Så här såg Birger Jarl ut

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Re: Så här såg Birger Jarl ut

Inlägg av a81 » 3 maj 2010, 22:46

Pewi skrev:
Tycker att rekonstruktionen stämmer rätt bra överens med hur jag föreställer mig Birger jarl, eftersom den ganska mycket liknar konsolstenen i Varnhem.
Det är nog tyvärr ingen slump, utan tvärtom så att konstnären har inspirerats av just konsolstenen i Varnehem. Detta kommer förmodligen att användas som bevis för att konsolstenen är ett porträtt eftersom det liknar rekonstruktionen vilket alltså till dels är blir ett cirkelargument.
Misstänker tyvärr också att det kan vara så. Dock har jag hört (för flera år sedan) att kraniet stämmer bra överens med konsolstenen, så mycket tyder på att den verkligen föreställer Birger jarl. Men jag håller med, det finns en risk för cirkelresonemang.

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem

Inlägg av Valdemar Sappi » 4 maj 2010, 09:09

Det har gjorts många tester med personer som man vet hur de ser ut, utan att modellbyggaren fått se det innan. Och byggaren träffar bevisligen rätt i hög grad. Så er tveksamhet verkar lite för stor just nu...
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 4 maj 2010, 19:32

Jag tror inte heller att man behöver vara direkt tveksam. Birger jarl och hans omgivning skulle med all sannolikhet känna igen rekonstruktionen.

Kanske borde man dock ha tittat mer, snarare än mindre, på konsolstenen. Med tanke på hur han avbildas där och med tanke på den goda tillgången på mat, tror jag alltså att den verklige Birger jarl var något "rundare" än rekonstruktionen.

Skriv svar