Hej! Vore kul att starta en tråd om just frälsesläkter på medeltiden. Vilka frälsesläkter fanns då och vilka finns nu? Vad hade frälsesläkterna för inflytande på kungen och adeln? Känn Er fria att diskutera allt som har med frälsesläkter att göra.
//Daniel
Frälsesläkter
Frälsesläkter
"Uppgående solens tempel vi ej längre har för det kristna väldet övertar
hövdingen väljs och Skötkonung skäms."
- Valdemar Sappi
- Medlem
Re: Frälsesläkter
På roskilde historia finns väldigt många ätter beskrivna på ett mycket översiktligt sätt.
Men man får ta en del av det med en nypa salt och kolla upp själv.
http://www.roskildehistorie.dk/stamtavler/adel/svenske/
Men man får ta en del av det med en nypa salt och kolla upp själv.
http://www.roskildehistorie.dk/stamtavler/adel/svenske/
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.
Agneta Conradi Mattsson har skrivit en förträfflig bok om Riseberga kloster. I den kan man följa Birger Brosas släkt framåt i tiden och därigenom få information om tidiga frälsesläkters framväxt, bl a Natt och Dag, Fånöätten, Aspenäsätten, Bielke med flera.
Natt och dag är en av de få medeltida adelsätter som finns än idag. Har jag för mig.
Nåväl, Bonde finns även; ta till exempel finansinspektionens GD Ingrid Bonde.
Nåväl, Bonde finns även; ta till exempel finansinspektionens GD Ingrid Bonde.
Här - i bondeätten - finns också en som var svensk kung inte mindre än tre gånger; Karl Knutson Bonde. Han var svensk kung åren 1448-1457 (under denna period var han också norsk konung några år), 1464-1465 och 1467-1470. Modern, Margareta var av Sparreätten. Anfadern, Peder Öjarson Bonde föddes 1264. Så Bondeätten är nog en av de äldsta frälseätterna vi kan ståta med. Okey, jag vet att adeln, frälseståndet, "föddes" i samband med Alnsöstadgar 1279 eller var det 1280.
Dateringen när Alsnö stadga ägde rum på Alsnö hus är omdiskuterat men jag skulle nog säga att det var runt 27 september 1280. Men som sagt så är forskare oense om själva dateringen till uppkomsten.asphen skrev:Här - i bondeätten - finns också en som var svensk kung inte mindre än tre gånger; Karl Knutson Bonde. Han var svensk kung åren 1448-1457 (under denna period var han också norsk konung några år), 1464-1465 och 1467-1470. Modern, Margareta var av Sparreätten. Anfadern, Peder Öjarson Bonde föddes 1264. Så Bondeätten är nog en av de äldsta frälseätterna vi kan ståta med. Okey, jag vet att adeln, frälseståndet, "föddes" i samband med Alnsöstadgar 1279 eller var det 1280.
Finstaätten är ju också en annan frälsesläkt men den dog ut på 1300-talet.
"Uppgående solens tempel vi ej längre har för det kristna väldet övertar
Enligt wikipedia har följande svensk uradel fortfarande levande medlemmar:Daniel93 skrev:Hej! Vore kul att starta en tråd om just frälsesläkter på medeltiden. Vilka frälsesläkter fanns då och vilka finns nu? Vad hade frälsesläkterna för inflytande på kungen och adeln? Känn Er fria att diskutera allt som har med frälsesläkter att göra.
//Daniel
Banér (fortlever)
Bielke (fortlever, räknas som Sveriges näst äldsta släkt)
Bonde (fortlever)
Hiort af Ornäs (fortlever)
Hård af Segerstad (fortlever)
Jägerhorn af Spurila (fortlever)
Leijonhufvud (fortlever)
Lilliehöök (fortlever)
Natt och Dag (fortlever, räknas som Sveriges äldsta släkt)
Posse (fortlever)
Ribbing (fortlever)
Sparre (fortlever)
Stenbock (fortlever)
Trolle (fortlever)