Danmark i Uppland

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
Lejonmod
Medlem
Inlägg: 688
Blev medlem: 23 juli 2007, 12:19
Ort: Stockholm

Re: Danmark i Uppland

Inlägg av Lejonmod » 2 oktober 2009, 08:32

Danmarks damlag spelar nu i div 1

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Danmark i Uppland

Inlägg av Stefan Lundgren » 2 oktober 2009, 21:18

Nu sitter jag med en dator med NE.

Om ortnamnet Danmark i NE
I ortnamnet (in Danmarcum 1291) ingår dan 'sankmark' eller 'danernas' (i stamform), samt mark 'gränsskog'. Att församlingen skulle vara uppkallad efter riket Danmark är mindre sannolikt.
Stefan

Camilla.dk
Medlem
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 juli 2009, 00:10
Ort: København & Sandkås

Re: Danmark i Uppland

Inlägg av Camilla.dk » 2 oktober 2009, 21:37

Tak Stefan - så blev vi så kloge :-)

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Danmark i Uppland

Inlägg av Stefan Lundgren » 3 oktober 2009, 06:06

Jag har om Danmark socken ur Rosenbergs handlexikon som utkom i fyra band i början av 1880-talet och avslutningen låter lustigt enligt min åsikt. Det är någonting som också har en felaktigt anknytning mellan socknen Danmark och landet Danmark. Läs nedanföljande citat!!!

Från Rosenberg om Danmark
Danmark i Upsala län. Sn i Vaksala hd, på Upsalaslätten s.o. om Upsala, kring N. stambanan, hvilken här har stationen Bergsbrunna (äfven post- och telegrafstation). På v. sidan flyter den af ångbåtar trafikerade Fyrisån, i hvilken Säfjaån; som genomflyter sn, mynnar. 0,472 qv.-mil eller 10,921 tnld, 78 1/8 mtl, 1,104 inv., 1,203,568 kr. fastighetsvärde. Jorden bördig och odlad, hela sydvestra och något af n.ö. delen dock skogsmark. Större gårdar äro Hammarby, Säby och Bergsbrunna; Upsala akademi eger tills. 7 3/4 mtl; statsegendom äro Upsala hofstalläng, Djurgårdens kronopark m. m. (tills. tax. 280,500 kr.). Sn utgör ett prebendepastorat, 3 kl., till Upsala teologiska fakultet. Kyrkan uppgifves vara bygd 1611 af bytet vid ett slag mot danskarne.
Det finns ett grovt fel i denna text och det har jag påpekat för Riksarkivet som har hand om Svar(abonemang).
Kyrkan uppgifves vara bygd 1611 af bytet vid ett slag mot danskarne.
Det är värt att påpeka att kyrkan är betydligt äldre än 1611 och kan citera ifrån min egen kyrkoguide;
Kyrkan nämndes tidigast att vara byggt under 1400-talet och är cirka hundra år äldre.
En liten utvikning och ville bara påvisa att Rosenbergs koppling med danskarna är felaktig och man kan inte heller klaga på honom eftersom han dog 1915(http://runeberg.org/display.pl?mode=fac ... &page=0489)

Stefan

Camilla.dk
Medlem
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 juli 2009, 00:10
Ort: København & Sandkås

Re: Danmark i Uppland

Inlägg av Camilla.dk » 3 oktober 2009, 11:40

Tak for forklaringen
Som det også tidligere blev nævnt i en anden tråd, så findes der jo rundt omkring by- og områdenavne forskellige steder, der hedder præcist det samme uden at der er nogen påviselig sammenhæng. Og de er vel også det der er tilfældet her. Det lyder mere troligt at navnet Danmark ikke har nogen kobling til landet Danmark.
I Danmark findes eksempelvis adskillige byer med navnet Nykøbing og Sæby m.m. Også Hammershus og Borringholm findes i både Skåne og på Bornholm, Gladsaxe og Nybølle i Skåne og på Sjælland. Og med tanke på det fællesnordiske gods, er det ikke mærkeligt at der findes byer og steder med samme navne overalt i Norden. Det kan enddog give lidt forvirring om hvilken by, der menes, når derikke står landsdelen. I Dansk kirkehistorie har Rørdam f.eks. skrevet at den skånske præst Niels Mikkelsen i Nosebye (1562-1645) en overgang var præst ved Hammershus slot i Skåne, men det må nu have været på Bornholm, der netop havde en tilknyttet slotspræst og Hammershus i Skåne var endnu ikke bygget da Mikkelsen var præst :-) Det genfortælles også på Wikipedia: http://da.wikipedia.org/wiki/Niels_Mikkelsen_Aalborg

Camilla

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Danmark i Uppland

Inlägg av Stefan Lundgren » 4 oktober 2009, 02:05

Camilla!!!

Jag besvarade dig i denna tråd!!!

viewtopic.php?f=38&t=18171

Stefan

Skriv svar