Skalman.nu Forum

Detta är ett forum för diskussioner kring alla aspekter av vår historia, tillhörande Marcus Wendels Skalman.nu & Recensioner på Skalman.nu

Forumet var finalist till Nationalencyklopedins Kunskapspris 2005.
Diskussionerna sker på svenska, norska eller danska.

Gå direkt till innehåll

Gregorius VII brev till västgötska kungar

Diskussioner kring händelser under medeltiden (ca 500-1500)
Värdar: B Hellqvist & Ralf Palmgren

Inläggav karlfredrik 18 jan 2010 14:34

Påven Gregorius VII skickade ett brev till två vicigotiska konungar 1081, som han enligt Wessén,E:Historiska runinskrifter, Stockholm 1960 sid 6, menade småkungar i Öst- och västergötland.
Jag skulle vara intresserad av att veta mera om dessa konungar. Snorri nämner kungen av Västergötland som Ingjald Illråda inte brände inne.
Har vi månne flera källor?
karlfredrik
Medlem
Sweden

Re: Gregoris VI brev till visigotiska kungar 1081

Inläggav Karsten Krambs 19 jan 2010 11:18

Det ældste pavebrev, der er sendt til en Svensk konge, er en kopi af et brev fra Gregory VII år 1080, der er adresseret til 'ad Regem Sueciae' og 'I. glorioso Sueonum regi'. De fleste historikere tolker, at det er sendt til kong Inge I af Västergötland.
Pave Gregory sendte et andet brev år 1081 med adresse til: 'pro tempore, Visigothorum Regibus I & A.' (her menes kong Inge og efterfølgeren (H)alsten). Umiddelbart ser det ud til at paven kalder folket visigothi, visigothae med klassisk reference til Gotherne.

Med henvisning til nævnte pavebrev tolkes teksten som, at Inge & Halsten blev fordrevet til Västgötaland af de hedenske Uppsvear (Salmonsens).
Dette understøttes af beretningerne om den tyske biskop Siward i Uppsala (perioden 1134-57) samt biskop Henry af Sigtuna (død Fotevik i Skåne 1134) - '[s]euerinus (Siwardus), nicolaus, sueno, sanctus henricus (Henry) martir qui fuit tempore beate erici, and kopmannus'.
Begge biskopper menes at være drevet væk af det hedenske styre i Uppsala - 'expulsus de Swethia'.

Hilsen
Karsten
Användarvisningsbild
Karsten Krambs
Medlem
Sweden

Inläggav Ralf Palmgren 19 jan 2010 19:31

Den store medeltide reformpåven Gregorius VII skrev i Rom på 1080-talet ett brev till två västgötska kungar. Påve Gregorius VII har i den latinska texten använt ordet "Wisigothorum" som syftar på västgötarnas kungar "I" och "A". Nu är det så att "I" inte är den av karlfredrik föreslagne svenske sagokungen Ingjald Illråde. Detta då Ingjald Illråde är en ohistorisk svensk sagokung som enligt sagorna skall ha residerat i Gamla Uppsala på 600-talet. I stället är det fråga om den historiskt belagde medeltide monarken Inge "den äldre" Stenkilsson. I motsatts till vad Karsten skriver ovan är det inte känt vem den åsyftade västgötske medkonungen egentligen var. Det kan antingen ha varit som Karsten skriver den förutnämndes broder men inte efterföljare som svensk kung Halsten Stenkilsson eller den svenske kungen Håkan "röde". Brevet berättar åt oss att biskop "R" har kommit till Rom och berättat åt Påve Gregorius VII om folkets kristnande till den heliga romersk-katolska kristenheten. Påven uppmanar de västgötska kungarna "I" och "A" att samla in tionde av folket. Dessutom skall de skicka sina präster till Rom för att bli lärda i den rätta romersk-katolska läran. Då händelsen utspelar sig under äldre medeltid i svensk historia har diskussionen flyttats från "Nordisk forntid & vikingatid" till "Medeltiden". Dessutom har rubriken på diskussionen ändrats en aning så att det i framtiden skall vara lättare att hitta diskussionen.
Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Redaktionen
Finland

Re: Gregorius VII brev till västgötska kungar

Inläggav karlfredrik 08 feb 2010 10:50

Nej, jag föreslog inte Ingjald illråde, jag nämnde att den enda i källorna omnämnde västgötakung var den av ingjald illråde inte innebrända kungen som Snorre nämner.
Gi
I Diplomatarium Svecanum appendix -Acta Pontificium Svecica,2:1, står det:

Citat
Isigothorum regibis I et A

(Till visigotiska kungar I och A)
med fotnot:

Citat
1. Alia manu contemporanea scriptum
vilket jag skulle översätta: "från en annan samtida handskrift" , men vilken då?
Sedan står det hänvisningar:

Citat
Reg Vat 2 f 222-223 Saec XI..
Ed STn 28.Monumenta Germania historica, epistolae selectae,Gregorii VII registrum lib V-IX, p 592 1923.
Crf DS n 25 Joh Magni Historia metropolitana ecclesiae Upsaliensis, Romae 1560.
crf Scriptores rerum Suecicarum III,2 f 18.
Loewenfeld: Reg pont rom n 5221
Jag antar forumet förstår texten, fem bokreferenser.
karlfredrik
Medlem
Sweden

Inläggav Kreuz 08 feb 2010 15:09

karlfredrik skrev:Citat
1. Alia manu contemporanea scriptum
vilket jag skulle översätta: "från en annan samtida handskrift" , men vilken då?

Nu är jag ingen expert på handskrifter eller textkritiska apparater men står det inte "skrivet av en annan samtida hand" dvs att just detta avsnitt är skrivet av en annan person än den som skrivet det övriga?
Margaritas ante porcos
Kreuz
Medlem
Sweden

Inläggav karlfredrik 09 feb 2010 09:14

Det är helt rätt,bokstavligen, det är skrivet med en annan hand, men översätts ofta fritt med en annan handskrift.
karlfredrik
Medlem
Sweden

Inläggav karlfredrik 10 feb 2010 09:05

Nu känner jag till att det rör sig om kopior, avskrifter genom andra källor. Annars skulle det även kunna betyda "(tillägg) med annan handstil" på samma dokument.
karlfredrik
Medlem
Sweden

Återgå till Medeltiden