Quiz: Medeltid

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
HJ
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1504
Blev medlem: 31 juli 2003, 16:40
Ort: Göteborg

Re: Quiz: Medeltid

Inlägg av HJ » 25 oktober 2019, 07:32

Tack Markus!

Häftigt mer utläggningen om Reins kloster.

Här är ett lite tidlöst föremål som är ett vanligt arkeologiskt fynd.
VanligtFynd.jpg
Det är troligt att det härrör till det årtalsintervall som hör till denna avdelning, men föremål av samma typ kan vara både äldre och yngre (även om de försvann ur bruket under tidigmodern tid). Det hade en viktig funktion, och kunde vara av olika material. Inte sällan "stajlade" med t.ex. symboler inristade. Vad är det, och vad hade man det till?

/Håkan

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13479
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Medeltid

Inlägg av Markus Holst » 25 oktober 2019, 12:53

Det där är väl tillsammans med vävtyngder bland de vanligaste arkeologiska fynden: En sländtrissa. De torde vara i det närmaste omöjliga att tidsbestämda då de ju i stort sett sett likadana ut sedan hedenhös.

HJ
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1504
Blev medlem: 31 juli 2003, 16:40
Ort: Göteborg

Re: Quiz: Medeltid

Inlägg av HJ » 25 oktober 2019, 13:38

Helt rätt svar av Markus, en sländtrissa. Din fråga!

/Håkan

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13479
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Medeltid

Inlägg av Markus Holst » 25 oktober 2019, 14:18

Jag är lite avundsjuk på dig som har en egen sländtrissa. Om det nu är du som håller den.

Jag gick igång på detta med nordliga katedraler, och frågar efter Islands förstå biskops-säte och katedral. Med tiden följdes den av två till, varför det nu finns tre katedraler/domkyrkor på Island

HJ
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1504
Blev medlem: 31 juli 2003, 16:40
Ort: Göteborg

Re: Quiz: Medeltid

Inlägg av HJ » 26 oktober 2019, 00:46

Det är inte min hand på bilden, den är snodd på internet
https://skandlaprojektet.wordpress.com/ ... ycket-mer/

/Håkan

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13479
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Medeltid

Inlägg av Markus Holst » 27 oktober 2019, 15:17

Bilden lär visa en replica av den första kyrkan på orten. Kyrkan byggdes, eller invigdes, 1056 och brann 1630. Fram till 1106 var det Islands enda katedral.
Bilagor
icelandic_church_replica.jpg
icelandic_church_replica.jpg (78.36 KiB) Visad 1370 gånger

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13479
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Medeltid

Inlägg av Markus Holst » 29 oktober 2019, 12:57

Isländska kyrkor verkar bara intressera mig. Platsen jag söker är Skálholt, under medeltiden nästan att betrakta som Islands huvudstad och centrum för bildning.

Frågan är fri.

Gavrilo Princip
Medlem
Inlägg: 670
Blev medlem: 11 april 2010, 02:40

Re: Quiz: Medeltid

Inlägg av Gavrilo Princip » 1 januari 2020, 11:23

Vilket år förlorade Sverige Gotland?

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Quiz: Medeltid

Inlägg av Valdemar Sappi » 1 januari 2020, 12:50

Det finns inget sådant årtal. Inte så tidigt som många tror. Inte före unionstiden.
Det blev beslutat att norska riksrådet skulle fastställa om Gotland var danskt eller svenskt. Men det togs aldrig något beslut.
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Quiz: Medeltid

