Midsommarstången

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13566
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re:

Inlägg av Markus Holst » 19 juni 2018, 21:18

B Hellqvist skrev:Hörde en rätt roande historia från en av våra förorter. Föräldrar till muslimska barn var upprörda över att barnen skulle dansa runt ett lövat kors. Ingen hade hjärta att berätta vad stången egentligen symboliserar... :D
Midsommarstången som fallos verkar vara en faktoid.
wikipedia skrev: En vanlig men felaktig föreställning är att midsommarstången skulle vara en fallossymbol, men att den i äldre tid skulle ha symboliserat en fallos saknar belägg. Idén om midsommarstången som en forntida fallossymbol uppkom under 1800-talets slut, och hänger enligt etnologen Jonas Engman samman med Freuds och psykoanalysens inflytande. Däremot kan stången vara inspirerad av kristen symbolik, skriver Engman.

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Midsommarstången

Inlägg av Schwemppa » 20 juni 2018, 09:22

Markus Holst skrev:Femton år efter trådens senaste inlägg vill jag berätta att i Bayern såg jag år 1986 många majstänger. När jag var liten hette det fortfarande majstång, trots att vi reser den vid midsommar. I Bayern reses de istället vid valborgsmässoafton, om jag fattade det rätt, varför maj- där är ett riktigt namn.
"Maja" betyder väl ursprungligen smycka med löv, vilket naturen ju gör helt själv i månaden maj, men nu kan man ju undra vilket som kom först begreppsmässigt. :)

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Midsommarstången

Inlägg av Schwemppa » 20 juni 2018, 09:28

erep skrev: Och som artikeln noterar är det bara på Åland man reser maj/midsommarstängerna
Nå, nu ser man ju sådana ibland här på fastlandet (Västnyland för min del), men särskilt vanligt är det inte.

Jag har faktiskt själv ett par gånger rest en hemma på backen, bara för skojs skull, men det har blivit sedan. Det är ju jobbigt det där. :)

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Midsommarstången

Inlägg av erep » 21 juni 2018, 22:29

Schwemppa skrev:
Nå, nu ser man ju sådana ibland här på fastlandet (Västnyland för min del), men särskilt vanligt är det inte.

Jag har faktiskt själv ett par gånger rest en hemma på backen, bara för skojs skull, men det har blivit sedan. Det är ju jobbigt det där. :)
Varje regel har ju undantag och excentriker gör ju udda gärningar :wink: :wink:

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2590
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Midsommarstången

Inlägg av Der Löwe » 22 juni 2018, 12:27

Det finns ju en annan förklaring av ordet "majstång" med.
http://ostanfors.nu/?page_id=6

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Midsommarstången

Inlägg av erep » 22 juni 2018, 12:45

Der Löwe skrev:Det finns ju en annan förklaring av ordet "majstång" med.
http://ostanfors.nu/?page_id=6
Nja, det där förklarar ju inte egentligen det, men här kommer verbet att maja
https://hogtider.wordpress.com/2010/06/ ... t-av-juni/

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2590
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Midsommarstången

Inlägg av Der Löwe » 22 juni 2018, 20:57

erep skrev:
Der Löwe skrev:Det finns ju en annan förklaring av ordet "majstång" med.
http://ostanfors.nu/?page_id=6
Nja, det där förklarar ju inte egentligen det, men här kommer verbet att maja
https://hogtider.wordpress.com/2010/06/ ... t-av-juni/
Jag ser inte varför det där motsäger traditionen med att ha "majstång" till först maj.

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Midsommarstången

Inlägg av erep » 23 juni 2018, 03:52

Detta har väl att göra med när löven utbryter, I Tyskland är tidpunkten tidigare än i Mälardalen och särskilt tidigare än i Tornedalen

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2590
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Midsommarstången

Inlägg av Der Löwe » 25 juni 2018, 11:09

Om du läser det jag länkade till så användes lingonris till "majstången".

jean-jacques
Medlem
Inlägg: 1105
Blev medlem: 16 december 2010, 16:53

Re: Midsommarstången

Inlägg av jean-jacques » 25 juni 2018, 15:10

> Även om majstångstraditionen med stor sannolikhet introducerades i Sverige
> med den våg av tyska kulturimpulser som sköljde över landet under företrädesvis
> 1300-talet och 1400-talets första hälft, äro några som helst säkra belägg för
> bruket i fråga icke kända förrän vid 1600-talets mitt.

Även om inga tidiga belägg finns betyder det inte att seden kommer från Tyskland. I själva verket finns inga som helst belägg för att seden skulle komma utifrån. Jag misstänker att etnologernas tanke, att majstången skulle komma från Tyskland, är av samma slentrianmässiga slag som deras tanke, att julgranen kom från Tyskland till Sverige på 1800-talet. I själva verket finns julgranar belagda i Sverige redan på 1700-talet.

