Quiz: Medeltid
- Ralf Palmgren
- Medlem
Eftersom ingen kunde svaret så har det blivit dags att ge det korrekta svaret:
Biskop Leodegar av Autun
Helgonet Biskop Leodegar av Autun var en frankisk stormannaledare och biskop av Autun. Han var en av de mest framträdande personerna under andra hälften av 600-talet och dog antingen 678 eller 679.
Frågan är fri.
Biskop Leodegar av Autun
Helgonet Biskop Leodegar av Autun var en frankisk stormannaledare och biskop av Autun. Han var en av de mest framträdande personerna under andra hälften av 600-talet och dog antingen 678 eller 679.
Frågan är fri.
- Ralf Palmgren
- Medlem
- Ralf Palmgren
- Medlem
- paulderfinne
- Medlem
Jag minns att det finns en sån sorts staty i Prag.
Och med tanke på att Probstner är en riktig höjdare i språkhistorians quiz vad det gäller östeuropa, kunde det nog vara den statyn. Men vem som nu har lagat den - ingen aning.
Man kunde ju förstås googla litet. Men det kan nån annan göra, jag har faktiskt inte tid just nu.
Och med tanke på att Probstner är en riktig höjdare i språkhistorians quiz vad det gäller östeuropa, kunde det nog vara den statyn. Men vem som nu har lagat den - ingen aning.
Man kunde ju förstås googla litet. Men det kan nån annan göra, jag har faktiskt inte tid just nu.
- paulderfinne
- Medlem
- paulderfinne
- Medlem
- paulderfinne
- Medlem
Litet tips.
Borgen på bilden lär ska ha byggts år 1180 (Så nog är det medeltid!) av en snubbe som heter John i förnamn.
Och den vackra sången är mycket sorglig. Protagonisten kommer aldrig fram till sin kära ö, ty så slutar allt:
Cause I'm drunk today and I'm seldom sober
A handsome rover from town to town
Ah but I'm sick now my days are numbered
Come all me young men and lay me down
Också här gäller: den som kommer på lösenordet får låten sjungen på mp3-fil!
Borgen på bilden lär ska ha byggts år 1180 (Så nog är det medeltid!) av en snubbe som heter John i förnamn.
Och den vackra sången är mycket sorglig. Protagonisten kommer aldrig fram till sin kära ö, ty så slutar allt:
Cause I'm drunk today and I'm seldom sober
A handsome rover from town to town
Ah but I'm sick now my days are numbered
Come all me young men and lay me down
Också här gäller: den som kommer på lösenordet får låten sjungen på mp3-fil!
- paulderfinne
- Medlem
Kom igen mina vänner, är det verkligen så svårt? Eller bryr sig ingen om att titta på frågorna?
Alltså litet mera tips:
Staden som söks finns på den norra delen av ön. Och namnet är liksom tvådelat och den andra delen låter som om den var far till en mycket berömd traktorfirma.
Och balladen, som är mycket berömd runtom i landet, har bland annat sjungits av en grupp som är kallad efter huvudstaden på ön. Fast den norra delen inte har den son huvudstad.
Och om inget annat hjälper så sätt in versraderna på google...
Alltså litet mera tips:
Staden som söks finns på den norra delen av ön. Och namnet är liksom tvådelat och den andra delen låter som om den var far till en mycket berömd traktorfirma.
Och balladen, som är mycket berömd runtom i landet, har bland annat sjungits av en grupp som är kallad efter huvudstaden på ön. Fast den norra delen inte har den son huvudstad.
Och om inget annat hjälper så sätt in versraderna på google...
- paulderfinne
- Medlem
Carrickfergus är rätt. Staden ligger i Nordirland, vilket som bekant inte hör till Republiken Irland.
Och gruppen "Dubliners" har bland andra sjungit Balladen med stadens namn. Om Du är interessaerad av filen, PM:a mig din mejladress så får Du den.
Traktormärket Ferguson är ju också känt bland agrarerna.
Fotot är falktiskt taget av mig själv. Jag var till Irland det här året och orsaken att jag var till den staden var just balladen.
Och jag glädjer mig över en knepig fråga i Probstners anda.
Och gruppen "Dubliners" har bland andra sjungit Balladen med stadens namn. Om Du är interessaerad av filen, PM:a mig din mejladress så får Du den.
Traktormärket Ferguson är ju också känt bland agrarerna.
Fotot är falktiskt taget av mig själv. Jag var till Irland det här året och orsaken att jag var till den staden var just balladen.
Och jag glädjer mig över en knepig fråga i Probstners anda.