Drake stör pilgrimmer

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Starkodder
Medlem
Inlägg: 194
Blev medlem: 6 mars 2011, 11:01

Re: Drake stör pilgrimmer

Inlägg av Starkodder » 5 mars 2012, 07:21

gnikam4 skrev:
Starkodder skrev:Spännande! Skulle man kunna få en beskrivning av fisken, även om det inte finns bilder? Simpa eller mal?
Jag har inte sett den själv utan bara fått höra att den skulle vara väldigt underlig. Och eftersom min mors kusin är oerhört kunnig om svenska djur har jag svårt att tro att det helt enkelt var en ovanlig fisk. Antagligen var det väl frågan om någon slags missbildning.
OK, hoppas din släkting får svar på vad det är.

gnikam4
Medlem
Inlägg: 213
Blev medlem: 22 januari 2011, 13:41
Kontakt:

Re: Drake stör pilgrimmer

Inlägg av gnikam4 » 7 mars 2012, 17:44

Kan också nämna att det enligt en gammal legend ska finnas en drake i Ekhulteberget precis söder om Falerum (mellan Åtvidaberg och Västervik). Jag har dock alltid antagit att det skulle vara en klassisk sagoboksdrake med vingar och ingen lindorm, då det känns troligt att legenden uppkommit till följd av att det finns berguv där. Att någon som sett en stor berguv på nära håll flyga förbi i relativt mörker kan ha fått för sig att det varit en drake framstår ju inte som helt otroligt.

Starkodder
Medlem
Inlägg: 194
Blev medlem: 6 mars 2011, 11:01

Re: Drake stör pilgrimmer

Inlägg av Starkodder » 7 mars 2012, 19:31

gnikam4 skrev:Kan också nämna att det enligt en gammal legend ska finnas en drake i Ekhulteberget precis söder om Falerum (mellan Åtvidaberg och Västervik). Jag har dock alltid antagit att det skulle vara en klassisk sagoboksdrake med vingar och ingen lindorm, då det känns troligt att legenden uppkommit till följd av att det finns berguv där. Att någon som sett en stor berguv på nära håll flyga förbi i relativt mörker kan ha fått för sig att det varit en drake framstår ju inte som helt otroligt.
Ja, berguv kan också ge upphov till legender, kanske om troll också. Alla uggleungar ser ju ut som troll. Har läst skrönor om riktigt stora berguvar.

Odens jakt skulle kunna ha varit inspirerad av dvärgbeckasinens klapparande läte.

Sen har vi ett möjligt samband mellan tromb och flygande drake.

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Re: Drake stör pilgrimmer

Inlägg av Stefan » 29 mars 2012, 15:22

Starkodder skrev:
Sen har vi ett möjligt samband mellan tromb och flygande drake.
Ja och kommer det åskblixtar så blir det lätt till eldsprut också...

Hypotesen om extra stora ålar verkar rimligt tycker jag. Men då saknas det skelettfynd.

Att enstaka fynd slarvats bort må vara hänt, men om de varit ganska många ändå fram till historiskt, ja modern tid...

Eller brukar ålskelett vittra sönder av sig själva inom något enstaka år?

Starkodder
Medlem
Inlägg: 194
Blev medlem: 6 mars 2011, 11:01

Re: Drake stör pilgrimmer

Inlägg av Starkodder » 29 mars 2012, 17:34

Ja, det saknas skelettfynd. Men stora ålar kanske dör på sjöbotten och hittas då inte. Historierna berättar iallfall om att den döda lindormen stank förfärligt...

I en av mina uppletade historier sköts en lindorm på logen och grävdes sen ner. Platsen är ungefärligen känd, men ingen har brytt sig om att gräva där sedan 1925.

Stan
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 16 maj 2011, 22:14

Re: Drake stör pilgrimmer

Inlägg av Stan » 31 mars 2012, 22:12

Jag minns att när jag var liten fick jag väldigt brottom från ett sandtag då jag sett en orm som jag upplevde som cirka 2-2,5 meter lång och omkring 15 cm. i diameter. Jag var vid tillfället kanske 8-10 år men jag minns upplevelsen fortfarande och jag var vid tillfället och länge efter det helt säker på vad jag sett. Nu, dryga 30 år senare är jag inte lika säker men jag minns som sagt hur säker jag var då. Platsen ligger en mil söder om Kristinehamn och närmsta vattendrag )med flöde som kan vara farbart för dylik tingest ligger 200 meter bort, det finns även tjärnar och mossmark 4-500 meter in i skogen åt det andra hållet.

