Dracula, en historisk person.

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem

Inlägg av SuperPalle » 2 april 2003, 22:23

var det inte just det som du inte var. bara nästan?

//palle

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 2 april 2003, 22:31

Jag är släkt med Vlad Basarab II i rakt nedstigande led. Det ni

Nej! :wink:

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 2 april 2003, 23:16

Scrooge_McDuck skrev:Jag är väl medveten om hur regler för släktskap fungerar och behöver ingen lektion i det.
Tycker det är ganska tydligt. :roll:
Scrooge_McDuck skrev:Vad jag menade var att jag förmodligen är mer släkt med honom än någon annan på forumet :D .
Jasså, hur vet du det, känner du alla här på forumet eller?
Scrooge_McDuck skrev:Jag är släkt med Vlad Basarab II i rakt nedstigande led. Det ni. :wink:
Weeee...bäst att jag ringer Aftonbladet och Expressen... :roll:

Användarvisningsbild
Prknus
Medlem

Inlägg av Prknus » 2 april 2003, 23:29

Begreppet släkting tappar all mening efter viss antal generationer.
I Sverige är det lagligt att gifta sig med sin första kusin har jag för mig, så redan där kan man säga att man är mer vatten än blod med personen ifråga.

P.

Chicago Blues
Utsparkad

Inlägg av Chicago Blues » 2 april 2003, 23:30

Scrooge_McDuck skrev:
Jag är väl medveten om hur regler för släktskap fungerar och behöver ingen lektion i det.

Tycker det är ganska tydligt.

Scrooge_McDuck skrev:
Vad jag menade var att jag förmodligen är mer släkt med honom än någon annan på forumet .

Jasså, hur vet du det, känner du alla här på forumet eller?

Scrooge_McDuck skrev:
Jag är släkt med Vlad Basarab II i rakt nedstigande led. Det ni.

Weeee...bäst att jag ringer Aftonbladet och Expressen...
:P

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 3 april 2003, 01:39

Prknus skrev:Begreppet släkting tappar all mening efter viss antal generationer.
Eh, det var en nyhet ...

Användarvisningsbild
Prknus
Medlem

Inlägg av Prknus » 3 april 2003, 02:49

Lindir skrev:Eh, det var en nyhet ...
Nu var inte det inlägget riktad till dig utan till pålspestsarättlingen, och för honom är det tydligen en nyhet.
När jag försökte förklara att han förmodligen är mindre än en 10000 dels procent "släkt" med Dracula, viftade han bort det med argumentet att han kommer från ett släkt där inavel är vanligt förekommande..
Då återstog väl bara att simplificera dilemmat lite ytterligare i en aning mer förståeliga bitar..

P.

Användarvisningsbild
Scrooge_McDuck
Tidigare medlem

Vlad Basarab III

Inlägg av Scrooge_McDuck » 3 april 2003, 17:47

Så om du menar att man för gifta sig med sin kusin så räknas altså inte det som släkt? Och för att informera alla på forumet så kan jag saäga att jag inte är släkt med Vlad Basarab III i rakt nedstigandeled. Men jag är deremot släkt med Vlad Basarab II i rakt nedstigande led. Och nej jag känner ingan på det här forumet (tack och lov) men det är ovanligt att ättlingar till en fortida Rumänsk kung och dessutom en av världens mest kända romanfigurer skriver inlägg här. Det måste ni förstå själva. Om man ska fälja de där siffrorna som att 33 miljoner människor skulle vara släkt med Vlad III så kan jag bara säga att 1/3 av Sveriges befolkning är släkt med Gustaf Vasa och 55000 människor är släkt med Walt Disney. Personen har absolut ingen som helst aning om hur många barn någon har fått (förutom att Vlad inte fick några), dessutom tror jag itne ens att ni vet hur många syskon han hade. Om man inte är släkt med personer man får gifta sig med (får så är det ju enligt dina tidigare argument) så har jag en väldigt liten släkt. Begreppet släkt är olika i olika delar av världen. Jag tvivlar på att många här ens har varit i Rumänien. Jag har blivit uppfostrad så att även om en person levde för 600 år sedan så är jag släkt med honom. Sedan hur mycket arvsmassa jag delar med honom är oviktigt. Sedan att ni ska komma och jäklas med mig för allt jag skriver tyder bara på en extrem omogenhet.

