Katolskt förbud mot kusingifte?

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Katolskt förbud mot kusingifte?

Inlägg av LasseMaja » 21 november 2018, 19:01

Hej. Hörde nyligen ett påstående om att det europeiska klansamhället försvagades påtagligt efter att Påven under medeltiden förbjudit kusingifte? Stämmer detta?

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Katolskt förbud mot kusingifte?

Inlägg av Valdemar Sappi » 25 november 2018, 16:25

När skedde detta förbud? 1100-talet?
I historiskt tid så har vi en dominerande klan i Danmark. Hvideätten, som består av en rad patriarkala linjer. Ättlingar och ingifta ättlingar till jarl Skjalm Hvide. Studerat dem en tid. Några linjer för samma vapen. Samtidigt förekommer en hel del personliga vapen.
Teorin låter väldigt förenklad. Vad menas t.ex. med klan? Jag ser det mer som ett samhälle som liknar maffian, med släktgrupperingar som i och för sig kan liknas vid klaner.
När vi börjar få källor så är det påfallande hur mycket makt och egendom som finns koncentrerad hos några få. Hos klanerna om man så vill. Stormännen reser sig långt över landsbyväpnarna.
Att använda Hvideätten som ingång till funderingar om det här reser ju även frågan om betydelsen av den juridiska skillnaden mellan feodal rätt söder om Danevold, och den starka rätten till jorden här uppe i norr.
Men visst är det en mycket intressant frågeställning.
Någon som vet mer?

Själv så kommer jag från en gren av Hvide-ätten, släkten Kid med den springande hjorten i vapnet. 1536 när ärkesbiskop Absalon fick en ny gravsten så sattes felaktigt vår grens vapen under hans fötter, just för att traditionen om att de var samma ätt då var så stark.
Danmarks rike motsvarighet till Bo Jonsson Grip Mogens Göye (som finansierade stenen), han hade en farmor som var en Kid (en dotter till riddaren Johannes Staverskov). Mogens ville skryta om sitt släktskap med Absalon.
De två grenar av ätten Kid som lever än i dag, Horneman och Casternskiold, de har fortfarande hjorten i vapnet.
Bild
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Katolskt förbud mot kusingifte?

Inlägg av erep » 27 november 2018, 11:54

Det ser ut att delvis baseras på romersk lag och har bekräftats ett antal ggr. bl.a. i slutet av 1100-talet och i början av 1200-talet och lever kvar inom katolisicmen ännu idag.

http://www.newadvent.org/cathen/04264a.htm

http://www.vatican.va/archive/ENG1104/__P3Y.HTM

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Katolskt förbud mot kusingifte?

Inlägg av Valdemar Sappi » 28 november 2018, 16:07

Frågeställningen retar onekligen tanken. Men utan en forskningsrapport i den här frågan är det svårt att tänka vidare.
Jag antar att det här egentligen handlar om mer sydliga funderingar på förändringar i det feodala Europa. Men jag har en annan fundering när jag tänker på klan/maktgrupperingar här uppe i norr. Här där jordägandet betyder så mycket mer.

Jag tror att när bruket att räkna släktskap även över kvinnoled försvagas och upphör, då försvagas klanerna/stormännen här i norr.
Jag har lagt märke till att traditionen att namnge män efter sin mor fortfarande är starkt då när skriftliga källor börjar bli vanliga. Och det finns även många exempel på hur vapnet kommer från modern. Till och med släkten Vasa fick sin vapen över mödernet så sent om på 1300-talet. Föregångaren till Vasakärven. Det vapnet kommer från en estnisk frälsesläkt, genom Vasaättens stammor av Rickebyätten. Hennes farmor förde vapnet.
Min egen ätts äldsta erkända stamfar får nog sägas vara Hr Helf av Horsens. Kungens man i Estland. Eller Elf som han också kallas i Valdemarslistan. Som erkänd stamfader räknas Asser Ingridsen född ca 1210. Han är sannolikt densamme som Asser Helfsen död 1275.
Släktskapet med ärkebiskop Absalon tycks gå över Assers mor Ingrid Gamle som är dotter eller sondotter till Absalons syster Ingefred Assersdater Hvide.
Namnet Ingrid kommer från Ingefreds och ärkebisp Absalons mor Inger/Ingrid, förmodad dotter av Cecilie Knudsdater av Danmark och jarl Erik av Falster och Götaland. Cecilie är dotter av kung Knud den helige och Adele av Flandern.

Bland de västgötska lagmannaätterna lever traditionen att ge namn och vapen efter modern kvar starkt lång in på 1300-talet. Finns både svenska marskar och drotsar som för sin mors namn.
Är det någon här som känner till en studie om denna västgötska tradition så läser jag den gärna.

Så min egen fundering är nog ändå den att skall vi fundera var vi lägger lite forskningsresurser, ja då blir det snarare kring frågan om kvinnornas starka arvsrätt, än frågan om kusingifte. När det gäller 1100- och 1200-talet och klanernas/stormännens minskade makt.
När vi kommer till det dramatiska föränderliga 1300-talet, ja då är det ju helt andra frågor som gäller. Lilla istiden med förändringarna i jordutbytet och allt det som ledde till ödegårdsproblematiken. Och digerdöden, nya sortens kungamakt, hundraårskriget, osv...
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Användarvisningsbild
ERland
Medlem
Inlägg: 406
Blev medlem: 1 mars 2012, 00:11

Re: Katolskt förbud mot kusingifte?

Inlägg av ERland » 9 juni 2022, 22:23

Habsburgarna var ju katoliker och där var det vanligt att kusiner gifte sig och även att gubbar gifte sig med syskonbarn.

Anders Ström
Medlem
Inlägg: 102
Blev medlem: 17 februari 2012, 18:27

Re: Katolskt förbud mot kusingifte?

Inlägg av Anders Ström » 16 juni 2022, 13:49

ERland skrev:
9 juni 2022, 22:23
Habsburgarna var ju katoliker och där var det vanligt att kusiner gifte sig och även att gubbar gifte sig med syskonbarn.
Kusingifte kunde ske med dispens från Kyrkan. Man var ganska generös med det, när det gällde kungafamiljer.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Katolskt förbud mot kusingifte?

Inlägg av a81 » 16 juni 2022, 21:01

Fick inte de flesta dispens om de sökte dispens hos kungen (menar senare än medeltiden). Jag gissar att de som inte fick dispens var t.ex. dubbelkusiner eller på andra sätt för nära släkt.

Förutom att försvaga klansamhället måste förbudet mot kusingifte ha varit positivt för folkhälsan.

Anders Ström
Medlem
Inlägg: 102
Blev medlem: 17 februari 2012, 18:27

Re: Katolskt förbud mot kusingifte?

Inlägg av Anders Ström » 17 juni 2022, 19:00

a81 skrev:
16 juni 2022, 21:01
Fick inte de flesta dispens om de sökte dispens hos kungen (menar senare än medeltiden). Jag gissar att de som inte fick dispens var t.ex. dubbelkusiner eller på andra sätt för nära släkt.

Förutom att försvaga klansamhället måste förbudet mot kusingifte ha varit positivt för folkhälsan.
För katoliker var det inte kungen, utan Kyrkan som skulle bevilja dispens. Även kungliga personer behövde dispens från Kyrkan för att kunna ingå kusingifte.

Skriv svar