Quiz: Medeltid

Låst
Engan
Medlem

Inlägg av Engan » 7 maj 2007, 09:04

Kan tyvärr inte riktigt ge rätt för det. Det är mycket möjligt att många arianer var av den uppfattningen. Dock inte Ulfilas, vilket framgår väldigt tydligt av hans bevarade trosbekännelse. Jag skulle inte tro att han var ensam i sin uppfattning heller (om inte annat lär han ju överfört sina åsikter på de massor han omvände).

Så ett försök till. Japp, Ulfilas var (en typ av) arian. Enligt honom var det dock INTE Gud, fadern, som skapat världen. Så vem? Och hade skaparen existerat i evighet?

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 7 maj 2007, 13:01

Fikar Du efter Demiurgen a k a Jahve såsom något skilt från den Gud som står utanför tid och rum?

/ Probstner

Engan
Medlem

Inlägg av Engan » 7 maj 2007, 14:06

Probstner skrev:Fikar Du efter Demiurgen a k a Jahve såsom något skilt från den Gud som står utanför tid och rum?

/ Probstner
Nix, men det var ingen dum gissning.. :-) Mer gnosticism än arianism, dock.

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem

Inlägg av Ralf Palmgren » 7 maj 2007, 20:17

Kan tyvärr inte riktigt ge rätt för det. Det är mycket möjligt att många arianer var av den uppfattningen. Dock inte Ulfilas, vilket framgår väldigt tydligt av hans bevarade trosbekännelse. Jag skulle inte tro att han var ensam i sin uppfattning heller (om inte annat lär han ju överfört sina åsikter på de massor han omvände).

Så ett försök till. Japp, Ulfilas var (en typ av) arian. Enligt honom var det dock INTE Gud, fadern, som skapat världen. Så vem? Och hade skaparen existerat i evighet?
Då är jag nog tyvärr helt förvirrad och borta med vinden. :?

Eftersom det är tillåtet att använda hjälpmedel så har jag kollat litet runt i diverse böcker och på Wikipedia.

Jag är osäker på om jag verkligen förstått det rätt men är det så att Ulfilas anser att Jesus Kristus fötts före tidernas begynnelse och skapat världen. Det verkar litet underligt men jag svarar så i alla fall. 8O :?

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 7 maj 2007, 21:35

Engan skrev:Mer gnosticism än arianism, dock.
He he, är man inte så inläst på arianerna så kan man ju dra till med något man kan istället och hoppas att det finns något samband.

/ Probstner

Engan
Medlem

Inlägg av Engan » 8 maj 2007, 09:07

Ralf Palmgren skrev:

Då är jag nog tyvärr helt förvirrad och borta med vinden. :?

Eftersom det är tillåtet att använda hjälpmedel så har jag kollat litet runt i diverse böcker och på Wikipedia.

Jag är osäker på om jag verkligen förstått det rätt men är det så att Ulfilas anser att Jesus Kristus fötts före tidernas begynnelse och skapat världen. Det verkar litet underligt men jag svarar så i alla fall. 8O :?
Japp, ungefär så verkar det faktiskt vara. :-)

Ulfilas åsikt är att Gud fadern bara skapat Jesus, sonen, som i sin tur skapat allt annat. Den helige ande är dock skapad "genom" sonen men av fadern, vilket gör den till ett specialfall. Som alla arianer är han alltså av åsikten att fadern, sonen och anden är helt separata entiteter och alltså inte någon "treenighet" eller olika aspekter av samma gud. Endast fadern har existerat sedan tidens början, de andra är senare skapelser och alltså något "lägre" gudomar.

Hans trosbekännelse lyder
Ego Ulfila episkopus et confessor semper sic credidi et in hac fide sola et uera transitum facio ad dominum meum:

Credo

unum esse deum patrem solum ingenitum et inuisiuilem et in unigenitum filium eius dominum et deum nostrum, opificem et factorem uniuerse creature non habentem similem suum ideo unus est omnium deus pater, qui et dei nostri est deus et unum spiritum sanctum, uirtutem inluminantem et sanctificantem, ut ait Cristus post resurrectionem ad apostolos suos: ecce ego mitto promissum patris mei in uobis, uos autem sedete in ciuitate[m] Hierusalem, quoadusque induamini uirtute[m] ab alto; item et: accipietis uirtutem superueniente[m] in uos sancto spiritu-- nec deum nec dominum sed ministrum Cristi fidelem, nec equalem sed subditum et oboedientem in omnibus filio et filium subditum et oboedientem suo in omnibus deo patri.
i översättning:
I, Wulfila, Bishop and Confessor, have always believed thus and in this sole and true faith I make my journey to my Lord,

I believe

that there is only one God the Father, alone unbegotten and invisible, and in His only-begotten Son, our Lord and God, creator and maker of all things, not having any like unto Him. Therefore there is one God of all, who is also God of our God, And I believe in one Holy Spirit, an enlightening and sanctifying power. As Christ says after the resurrection to his Apostles: "Behold I send the promise of my Father upon you; but tarry ye in the city of Jerusalem until ye be clothed with power from on high." (Luke 24.49) And again: "And ye shall receive power coming upon you by the Holy Spirit." (Acts 1.8) Neither God nor Lord, but the faithful minister of Christ; not equal, but subject and obedient in all things to the Son. And I believe the Son to be subject and obedient in all things to God the Father.
Vill man läsa mer finns hela det brev Ulfilas fosterson Auxentius skrev för att försvara honom här:
http://ccat.sas.upenn.edu/jod/texts/aux ... trans.html

Det var en svår fråga, jag vet. Frågan är din, Ralf!

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem

Inlägg av Ralf Palmgren » 27 maj 2007, 19:37

Jag lämnar frågan fri.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 27 maj 2007, 19:55

Vilket namn är fästningen Oresjek, byggd av Novgorod år 1300, mer känt under i Sverige?

/ Probstner

Användarvisningsbild
Copernicus Polonus
Medlem

Inlägg av Copernicus Polonus » 27 maj 2007, 23:21

Det måste vara Nöteborg.

/ Copernicus

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 28 maj 2007, 09:15

Nöteborg är rätt. Copernicus Polonus' fråga.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Copernicus Polonus
Medlem

Inlägg av Copernicus Polonus » 28 maj 2007, 15:45

Jag lämnar frågan fri.

/ Copernicus

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 28 maj 2007, 16:38

Varför finns det muslimska församlingar i byarna Bohoniki, Kruszyniany och Sokółka i nordöstra Polen?

/ Probstner

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem

Inlägg av Ralf Palmgren » 30 maj 2007, 19:13

Varför finns det muslimska församlingar i byarna Bohoniki, Kruszyniany och Sokółka i nordöstra Polen?
Bohoniki, Kruszyniany och Sokółka ligger i Podlasien i nordöstra Polen. Dessa orter har muslimska folkgrupper eftersom de hade och fortfarande har en tatarisk befolkning. Tatarerna är främst muslimer. De kom till Polen-Litauen redan under 1300-talet.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 30 maj 2007, 19:18

Visserligen är de i minoritet på alla tre orterna, men församlingarna lever vad jag vet.

Ralf Palmgrens fråga.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem

Inlägg av Ralf Palmgren » 30 maj 2007, 19:32

Ralf Palmgrens fråga.
Vilken välkänd person och helgon är i bilden nedan?
Bilagor
Skalman.JPG
Skalman.JPG (53.03 KiB) Visad 878 gånger

Låst