen pa Birka, varför tror du kungen av Sveriges flotta var känd ända ner till romarriket, var det ett antal skepp som seglade pa Vänern och/eller Vättern?
Berätta, hur kan Sveriges (inte Västergötlands eller Östergötlands) kungamakts centrum ligga utanför dess gränser t.ex ar 700? I Västergötland, i ett annat rike, med en annan kung?
Ang stater och gurkor:
Nej det är möjligt. En gurka jag plockade pa Gotland ar 1975 kan inte heller med EU norm definitioner kallas gurka. dessa definitioner anses säkert rimliga av de som bestämt dem. Ludvig XIV rike kan förmodligen inte heller kallas stat enligt dessa definitioner?
Som jag sa, ordet "stat" förefaller mig vara filosofi, inte historia.
Ok, jag ska försöka reda ut det här åt dig. Hoppas det klarnar.
Alla detaljer känns onödigt att svara på - det hör inte till ämnet. Men på 800-talet (vikingatiden) var mycket riktigt centrum i Svealand. Men det var ännu inte någon stat och det fanns inte en kung som styrde över hela området. Jag menade att på 1100-talet och 1200-talet när kungamakten "konsolideras" var centrum i Västergötland och Östergötland. Kungamakten fanns i Götaland på den tiden. T ex Bjällboätten, (kristnandet och Olof Skötkonung på 1000-talet), Erikska och Sverkerska ätterna, allt detta förknippas med Götaland.