Quiz: Medeltid

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Quiz: Medeltid

Inlägg av Valdemar Sappi » 14 oktober 2019, 21:13

En komplex tid där det är väldigt lätt att hamna helt fel. Många skulle hamna mer rätt om de inte hela tiden glömde bort greve Henrik av Holstein.
Igen försöker Albrekt ge bort det han inte själv kontrollerar. Hela västra Sverige samt Gotland.
Fråga är din.
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13566
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Medeltid

Inlägg av Markus Holst » 15 oktober 2019, 15:18

Mitt i bild låg en stad. Så försvann den i en storm. Man trodde efter det länge att pratet om staden var en myt, men så ändrade sig tidvattnet och man började hitta saker efter den gamla staden, bland annat brunnar och tegel.

Vad hette staden?
Bilagor
tysklands atlantis.jpg

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Quiz: Medeltid

Inlägg av Valdemar Sappi » 15 oktober 2019, 16:22

Berättar om staden i "Eldskytten", så lite för lätt för mig. Någon annan får försöka.
Beskriver den för övrigt på min webbsida.
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13566
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Medeltid

Inlägg av Markus Holst » 15 oktober 2019, 16:27

Valdemar Sappi skrev:
15 oktober 2019, 16:22
lite för lätt för mig. Någon annan får försöka.
Din ödmjukhet klär dig :) och jag kan berätta att det är tack vare dig jag känner till staden.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13566
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Medeltid

Inlägg av Markus Holst » 16 oktober 2019, 09:47

Staden försvann 1632 i det som kallas för andra Marcellus-stormfloden

HJ
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1508
Blev medlem: 31 juli 2003, 16:40
Ort: Göteborg

Re: Quiz: Medeltid

Inlägg av HJ » 17 oktober 2019, 07:47

Staden Rungholt förstördes i en storm 1362, men resten av ön Strand (som Rungholt låg på) försvann 1634 (det hittade jag inte utan ledtråden "Pellworm" på kartan)

/Håkan

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Quiz: Medeltid

Inlägg av Valdemar Sappi » 17 oktober 2019, 08:19

I min bok Eldskytten så hamnar man mitt i stormfloden 1362. I Rungholt och i Tönder.
Det sällan nämns är att inte bara stora delar av ön Strand med Rungholt försvann. Mycket stora delar av danska Sönderjylland utanför Tönder slukades också. MÅNGA socknar försvann helt.
Tysk sida om Rungholt. http://www.boelling.de/rungholt/index.htm
Tre av kartorna är om Rungholt: http://eldskytten.se/kartor.htm
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13566
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Medeltid

Inlägg av Markus Holst » 17 oktober 2019, 09:39

Visst är det Rungholt jag frågar efter och vår medeltidsexpert Valdemar har redan gett en utmärkt utläggning om den enorma katastrof som förändrade hela nordsjökusten och hade död på tiotusentals människor.

HJ frågar vidare.

HJ
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1508
Blev medlem: 31 juli 2003, 16:40
Ort: Göteborg

Re: Quiz: Medeltid

Inlägg av HJ » 21 oktober 2019, 08:06

Tack Markus Holst. Ber om ursäkt för dröjsmålet med ny fråga, jag kände mig tvungen att klicka hem en bok från adlibris (om någon snubbe som hade en stångbössa på 1300-talet).

Ny fråga. Ett av tornen på Paris gamla stadsmur var enligt anklagelser plats för en hel del snuskigheter, som efter många turer gav upphov till en dynastisk kris och hundra år av krig. Vad är det för händelser som kan kopplas til denna byggnad?
ParisTorn.png
ParisTorn.png (33.1 KiB) Visad 1225 gånger
/Håkan

HJ
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1508
Blev medlem: 31 juli 2003, 16:40
Ort: Göteborg

Re: Quiz: Medeltid

Inlägg av HJ » 22 oktober 2019, 07:32

Händelserna gav upphov till ett kraftigt reducerat antal legitima tronarvingar i frankrike. I brist på sådana kunde Edward III lägga fram anspråk på franska tronen, och utlösa hundraårskriget.

