Trälandel av befolkningen under medeltid

kultursnubbe
Medlem

Re: Trälandel av befolkningen under medeltid

Inlägg av kultursnubbe » 5 januari 2009, 20:08

Sixtensson skrev:Goddagens.

Hur stor andel av befolkningen brukar man uppskatta att trälarna utgjorde i Sverige under medeltiden? Och varifrån kom trälarna allra mest? Hur stor andel av trälarna tros ha varit svenskar, hur många tros ha varit bortrövade från främmande folk?

Många frågor, men oerhört intressant. Det jag främst vill veta är väl egentligen om alla svenskar som lever idag har trälblod i sig, och i så fall hur pass etniskt uppblandade vi är.

Chauvinism undanbedes.
Jag lovade återkomma när jag funnit lite uppgifter. I en artikel av Mats Widgren skriver han att man uppskattar andelen trälar under vikingatidens slut till ca 1/5-1/3 av befolkningen. Vilket innebär att vi förstås idag har släktskap med dessa ofria. Det vore bra märkligt annars.

Schwemppa
Redaktionen

Inlägg av Schwemppa » 6 januari 2009, 23:12

Trälar har nog inte gått ur medvetandet på senare århundraden heller...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Upp,_tr%C3%A4lar!

Samequeen
Utsparkad

Inlägg av Samequeen » 7 januari 2009, 08:26

NIL skrev:Tala för er själva, jag har inget trälblod i mig...det är jag alldeles för fin för :)
Jag håller med NIL och talar för mig själv. :D Jag är den sista riktigt fria skandinaven.

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023

Inlägg av NIL » 7 januari 2009, 10:07

Samequeen skrev:
NIL skrev:Tala för er själva, jag har inget trälblod i mig...det är jag alldeles för fin för :)
Jag håller med NIL och talar för mig själv. :D Jag är den sista riktigt fria skandinaven.
Vi kanske kan få en egen låst avdelning under skalman där man bara släpper in renhåriga och präktiga skandinaver där vi kan hålla högtravande diskussioner utan inblandning av infantilt pladder från populaset.

Jag vet inte riktigt hur behörighetskontrollen skall gå till men det finns väl en institution vid Uppsala Universitet som har bytt namn några gånger och som pysschlar med att skilja äpplen från päron.

:lol:
Äh, det löser sig.

Samequeen
Utsparkad

Inlägg av Samequeen » 7 januari 2009, 10:25

NIL skrev:
Samequeen skrev:
Vi kanske kan få en egen låst avdelning under skalman där man bara släpper in renhåriga och präktiga skandinaver där vi kan hålla högtravande diskussioner utan inblandning av infantilt pladder från populaset.

Jag vet inte riktigt hur behörighetskontrollen skall gå till men det finns väl en institution vid Uppsala Universitet som har bytt namn några gånger och som pysschlar med att skilja äpplen från päron.

:lol:
Fniss, har ni förresten sett senaste numret av "Forskning och Framsteg"? Där finns en artikel från just denna Uppsala institution som handlar om det manliga Y-DNAts fördelning i Sverige. Av den kan man dra slutsatsen att om det fanns manliga trälar så inte finns de kvar i landet. Nå, vi har ju läst om tengar och drengar och vet nu att slavhandlarna fraktade nog trälar genom Sverige och Finland etc vidare till den muslimska världen, kanske hellre då kvinnliga slavar?

Skriv svar