Vad skall man lära sig i grundskolan om medeltiden?

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
uddevalla
Medlem
Inlägg: 30
Blev medlem: 23 juli 2003, 19:07
Ort: Uddevalla

Vad skall man lära sig i grundskolan om medeltiden?

Inlägg av uddevalla » 7 februari 2015, 18:58

I år undervisar jag i en år 4 för första gången i mitt liv. Jag har totalt 20 lektionstimmar till historieundervisningen och tycker själv att de läroböcker telningarna använder är fragmenterade. Läromedel hag blivit tilldelad när jag började på skolan i höstas och som jag inte kan låta bli att använda pga. att de används av andra klasser men som får kompletteras. Det som lärs ut är främst:
*Det fanns fyra stånd
*Bönderna var fattigast
*Borgarna var få men hade det bättre än bönderna
*Adeln byggde borgar
*Kyrkan var mäktig
Inga kungar, inga drottningar. Ett kort stycke om helig Birgitta. That's it.

Vad tycker ni man skall fylla på med? Det som punktats upp här ovan tar ca 10 timmar att gå igenom så jag har drygt 10 lektionstillfällen till att lära dem mer på. Det sorgliga är att nästa gång de får en chans att lära sig om medeltiden är första året i gymnasiet.

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2589
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Vad skall man lära sig i grundskolan om medeltiden?

Inlägg av Der Löwe » 7 februari 2015, 19:26

Digerdöden borde väl finnas med. Korstågen är väl något eleverna kan möta i filmer, lite bakgrund och fakta kanske de kan behöva. Jag vet inte vart du undervisar, men en bild över hur det var i er egen stad eller bygd under medeltiden kan ge lokala kopplingar som de kan ta med sig när de senare läser om större skeenden.

EDIT det kan ju vara Uddevalla, så då kan ju kopplingar till hur norden såg ut under medeltiden och hur "oviktiga" nationsgränser var på den tiden.

Jens Yde
Medlem
Inlägg: 1194
Blev medlem: 1 maj 2006, 11:37
Ort: Danmark

Re: Vad skall man lära sig i grundskolan om medeltiden?

Inlägg av Jens Yde » 7 februari 2015, 23:20

Fortæl børnene om, hvor dumme folk var i gamle dage. At de f.eks. troede, at de kunne blive rige ved at trykke pengesedler, post-middelalder.

Sverige är det första land i Europa där en bank utgivit betalningsmedel, vilket kan betraktas som det första sedelmyntet.

Assessorn i Kungl. Kommerskollegium, Johan Palmstruch från Riga, började år 1661 ge ut sedlar. Banken kunde utställa sådana sedlar på vilket belopp som helst samt i vilken mängd, man önskade.

År 1664 råkade banken i ett krisläge, då den genom utlåning hade satt alltför stora sedel mängder i omlopp och inte var i stånd att inlösa dem.

Palmstruch avsattes och dömdes till döden, men benådades 1670.
http://www.bgf.nu/historia/6/mynt.html#9

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Vad skall man lära sig i grundskolan om medeltiden?

Inlägg av pandersson2 » 8 februari 2015, 08:44

Personlig uppfattning:

Avskaffandet av slaveriet
Expansionen och införlivandet av Finland och Norrland
Unionerna med Danmark-Norge
Hansans betydelse för handel
Stockholms grundande
Uppsala Universitets grundande

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Re: Vad skall man lära sig i grundskolan om medeltiden?

Inlägg av Ralf Palmgren » 8 februari 2015, 10:15

1. Du kan börja med att berätta vad historia är för någonting och hur man kan veta någonting om medeltiden.

2. En definition av vad medeltiden var för någonting och när den inföll kronologiskt.

3. Vikingarna under vikingatiden 800-1000.

4. Religionen och världsbilden i det medeltida Europa.

5. Sveriges kristnande.

6. Den katolska kyrkan och dess roll i Sveriges historia under medeltiden.

7. Hur Sverige bildades och att även Finland var en naturlig del av Sverige från 1200-talet till år 1809.

8. Näringslivet och handelns betydelse i Bergslagen och Hansan.

10. Samhällsskikten under medeltiden.

11. Sveriges historia under 1400-talet och dess betydelse i formandet och etablerandet av de fyra stånden adel, präster, borgare och bönder.

12. Betydelsen av Kina och den arabiska världen i jämförelse med Europa under medeltiden.

13. Nya uppfinningar i Europa.

14. Den geografiska expansionen under upptäcktsresornas tidevarv 1400-talet.

15. Amerikanska civilisationer och högkulturer

16. Renässansen

Eleverna kan därtill skriva ett arbete om Sverige och Europa under medeltiden och ett annat arbete om någon utomeuropeisk kulturkrets under medeltiden.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Vad skall man lära sig i grundskolan om medeltiden?

Inlägg av Hexmaster » 8 februari 2015, 11:17

uddevalla skrev:*Det fanns fyra stånd
*Bönderna var fattigast
En självägande bonde (motsvarande medelstort företag med god ekonomi) kunde mycket väl vara förmögnare än en borgare eller någon ur den obemedlade lågadeln. Den verkliga underklassen var inte företrädd i ståndsriksdagen.

Kartor är aldrig fel. Och understrykandet av att den Sverigedefinition vi råkar ha idag är allt annat än självklar.

Användarvisningsbild
Odinkarr
Medlem
Inlägg: 659
Blev medlem: 16 januari 2007, 13:44
Ort: Bøtø Nor, Falster
Kontakt:

Re: Vad skall man lära sig i grundskolan om medeltiden?

