Vilka ligger begravna i Vadstena kloster?

Skriv svar
Krappfiskarn
Medlem

Vilka ligger begravna i Vadstena kloster?

Inlägg av Krappfiskarn » 4 mars 2010, 18:14

Jag har precis läst färdigt och sammanfattat en studie publicerad av svenska forskare, där man gjorde dnatest och radiokoldatering av de två individer som ligger begravna i den grav som sägs vara graven för heliga Birgitta och hennes dotter Katarina.

Resultatet blev att det troligen inte handlar om mor och dotter, samt att det finns en risk att ingen av individerna kan vara heliga Birgitta (att någon är hennes dotter verkar kunna uteslutas).

Vilka tror ni i sådant fall det kan handla om? Är det möjligt att Rom i all sin upphetsning skickade en annan persons kvarlevor till Sverige och själva behöll Birgittas kvarlevor? Kanske skickades hennes kvarlevor till Vadstena, för att senare gång efter gång ersättas av andra kvarlevor medan hennes skelettbitar skickades runt om i Europa som reliker?

http://www.plosone.org/article/info:doi ... ne.0008986
Blogg
Uppdaterad 9/11/2010

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Re: Vilka ligger begravna i Vadstena kloster?

Inlägg av Stefan Lundgren » 5 mars 2010, 07:33

Det kan mycket väl vara så att det inte är Heliga Birgittas dotter som ligger i den där graven utan en annan person och är det sant, så får vi nog aldrig veta det. Det kan vara vad som helst, någon som man skickade med Birgitta som inte var hennes dotter/son eller så var det en kvinna som var i hennes närhet i Rom. Vi får nog hålla koll i den historiska pressen hädanefter ifall om det kommer nya rön. Jag vill inte spektulera i vem eller vilka som ligger i graven om det inte är dessa två. En fråga som väckte inom mig var när dog hennes dotter eller barn?

Stefan

Krappfiskarn
Medlem

Inlägg av Krappfiskarn » 5 mars 2010, 07:48

Stefan Lundgren skrev:Det kan mycket väl vara så att det inte är Heliga Birgittas dotter som ligger i den där graven utan en annan person och är det sant, så får vi nog aldrig veta det. Det kan vara vad som helst, någon som man skickade med Birgitta som inte var hennes dotter/son eller så var det en kvinna som var i hennes närhet i Rom. Vi får nog hålla koll i den historiska pressen hädanefter ifall om det kommer nya rön. Jag vill inte spektulera i vem eller vilka som ligger i graven om det inte är dessa två. En fråga som väckte inom mig var när dog hennes dotter eller barn?

Stefan
Birgitta dog 1273 och Katarina dog 1381. Forskarna säger att individ A i graven (som är en kvinna i 60-70 års åldern) kan vara antingen Birgitta eller Katarina (eller inte någon av dessa) eftersom de antar att c-14 dateringen kan givet ett äldre datum pga högt intag av fisk under livstid (vilket är ett välkänt fenomen inom arkeologi och man har kalibreringar för det).

Detta kräver dock ett väldigt högt intag av fisk under ens livstid om det ska vara över 100 år felmarginal, vilket kanske ter sig osannolikt då en kvinna av Birgittas härkomst troligen inte åt särskilt mycket fisk regelbundet?
Blogg
Uppdaterad 9/11/2010

Jan Eskildsen
Tidigare medlem

Inlägg av Jan Eskildsen » 17 juli 2010, 00:21

Hvorfor skulle hun egentlig ikke spise megen fisk ?
Var det ikke netop, hvad mange gjorde dengang ?
Hun boede vel ved bredden af Vättarn i årevis ?

Skriv svar