Bockstensmannen
Jo det är det minsta man kan säga, förhoppningsvis kommer BockstensrekonstruktionenB Hellqvist skrev:Oscar Nilsson, som ska rekonstruera Bockstensmannens utseende, är skicklig: http://www.odnilsson.com/
att vara i skala 1:1 och inte i (p.g.a ekonomiska skäl förmodar jag) 1:3 som de flesta andra
rekonstruktioner han har gjort. Oscar lyckas verkligen (till skillnad från en del andra som har
samma yrke) att få liv i dockorna. Min favorit;
http://www.h-graphicdesign.com/OD/galle ... y_1_5.html
Så var det dags att fylla på den här tråden...
Mustamato nämnde att en bok från 1938 (alltså skriven två år efter fyndet) i princip innehöll samma kunskap som vi haft hittills; men nu har den alltså kompletterats.
Av bilden i artikeln framgår även att man använt en modell i full skala, även om skallen ser lite liten ut.
Nu är det dags för dockmakare och rekonstruktör Oscar Nilsson att ta vid. Resultatet lär vi få anledning att återkomma till här.
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=119&a=254535GP skrev:Mycket kring detta 1300-talsdrama är fortfarande oklart. Men dödsorsaken anser Claes Lauritzen nu vara klar. Det första slaget tog mot höger underkäke. Ett andra kom snett bakifrån mot höger sida, så att skallbasen sköts framåt. Det tredje, direkt dödande slaget som träffade rakt från sidan, har orsakats med ett föremål, troligen en påle.
Claes Lauritzen är säker på sin sak. Det är därför det 700 år gamla kraniet är hopklämt och käken är sned. Till nu har det förklarats med att han legat så länge på sidan innan han hittades. Den tidigare mordmisstanken har grundads på en helt annan skada, som Claes Lauritzen avfärdar som ett resultat av tiden.
Mustamato nämnde att en bok från 1938 (alltså skriven två år efter fyndet) i princip innehöll samma kunskap som vi haft hittills; men nu har den alltså kompletterats.
Av bilden i artikeln framgår även att man använt en modell i full skala, även om skallen ser lite liten ut.
Nu är det dags för dockmakare och rekonstruktör Oscar Nilsson att ta vid. Resultatet lär vi få anledning att återkomma till här.
- Djinghis Khan
- Medlem
Stackars Bockstensmannen...
Undrar förresten hur stor chansen är att man på ngt krångligt sätt är ättling till honom? Ponera att vårt mordoffer var en man från trakten som hade avkomma, borde inte chansen vara ganska stor då efter 700 år? På min morfars sida har jag Hallandsrötter; han var född i Ätrafors bara ngn mil från Bockstens mosse. Eller är chansen kanske större att man ättling till hans baneman/banemän? Intressant spekulation iallafall
Undrar förresten hur stor chansen är att man på ngt krångligt sätt är ättling till honom? Ponera att vårt mordoffer var en man från trakten som hade avkomma, borde inte chansen vara ganska stor då efter 700 år? På min morfars sida har jag Hallandsrötter; han var född i Ätrafors bara ngn mil från Bockstens mosse. Eller är chansen kanske större att man ättling till hans baneman/banemän? Intressant spekulation iallafall
Ja, djinghis, som du vet så är ju släktskapsfunderingar kring personer som levde för så länge sedan i princip en återvändsgränd. Man kommer aldrig fram till något vettigt, man sitter och räknar och ställer upp formler för hur mycket avkomma personen i fråga har avlat under sin tid på jorden, hur många barn hans barn fick, osv. Till slut blir det som alltid, man kommer fram till att alla i åtminstone Sverige, kanske hela Skandinavien, är släkt med samma person som levde för tusen år sedan
Men det är ju alltid kul att fundera på om det ändå inte är möjligt att man har påbrå från just den personen. Vem vet, du kanske är en ättling till vår Bockstensman? Alla människor är ju faktiskt släkt.
Vi är som en enda stor, glad familj...
Mvh Andreas
Men det är ju alltid kul att fundera på om det ändå inte är möjligt att man har påbrå från just den personen. Vem vet, du kanske är en ättling till vår Bockstensman? Alla människor är ju faktiskt släkt.
Vi är som en enda stor, glad familj...
Mvh Andreas
kanske både och!?Djinghis Khan skrev:Stackars Bockstensmannen...
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Bockstensmannen är säkert släkt med Arn...Djinghis Khan skrev:Stackars Bockstensmannen...
Pesten gjorde väl slut på en hel del ätter i Skandinavien, och dessutom kan man ju som ett experiment försöka hitta en adlig släkt med urgamla anor som sträcker sig bortom 1200-tal. Jag tror inte att chansen är så stor. Islänningar brukar skryta med stamtavlor som sträcker sig tillbaka till farbror Oden, men sådan genealogi skalll man ta med en stor nypa salt. Nej, Bockstensmannen har nog inga levande ättlingar.Djinghis Khan skrev:Stackars Bockstensmannen...
Jag hörde något om detta på radio, och enligt vad man sade där var skallen liten och aplik???Hexmaster skrev:http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=119&a=254535
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
- Kapten_Gars
- Medlem
- Djinghis Khan
- Medlem
Gentester kanske kunde besvara frågan? Vore intressant att se om man kunde jämföra mannens DNA med nu levande människor i området, som man gjorde med Ötzi och egyptiska mumier... Skulle själv gärna ställa upp, men jag tvivlar på att man skulle kunna göra anspråk på hans kläder som arvWidsith skrev: Pesten gjorde väl slut på en hel del ätter i Skandinavien, och dessutom kan man ju som ett experiment försöka hitta en adlig släkt med urgamla anor som sträcker sig bortom 1200-tal. Jag tror inte att chansen är så stor. Islänningar brukar skryta med stamtavlor som sträcker sig tillbaka till farbror Oden, men sådan genealogi skalll man ta med en stor nypa salt. Nej, Bockstensmannen har nog inga levande ättlingar.
Det som är intressant är att hjärnan är relativt välbevarad, om jag inte minns fel skulle man undersöka den och se om han var "brottsligt lagd" (låter en aning kontroversiellt iofs...). Sedan skulle man ju utvinna DNA, och bl.a. se om han hade "brottsgenen"Det var framför allt hans kläder som var väldigt välbevarade men kroppen hade tex håret kvar.
Som jag hört det är det kläderna som är intressantast, eftersom det är den enda kompletta mansdräkten från medeltiden som finns.
Vad beträffar möjligheterna att idag eller ev. imorgon utröna något om karaktärsdrag o.dyl., se längre tillbaka i tråden. Vilket annat vetenskapligt värde ex.vis hjärnan har vet jag inte.
Vad beträffar möjligheterna att idag eller ev. imorgon utröna något om karaktärsdrag o.dyl., se längre tillbaka i tråden. Vilket annat vetenskapligt värde ex.vis hjärnan har vet jag inte.