/Håkan

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13566
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Medeltid

Inlägg av Markus Holst » 22 oktober 2019, 12:27

Nu har jag letat igenom halva Wikipedia för att hitta något om stadsmurarna i Paris, och, voila:
wikipedia skrev: In the beginning of 1314, Joan's sister Blanche and her sister-in-law Margaret were convicted of adultery with two knights, upon the testimony of their sister-in-law Isabella, in the Tour de Nesle Affair
Dock vet jag inte om det hände mer snusk i tornet, men detta räcker nog för att få ögonen på sig.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13566
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Medeltid

Inlägg av Markus Holst » 22 oktober 2019, 21:09

Jag kör ett flygfoto igen, över något som en gång var. Denna gång visar bilden det som måste varit en av de nordligaste katedralerna. Var är vi?
Bilagor
20191022_210614.jpg

HJ
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1508
Blev medlem: 31 juli 2003, 16:40
Ort: Göteborg

Re: Quiz: Medeltid

Inlägg av HJ » 24 oktober 2019, 07:39

Bra att du skriver "en av de nordligaste" och inte nordligaste. Vad jag kan få fram ligger Trondheim på 63e nordliga breddgraden, medan Garðar på Grönland "bara" på 60e breddgraden. Å andra sidan skulle jag nog hellre jobba som katedralbyggare i Trondheim än Garðar alla dagar på året.

/Håkan

Ps. Vad gäller den föregående frågan: Det var Tour de Nesle, som kommit i kungafamiljens ägo 1308. Filip IV den sköne hade flera barn som uppnått vuxen ålder och ingick i det komplicerade nätverk av äktenskap som var viktigt vid denna tid. Filip IV:s dotter Isabella (drottning av england, gift med Edward II) anklagade 1313 sina svärsystrar (som gifts till Louis, Philip, Charles) Blance och Margret för att vara otrogna och den tredje svärsystern Joan för att känna till det hela. Otroheten påstods ägt rum just i Tour de Nesle. Det hela utreddes och anklagelserna mot Blance och Margret anses av de flesta som troligen sanna. Som udda i historien straffades männen värre än kvinnorna (fast iofs, kvinnorna stod ju högre i rang).

Som konsekvens av skandalen var helt plötsligt Philip IV:s söner utan legitima fruar och barn i nästa led. Och oroväckande snabbt avled först Philip IV 1314, varpå Louis blev kung (som Louis X), men han blev sjuk och dog ett år senare (1316), och sedan Philip (som Philip V) som inte hade några manliga barn, och som också blev sjuk till sist efterträddes sin bror Charles (IV), vars nya hustru Marie dog i barnsäng, nytt giftemål med Jeanne som hann föda tre döttrar innan Charles också avled 1328.

Vem skulle nu bli kung i Frankrike? En faktor är att man inte tillät kvinnor att efterträda tronen, men att tronen kunde ärvas genom kvinnor (man hade lite problem, för när Louis X avled, så hade han gift om sig, och hans fru väntade hans barn. Barnet föddes men han bara vara kung i fem dagar innan även han avled. Så Philip IV hade behövt argumentera en del för att få ta över tronen efter sin bror). En som kunde lägga fram anspråk var Isabellas son Edward III av England, vilket var en del i utlösandet av hundraårskriget.

Mycket sorgligt; åtskilliga människor som hastigt dör (inom kungafamiljen), vilket får till följd av att massa andra människor dör i det efterföljande kriget.

https://en.wikipedia.org/wiki/Tour_de_Nesle_affair
Alexandre Dumas skrev en pjäs "La Tour de Nesle" som påverkat synen på franska kungafamiljens promiskuitet. Tornet i sig revs 1665.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13566
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Medeltid

Inlägg av Markus Holst » 24 oktober 2019, 09:15

Tack för utläggningen.

Naturligtvis är det Gardar på bilden. Södra Grönland ligger längre söderut än man tror. Om jag minns rätt är Kap Farvel i höjd med Uppsala så inte är det den nordligaste katedralen.

Om du tar jobbet i Trondheim tar jag med glädje det i Gardar. Den typen av avlägsna, karga trakter får mig att må bra.

Frågan är din.

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Quiz: Medeltid

Inlägg av Valdemar Sappi » 24 oktober 2019, 10:25

Min farfars mor Anna Horneman ärvde Reins Kloster utanför Trondhjem. Efter sin farfar Eidsvoldsmannen. Nunneklostret instiftades av jarl Skule. Det är så gammalt att sten från klostret finns i katedralen inne i Trondhjem. Och den katedralen tror jag är nordens äldsta.
Slutar golfströmmen att ta sig hit pga klimatkrisen, då får vi väl flytta stenen vidare till Grönland, för då blir det varmare där.
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Skriv svar