Starkodder
Medlem
Inlägg: 194
Blev medlem: 6 mars 2011, 11:01

Re: Drake stör pilgrimmer

Inlägg av Starkodder » 1 april 2012, 10:20

Kan du beskriva ormen? Utseende? Beteende? Den största verkliga ormen i Sverige var en snok på 132 cm, även om det finns historier om större. Längden kan alltid överdrivas.

Men SÅ svårt kan det inte vara att se skillnad på en verklig fjällbeklädd orm och en ål/lindorm. Den senare lär ju ha hår på ryggen, vilket ormar aldrig har. Så lite mer info tack.

Stan
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 16 maj 2011, 22:14

Re: Drake stör pilgrimmer

Inlägg av Stan » 1 april 2012, 14:05

Starkodder skrev:Kan du beskriva ormen? Utseende? Beteende? Den största verkliga ormen i Sverige var en snok på 132 cm, även om det finns historier om större. Längden kan alltid överdrivas.

Men SÅ svårt kan det inte vara att se skillnad på en verklig fjällbeklädd orm och en ål/lindorm. Den senare lär ju ha hår på ryggen, vilket ormar aldrig har. Så lite mer info tack.
Det var längesedan och minnet av upplevelsen är starkare än de faktiska iaktagelserna, vilket sannolikt beror på min raska reträtt. Vad jag kan minnas så var den ett par meter bort i högt gräs och ringlade iväg från mig, den var svart och jag kan inte minnas någon hårbeklädnad. Förmodligen var det bara en ovanligt stor snok.

Starkodder
Medlem
Inlägg: 194
Blev medlem: 6 mars 2011, 11:01

Re: Drake stör pilgrimmer

Inlägg av Starkodder » 1 april 2012, 17:34

Ok, ja det låter som en stor snok. Hade varit kul med nytt längrekord någon gång. Men stora snokar kan vara aggressiva och inte så lätta att hantera.

gnikam4
Medlem
Inlägg: 213
Blev medlem: 22 januari 2011, 13:41
Kontakt:

Re: Drake stör pilgrimmer

Inlägg av gnikam4 » 16 april 2012, 18:48

Läste i dagens SvD en notis om fyndet av ett ormfossil i Colombia. Visade sig när jag sökte vidare på nätet vara en gammal nyhet, men intressant ändå. Ormen i fråga var nämligen 13-14 meter lång och vägde över ett ton.

Fast den ska ha varit utdöd i 60 miljoner år... Annars hade den förstås varit en given kandidat som upphov till draklegender.

http://www.zoonen.com/artikel.asp?oid=2296424

Starkodder
Medlem
Inlägg: 194
Blev medlem: 6 mars 2011, 11:01

Re: Drake stör pilgrimmer

Inlägg av Starkodder » 19 juli 2012, 20:06

Ja, fast den tidiga människan i Afrika kom i kontakt med klippyton, en upp till 9 m lång orm. Frågan om just den gav upphov till draklegender? Den där eldsprutande formen är svår att svår att förklara annat än genom kometer.

Tror fortfarande jättelik ål=drake=bäckahäst=näcken osv i Sverige. Olika former och ålder.

Starkodder
Medlem
Inlägg: 194
Blev medlem: 6 mars 2011, 11:01

Re: Drake stör pilgrimmer

Inlägg av Starkodder » 21 oktober 2017, 19:31

Nån som har några nya lindormshistorier att bidra med?

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: Drake stör pilgrimmer

Inlägg av LasseMaja » 10 november 2017, 12:38

Drakar har säkert varit en plåga för många förr i tiden. Drak-sägnerna finns ju i många kulturer.

Starkodder
Medlem
Inlägg: 194
Blev medlem: 6 mars 2011, 11:01

Re: Drake stör pilgrimmer

Inlägg av Starkodder » 12 november 2017, 11:03

LasseMaja skrev:Drakar har säkert varit en plåga för många förr i tiden. Drak-sägnerna finns ju i många kulturer.
Läser man Hylten-Cavallius 48 ihopsamlade vittnesmål från Småland, så fattar man att det inte handlar om inbillning. Förutom lindorm och hjulorm benämndes ormarna som drakar, en term som alltså aktivt levde in i slutet av 1800-talet i bondesamhället.

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: Drake stör pilgrimmer

Inlägg av LasseMaja » 22 december 2017, 16:50

Berättelserna om Storsjö-odjuret och liknande från andra sjöar måste vara något som angränsar till detta. Är ju då ofta fråga om en gigantisk orm som förflyttar sig i vatten och utgör en fara för folk och fä.

Skriv svar