Om man tänker efter så verkar det ju rätt naturligt att klä en stång med löv på våren, och ta in några granruskor i stugan på vintern - utan att sådana bruk nödvändigtvis måste komma från Tyskland. Det är nog lika naturligt där som här.

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: Midsommarstången

Inlägg av LasseMaja » 29 juni 2018, 08:57

Här i Dalarna pågår fortfarande midsommarfirande på sina håll. Läste just om majstångsresning i Gärde på lördag.

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Re: Midsommarstången

Inlägg av Dan Koehl » 15 augusti 2020, 09:26

Markus Holst skrev:
16 juni 2018, 19:53
Femton år efter trådens senaste inlägg vill jag berätta att i Bayern såg jag år 1986 många majstänger. När jag var liten hette det fortfarande majstång, trots att vi reser den vid midsommar. I Bayern reses de istället vid valborgsmässoafton, om jag fattade det rätt, varför maj- där är ett riktigt namn.

Inte ens stången är alltså typiskt nordisk.
Roligt att du nämner detta Markus, och jag kan tillägga att kulturen kring majstången i Bayern, därifrån en del av mina förfäder härstammar, i högsta grad är levande, bland annat i formen av en sorts låtsas fiendskap mellan byar. Man är tom tvungna att fortfarande hålla vakt kring stången, eftersom det är ett uppskattat ungdomsnöje, att attackera grannbyars majstänger som en sorts competition. Och om ingen försvarar stången, kan man utföra någon form av åverkan, och kanske till sin hemby medföra souvenirer från grannbyns stång, i en ungdomlig prestigetävling, som kanske har rötter ända tillbaka till medeltiden.

I själva verket så förefaller även svenska majstången ha rests i maj från åtminstone 1400-talet och ända fram till senare tid. Orden "maja" dvs att smycka stången med blad och löv, samt titeln majgreve är också i sammanhanget värt att belysas, googla detta! 8-)

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28526
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Midsommarstången

Inlägg av Hans » 15 augusti 2020, 12:34

Välkommen tillbaka Dan, roligt att du är aktiv igen.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Lejonmod
Medlem
Inlägg: 688
Blev medlem: 23 juli 2007, 12:19
Ort: Stockholm

Re: Midsommarstången

Inlägg av Lejonmod » 21 augusti 2020, 16:30

Från Institutet för språk och folkminnen:
"Våra midsommarstänger har, liksom många traditioner, slingriga rötter bakåt i tiden. Midsommarstången kom troligtvis till Sverige med invandrande tyskar någon gång under 1400−1500-talen. I de germanska länderna fanns en tradition med gamla anor att smycka sitt hem i gröna blad och blommor för att markera vårens ankomst. Detta kallas att ”maja”."
https://www.isof.se/folkminnen/handelse ... ommar.html

liljen
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 10 augusti 2007, 17:44
Ort: Könugård / Värend / Hanekind
Kontakt:

Re: Midsommarstången

Inlägg av liljen » 26 augusti 2020, 11:12

Att smycka sina hem med blommor och blad förekommer sedan länge även i stor del av de slaviska områdena. Detta är högst levande i till exempel västra Ukraina. Jag har själv fått vara med om att plocka passande växter bredvid ett träsk och blivit rejält myggbiten på kuppen.

För mig känns det naturligt att detta sätt att fira högtider är något som är väldigt gammalt och kan ha uppstått och utvecklats parallellt på flera håll i Europa med liknande natur. Eller att detta skulle följt med urindeuropéerna när de spred sitt språk till stor del av Europa och delar av Asien. Med språk brukar ju följa vissa grundelement av kulturen.

Carl von Linné skrev 1746: "Majstänger voro på många ställen upprättade och beklädde med löv och blomster, omkring vilka drängar och pigor, efter sina förfäders urgamla vis, årligen dansade natten för och efter midsommardagen. Detta menlösa nöje nekades fuller dem själesörjarna, men det hade så rotat sig från hedenhös att det svårligen kunde tagas bort"

I Sverige har vissa delar av etablissemanget verkat nästan besatta i några decennier att hävda att all kultur kommit utifrån. Att något som vi uppfattar som en komponent som bland det svenskaste vi har - att fira midsommar, skulle ha kommit utifrån är förstås något man då gottat sig i. Tyskland har förstås betydligt mer skriftliga och andra källor än det glesbefolkade Sverige, så om det på nåt vis i det germanska området finns dokumentation av just något förgängligt som majstänger redan på medeltiden är det naturligt att det är i Tyskland. Vad som motsäger att det samtidigt fanns i Sverige förstår jag inte. Midsommar är ju en hednisk högtid, så varför ett land som kortare tid varit kristnat skulle ha en svagare ställning när det gäller bevarande av just hedniska traditioner är inte logiskt.

Skriv svar