Användarvisningsbild
Scrooge_McDuck
Tidigare medlem

Inlägg av Scrooge_McDuck » 3 april 2003, 17:52

Vlad Basarab II är far till Vlad Basarab III. Eftersom Vlad hade en syster som jag sagt tidigare. Pappa till Vlad III Basarabs syster är alltså Vlad Basarab II. Eftersom jag är släkt med Vlad Basarab III syster så är jag alltså släkt med Vlad Basarab II

Användarvisningsbild
Scrooge_McDuck
Tidigare medlem

Inlägg av Scrooge_McDuck » 3 april 2003, 17:55

Alltså är jag släkt med Vlad Basarab II i rakt nestigande led

Chicago Blues
Utsparkad

Heh!

Inlägg av Chicago Blues » 3 april 2003, 18:21

@Scrooge_McDuck: Vi är inte imponerade av ditt släktskap med Vlad Basarab II/III oavsett om du släkt med honom i rakt nedstigande led eller inte.

Här på forumet får man respekt för att man äger stor kunskap, inte för att man är släkt med en gammal pålspetsare...

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 3 april 2003, 18:32

Prknus skrev:
Lindir skrev:Eh, det var en nyhet ...
Nu var inte det inlägget riktad till dig utan till pålspestsarättlingen, och för honom är det tydligen en nyhet.
Du missförstår mig. Det var en nyhet för mig också. Du kan också tolka det som att jag inte håller med om att "begreppet släkting tappar all mening efter viss antal generationer".

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Re: Vlad Basarab III

Inlägg av Patrik » 3 april 2003, 18:49

Scrooge_McDuck skrev:Och nej jag känner ingan på det här forumet (tack och lov) men det är ovanligt att ättlingar till en fortida Rumänsk kung och dessutom en av världens mest kända romanfigurer skriver inlägg här. Det måste ni förstå själva.
ehm nej, och även om så skulle vara fallet så sitter inte de o skryter om det... :roll:
Scrooge_McDuck skrev:[...] Sedan att ni ska komma och jäklas med mig för allt jag skriver tyder bara på en extrem omogenhet.
Från din sida eller? :roll:
Scrooge_McDuck skrev:Alltså är jag släkt med Vlad Basarab II i rakt nestigande led
Och för sista gången, du släkt med hans syster...
Däremot så tvivlar jag inte på att din släkt lider av inavel...
Dessutom är det tveksamt om man kan räkna från sköldsidan då en släkt brukar kallas död då svärdssidan saknar ättlingar... :roll:

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 3 april 2003, 19:01

Sedan att ni ska komma och jäklas med mig för allt jag skriver tyder bara på en extrem omogenhet.
Va? Du måste förstå att man blir tveksam om det kommer upp en kille och påstår sig härstamma från Dracula eller någon av han släktingar, lika tveksam hade jag varit om någon sagt att han var släkt med Hitler, kungen eller utomjordingar.
Jag tycker det är kul att det finns så många som intresserar sig för Vlad Basarab den III öde. Det råkar nämligen vara så att jag är en av de tre levande personer som är släkt med Vlad.
Vlad själv fick inga barn.
Med rakt nedstigande led så menar jag att min släkt i Rumänien härstammar från Vlads syster
Jag är släkt med Vlad Basarab II i rakt nedstigande led
Och för att informera alla på forumet så kan jag saäga att jag inte är släkt med Vlad Basarab III i rakt nedstigandeled. Men jag är deremot släkt med Vlad Basarab II i rakt nedstigande led.
Vlad Basarab II är far till Vlad Basarab III. Eftersom Vlad hade en syster som jag sagt tidigare. Pappa till Vlad III Basarabs syster är alltså Vlad Basarab II. Eftersom jag är släkt med Vlad Basarab III syster så är jag alltså släkt med Vlad Basarab II
Alltså är jag släkt med Vlad Basarab II i rakt nestigande led
:| ???? :|

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 3 april 2003, 19:14

Ursäkta, men det faktum att Vlad III inte hade några barn gör väl inte att man inte kan härstamma från hans far Vlad II ...

Skriv svar