Inlägg av Odinkarr » 8 februari 2015, 20:48

Det fanns fyra stånd
*Bönderna var fattigast
*Borgarna var få men hade det bättre än bönderna
*Adeln byggde borgar
*Kyrkan var mäktig
Inga kungar, inga drottningar. Ett kort stycke om helig Birgitta. That's it
1. Begynd med at forklare at Svea-rigets historie er langt ældre end kristendommens ankomst.
2. At kristendommens ankomst fjernede kvindens rolle som lige værd; fra arveret, i giftermål, over uddannelse til indflydelse på tinget.
3. at den urnordiske stænderopdeling var Jarl-, Karl- og Trælle æt for hvilken al lov var gældende lov. Med kristendommens ankomst skabes en 4 stand, en præste-æt, der var hævet over loven, og kun stod til ansvar for sig selv. Ufattelige forbrydelser blev begået ved denne opdeling, og begås stadig verden over.
4. Præste-ætten formår kun at udskille sig selv med økonomisk og militær opbakning fra en ny stand kaldet adelen, der ligeledes tilrager sig privilegier, ukendt før kristendommens ankomst, til skade for bønder, frie og stavnsbundne, og alle fattige. Kun ganske få af de før-kristne herredshøvdinger overlever til adel, hvor mange ved vi ikke.
5. Mange af de dårligdomme der påtvinges samfundet med kristendommens ankomst i 1200 tallet, ændres lidt med Reformationen. Men først i det 20. århundrede, f.eks. kvinders stemmeret i 1915, fjernes de sidste efterladenskaber af en fremmed religion.
6. Herefter bør du, men dette er uden tvivl forbudt i Sverige, fremhæve den trussel Islam nu udgør mod Sverige - en trussel der overstiger alt andet landet har været udsat for de sidste 2000 år.

Du kan her, som andetsteds fremhævet, vise de ændrede handelsmønstre, og hvad det betyder for byers opståen og undergang.


mvh

Flemming

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: Vad skall man lära sig i grundskolan om medeltiden?

Inlägg av LasseMaja » 11 februari 2015, 06:51

Har du 20 timmar så hinner man inte så mycket. Jag tycker man inte skall glömma av att visa något om hur vanliga människor levde, kvinnors situation och de trosuppfattningar man levde under. Man kanske kan krydda till det hela med ett avsnitt ur historieätarna!

KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

Re: Vad skall man lära sig i grundskolan om medeltiden?

Inlägg av KoteGaeshi » 11 februari 2015, 17:13

Med fjärdeklassare tror jag inte man bör haka upp sig på de stora politiska skedena, utan fokusera på hur vanligt folk hade det, att de allra flesta var jordbrukare, att städerna var små och bonniga med våra mått mätt, det fanns få vägar värda namnet, folk var inte särskilt beresta, alla gick i kyrkan osv..
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

Ördög
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 24 mars 2004, 09:26
Ort: Helsingfors

Re: Vad skall man lära sig i grundskolan om medeltiden?

Inlägg av Ördög » 13 februari 2015, 08:33

Ska du berätta om medeltiden i Sverige, eller i hela Europa? Spontant skulle jag rabbla upp mycket av det som redan nämnts i tråden. Kyrkans makt, klostren, den heliga Birgitta, böndernas hårda liv, digerdöden, Hansan, Engelbrekt. Riddarlivet måste så klart också beröras - jag skulle tro att det är ett ämne som fascinerar ungar i den där åldern. Berätta med inlevelse om torneringar och banketter, pälsverk och siden, vin och exotiska kryddor, men framhåll också att borgarna var kalla att bo i, och att riddarna ofta var rovgiriga sällar som inte kunde läsa.

Jag vet inte hurdana "läromedel" du nyttjar, men jag kan tipsa om ett par böcker där medeltidens historia presenteras för en yngre läsekrets. Kanske du kan få idéer och inspiration ur dem. Först och främst bokserien Barnens svenska historia, vars andra del, Se där - en stad! från 1987, behandlar medeltiden.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Barnens_svenska_historia

På 1970-talet utkom en serie böcker för skolbruk med samlingsrubriken Barn i alla tider. Avsnitt med fakta varvades med korta berättelser och pedagogiska illustrationer. Den här volymen, Bland vikingar, riddare och munkar, fanns i mins skolas bibliotek, och jag slukade den när jag var 11 eller 12 år. Både till utseende och innehåll är den på ett nästan parodiskt vis en typisk 70-talsprodukt, men själv minns jag att jag storligen fängslades av berättelserna om Albertus Pictor, slaget på Brunkeberg med mera.
http://www.tradera.com/item/341215/2261 ... ria-49-kr-

JunesBanunes
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 31 mars 2015, 09:50
Ort: Stockholm

Re: Vad skall man lära sig i grundskolan om medeltiden?

Inlägg av JunesBanunes » 31 mars 2015, 10:08

Idag när all fakta bara en sökning bort är det väl mycket viktigare att fokusera på klokskap än kunskap. Vem som regerade vad och när, kan man lätt ta reda på, så i min mening bör man fokusera på vad vi kan få ut av informationen.

Visserligen är det bara årskurs 4 men det är lika bra att börja redan nu med källkritik, historia skrivs av vinnaren och kan lätt vinklas åt alla håll och kanter. Varför kan man inte lita på allt man ser och hör? Inte ens "riktiga" program på history channel eller säkerligen viss skollitteratur går att ta på ordet. Gustav Vasa är ju ett bra exempel, landsfader eller tyrann?

Därefter bör man titta mycket på varför saker och ting hände och vad vi lärde oss av det, hur blev Sverige det land vi ser idag? Eller världen för den delen (men till en början är det väl rimligt att fokusera på lokal historia).

Jag tror att framtidens undervisning bör inrikta sig mer på aktiviteter och gruppdiskussioner än faktainpräntning.

Skriv svar