Inlägg av Valdemar Sappi » 12 januari 2020, 11:23

Inget svar på frågan? Någon?
1361 fanns dansken kvar bara några månader. Valdemar skrev sig som gutarnas kung några gånger, men det upphörde fort. Nej då blev det inte danskt. *Erövringen' av Gotland utvecklades helt enkelt snabbt till Valdemars livs största misstag.
Fick Valdemar Gotland efter pingst 24.5 1366? Ålholmstraktatet kom till för att Wismar och Stralsund var skyldiga Valdemar 10.000 marker lödigt efter katastrofen vid Helsingborg 1362. Panten i Gotland var värt 4000. Gotland, Värend, Finnveden, Kinds och Marks härader, Älvsborgs län förutom Lödöse samt den svenska delen av Hisingen. Det tillsammans var värt 10.000. Det skulle Valdemar få mot att kvitta skulden.
Fast traktatet blev aldrig ratificerat.
Men Ålholmstraktatet kom till även för att gamle Albrekts mål var att tvinga in en kil mellan Valdemar och hans ene svärson Håkon i Norge. Så att den andre svärsonen, ännu en av Albrekts söner, skulle kunna ärva Valdemars tron istället för Håkons och Margretes son. Mecklenburgarna ville ha hela norden.
Men Valdemar höll fast vid alliansen med Håkon.
Så om Gotland aldrig blev svenskt under 1300-talet? När blev det då danskt?
Fast först måste man nog ställa sig frågan, när blev det svenskt? Det var det INTE 1361 enligt den tidens gutar. Ser vi bl.a. på att det inte fanns en enda svensk tvångsborg på ön innan Visborg. Om vi inte räknar in den landsflyktige kronprins Erik Albrektsens små borgar dit. Som svenska tvångsborgar.
Så ingen som har svar på Gavrilos fråga? När förlorade 'vi' Gotland?
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13479
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Medeltid

Inlägg av Markus Holst » 12 januari 2020, 13:07

Jag delar din uppfattning att under medeltiden var Gotland främst gotländskt med ett mycket svagt förhållande till någon extern kungamakt. Förvisso betalade Gotland tidvis skatt till Sverige, men det verkar mest ha gjorts "vid behag".

Sverige förlorade därför aldrig Gotland eftersom man aldrig haft det.

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Quiz: Medeltid

Inlägg av Valdemar Sappi » 12 januari 2020, 15:11

Man kan nog sätta ett datum då gutarna blev av med sin frihet. Skattebrevet 10 maj 1412.
Bygget av tvångsborgen Visborg var spiken i kistan.
Skriver om detta här: http://eldskytten.se/botulf/brev.htm

Wiki sätter årtalet till 1285. En förenkling.
Tuffa villkor för att få lov handla på svensk strand gör inte ön svensk.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Gotlands_historia

Erik av Pommern var ju unionskung. Och 1412 såg han det väl som så att han köpt Gotland för egen räkning.
Om orken finns kommer sista Kattlundsdeckaren handla om detta.
Gustav Wasa försökte ta ön 1524, året efter unionsupplösningen. Men misslyckades
1570 blev ön svensk. För första gången som jag ser det.
Sedan blev det lite fram och tillbaks några gånger.

Idag är det inte många som vet att Kalmarunionens flagga var gul med rött kors.
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Gavrilo Princip
Medlem
Inlägg: 670
Blev medlem: 11 april 2010, 02:40

Re: Quiz: Medeltid

Inlägg av Gavrilo Princip » 25 januari 2020, 10:10

Markus Holst skrev:
12 januari 2020, 13:07
Jag delar din uppfattning att under medeltiden var Gotland främst gotländskt med ett mycket svagt förhållande till någon extern kungamakt. Förvisso betalade Gotland tidvis skatt till Sverige, men det verkar mest ha gjorts "vid behag".

Sverige förlorade därför aldrig Gotland eftersom man aldrig haft det.


Kan man säga att det var annorlunda beträffande något av detta under dansktiden?

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Quiz: Medeltid

Inlägg av Valdemar Sappi » 25 januari 2020, 10:51

Det gutarna gjorde var att betala för rätten att handla på svensk strand, samt betalade ledungsskatt. Det senare innebar deltagande i korståg österut. Knappast med entusiasm då handel och kristnade inte gick så bra ihop. De skulle ställa upp med några skepp bl.a. Den ytterst låga årliga ledungsskatten var på 280 marker penningar. På 70 marker penningar för varje setting, samt 70 marker penningar för Visby.
Albrekt försökte två gånger panta bort Gotland. Först till greve Henrik av Holstein som redan fått Kalmar av Magnus o Håkon. Som tack för att han bytte sida och tog Sverige åt honom. Fast den panten var värdelös. Henrik kom aldrig till Gotland. Han fick Öland istället efter ett tag. Båda hade samma värde 4000 marker lödigt silver.
Andra gången försöker Albrekt 1366 att ge bort Gotland och mycket annat (Ålholmstraktatet). Lika misslyckat det.
Svaret på din fråga är bygget av Visborg 1412 (se ovan). Då försvann det sista av gutarnas frihet. Utan tvångsborg, ingen överhet.
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13479
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Medeltid

Inlägg av Markus Holst » 23 juni 2020, 22:39

1278. Ett spännande år. Då grundades ett europeiskt land vars gränser sedan dess aldrig ändrats. Vilket?

Skriv svar