Britannien - fram till vikingarna.

Skriv svar
Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Britannien - fram till vikingarna.

Inlägg av koroshiya » 24 oktober 2025, 17:32

Med tanke på det här med Hwicce tänkte jag att det kunde vara intressant med en tråd om tiden fram till den stora härens uppdykande någon gång 865 eller så.

Här tänkte jag att man skulle kunna skriva om vad som hände i det geografiska området, oavsett vilka som gjorde vad.

En första sak som kan vara värd att nämna är att det finns en studie från 2022 som tycks säga att det verkar ha funnits en större immigration, att folk från nordöst har skickat sina familjer till England, och inte bara krigare. Ska man tolka det där är det kanske så att det har skett ett folkutbyte i östra England.

https://www.nature.com/articles/s41586-022-05247-2

Och det skulle väl kunna fungera bra med berättelserna.

Det var inte bara krigare, utan familjer och folk från många ställen.

Kanske kan man ana att det i området dök upp människor från Norge och ner till Frankrike. Riktigt varför är väl svårare att förstå, men uppenbarligen har det varit lockande. Och kanske fanns det jordbrist hemma.

Där kan man kanske också säga något om språket/n som har haft sin egen utveckling på öarna före det att det hamnar i skrift.

Skriv gärna om vad man kan veta om de som bodde där före barbarernas intåg, och vad de upplevde.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Re: Britannien - fram till vikingarna.

Inlägg av Markus Holst » 24 oktober 2025, 20:53

Ett av mina intresseområden. Jag lovar att följa tråden mycket noggrant.

South End Court
Medlem

Inlägg av South End Court » 13 april 2026, 16:01

Jag undrar vad alla hällristningar betyder. Har man bättre bevis för dessa numera? Jag minns att något svenskt TV program ville ha det till att de långa skeppen med massor av folk måste ha varit andra som besökte Sverige eller området som skulle komma kallas Sverige senare och att det då skulle ha varit greker. Jag tänkte att nej, grekerna hade antagligen på den tiden samma intresse av att ta sig till norden som nu. Jag tror att det var nordbor som gav sig iväg och kom tillbaks till och från någonstans .

EDIT,
Aningen äldre epok kanske.

/South End Court

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 13 april 2026, 18:41

Jag såg för typ tio år en länksamling över hemsidor för fornminnen i europeiska länder som t ex Fornsök eller Fornminnesregistret i Sverige. Men tyvärr kommer jag inte ihåg vad det var och har för mig att det var för både United Kingdom och Irland. Med tanke på den där tråden så kan det vara användbart.

Stefan

Skriv svar