Quiz: Medeltid
Tja, det är uppenbarligen ett evangeliarium gjort i klostret i Echternach. Väldigt vackert och påkostat, och tog lång tid att färdigställa (1030-1050, ca.). Genomgående skrivet med minuskler i guld, på latin. Massor av vackra illustrationer. Originalinbindningen är lustigt nog rätt mycket äldre, från slutet av 900-talet. Även den vacker och påkostad. På 50-talet togs av någon anldening handskriften ur band och fick en ny inbindning.
Men vad det är som är exceptionellt med just denna handskrift (om något) vet inte jag heller riktigt. Vackra och påkostade evangeliarier finns det en hel del av. Kanske det räcker med ovanstående? Eller är det någon annan egenskap som avses?
Kanske att den såldes till museet i Nürnberg för rätt mycket pengar (1,5 miljoner tyska mark) på 50-talet av huset Coburg-Gotha?
Men vad det är som är exceptionellt med just denna handskrift (om något) vet inte jag heller riktigt. Vackra och påkostade evangeliarier finns det en hel del av. Kanske det räcker med ovanstående? Eller är det någon annan egenskap som avses?
Kanske att den såldes till museet i Nürnberg för rätt mycket pengar (1,5 miljoner tyska mark) på 50-talet av huset Coburg-Gotha?
- paulderfinne
- Medlem
Re: Quiz-medeltid
kom igen nu, tråden har varit bortglömd alldeles för länge om engan inte ställer en fråga inom 24 timmar så tar jag en ny fråga
//challen
//challen
okej ingen fråga från engan så då tar jag en.
Under tidig medeltid hade varje landskap egna lagar att döma efter. Kung Magnus Erikssons allmänna landslag var den första som kom att gälla för hela riket. När kom denna lag?
*1420-talet
*1290-talet
*1350-talet
*1470-talet
ganska enkel fråga för att förhoppningsvis kunna få igång tråden lite
//challen
Under tidig medeltid hade varje landskap egna lagar att döma efter. Kung Magnus Erikssons allmänna landslag var den första som kom att gälla för hela riket. När kom denna lag?
*1420-talet
*1290-talet
*1350-talet
*1470-talet
ganska enkel fråga för att förhoppningsvis kunna få igång tråden lite
//challen
- paulderfinne
- Medlem
Det är ju inte lätt att hålla reda på dom där Erikarna och Magnussarna som turades om att heta så. Men om jag minns rätt var denna Magnus Eriksson sonsosn til Magnus Ladugård och levde på 1300-talet. I så fall torde 1350 vara rätt.
helt rätt paulderfinne så nu är frågan din, skönt att tråden kanske kommer igång nu
//challen
//challen
Jag vill härmedpaulderfinne skrev:Det är ju inte lätt att hålla reda på dom där Erikarna och Magnussarna som turades om att heta så. Men om jag minns rätt var denna Magnus Eriksson sonsosn til Magnus Ladugård och levde på 1300-talet. I så fall torde 1350 vara rätt.
1) be om ursäkt för att jag glömde bort att ställa en fråga förut
2) påpeka att kung Magnus Birgersson "Ladulås" nog skulle slagit dig i järn om han hört dig kalla honom "Ladugård"..
- paulderfinne
- Medlem
Hahaha... Ja, det var väl en tabbe av hårdare slag. Nog skulle jag ha förståelse om Manke inte endast "lås"te in mig i en "ladu"gård utan också hade förkortat mig om ett huvuds längd. Tack Engan för rättelsen.
Vi tar ett par årtal. Slutet av medeltiden brukar föknippas med en del händelser. Lite beroende på vilken historisk inriktning man går utifrån. Vad hände så viktigt dessa år:
1450
1453
1492
1517
Vi tar ett par årtal. Slutet av medeltiden brukar föknippas med en del händelser. Lite beroende på vilken historisk inriktning man går utifrån. Vad hände så viktigt dessa år:
1450
1453
1492
1517
härligt att engan har hittat hit igen.
nu till saken.
Det är en klurig fråga paulderfinne, så mycket hände ju under ett helt år,
men jag kommer med lite gissningar här:
1450-Sverige drabbas av pesten igen.
1453-Hundraårskriget mellan England och Frankrike som pågått sedan 1337, 8så det är lite längre än 100 igentligen men jag har för mej att det kallades hundraårskriget) når sitt slut.
1492-Christoffer Columbus resa till USA.
1517-Martin Luthers teser.
detta kanske inte alls är vad du tänkte på och jag kanske inte har helt rätt åral heller men det är en gissning iaf.
//Challen
nu till saken.
Det är en klurig fråga paulderfinne, så mycket hände ju under ett helt år,
1450-Sverige drabbas av pesten igen.
1453-Hundraårskriget mellan England och Frankrike som pågått sedan 1337, 8så det är lite längre än 100 igentligen men jag har för mej att det kallades hundraårskriget) når sitt slut.
1492-Christoffer Columbus resa till USA.
1517-Martin Luthers teser.
detta kanske inte alls är vad du tänkte på och jag kanske inte har helt rätt åral heller men det är en gissning iaf.
//Challen
1450 - beroende på hur man räknar skulle du kunna mena att Gutenbergs första boktryckarpress (troligen) blev klar då
1453 - tja, hundraårskrigets slut är väl viktigt, men jag tycker nog östroms fall i och med turkarnas intagande av Konstantinopel smäller högre
1492 - förstås Columbus (fast challen, skall man vara petig tror jag inte någon av de öar han landade på tillhör USA)
1517 - förstås reformationens början med Martin Luthers teser i Wittenberg
1453 - tja, hundraårskrigets slut är väl viktigt, men jag tycker nog östroms fall i och med turkarnas intagande av Konstantinopel smäller högre
1492 - förstås Columbus (fast challen, skall man vara petig tror jag inte någon av de öar han landade på tillhör USA)
1517 - förstås reformationens början med Martin Luthers teser i Wittenberg
- paulderfinne
- Medlem
Ja, Engan, det var exakt dem jag letade efter. Naturligtvis kan man disluter om inte även andra händelser var viktiga, men man brukar nog ta upp just dessa årtal med just dessa händelser.
Engans tur.
Engans tur.
OK, en hyfsat enkel fråga för att hålla igång farten här. Vi pratade nyss om Magnus Erikssons landslag från 1350-talet. Denna blev dock faktiskt aldrig stadfäst och officiellt gällande i hela landet. Det var en annan, omarbetad, utgåva som blev den första som stadfästes av kungen och blev gällande ända fram till 1734 (då den ersattes av den i grund omarbetade grundlagen som formellt gäller än idag). Vad brukar denna "revision" av landslagen kallas och när kom den?
Jag förknippar Kristofer av Bayern med en lag. Kan det vara denna du är ute efter?
Edit: Man skulle visst ange när den kom också. Efter lite efterforskande så säger jag 1442
Edit: Man skulle visst ange när den kom också. Efter lite efterforskande så säger jag 1442