Vilket alltså bekräftar att straffskalan för stöld var högre än mordKapten_Gars skrev:Boskapsstöld är ett särfall som straffades hårdare än "vanlig" stöld då boskapen såg som en livsviktig ägodel. Därav förlusten av lösöret.
Jasså, isåfall har alla de isländska sagor som jag läst fått det om bakfoten. De skildrar definitivt i ett fördelaktigt ljus de fredlösa som hållit sig undan sina fiender en längre tid och sedan dött i strid mot dem.En fredlös kan inte dö någon "ärofylld död", en fredlös förlorar automatskt all heder och ära. Detta straff drabbar mördaren utan att någon dom fallit. Han kan dessutom dödas som hämnd med ringa påföljd. Boskapstjuven måste dömas med 12 manna ed för att mista livet. Den som dräper en boskaptstjuv döms själv som mördare.
Fredlösheten infaller inte förrän dom har fallit, trots ögonvittnen. Eller hur förklarar du förbudet att döda mördaren innan domen har fallit? I de gamla landskapslagarna gällde tolv mans ed (eller liknande) även för mördare, men man var tvungen att succesivt överge det systemet eftersom det visade sig lätt för mindre hederliga personer att ställa upp för varandra och på så sätt fria varandra. Att man bibehöll tolvmannaeden för tjuvar i Magnus Erikssons lag visar att det var svårare för dem att skaffa tolv vittnen, ergo deras brott var mer föraktat än mördarens.
Mördaren döms till fredlöshet ifall han blir tagen på bar gärning. Vad som händer när han inte blir tagen på bar gärning vet jag inte. Men med tanke på hur kraftigt straffskalan sjönk för tjuvar i det fallet tror jag inte att han behövde oroa sig för att bli fredlös. Mördaren får inte sitt lösöre indraget som tjuven och beroende på vilken ställning han har i bygden kan han i praktiken komma undan utan straff. En boskapstjuv som blev tagen på bar gärning blev utan undantag dömd till döden genom hängning enligt Magnus Erikssons lag. Är inte detta ett solklart exempel på att stöld uppfattades som värre än mord?Såvida mördaren inte kan svärja sig fri så mister han alltså alltid livet eller får gå som fredlös. Tjuven å sin sida mister livet i de grövsta fallet/fallen men sedan så överlever han iaf på pappret. Jag har svårt att se det som bevis på att tjuvar straffades hårdare än mördare. I vissa fall straffades de lika hårt.
Jag tycker att du använder samma argumentationsteknik som du tidigare kritiserade, dvs. att plocka ej jämförbara exempel från de två lagbalkarna. Maximistraffen för de två brotten är i högsta grad jämförbart och straffskalan anger tydligt vilken syn man hade på brotten. Jag kan dra fram flera olika typer av mord/dråp som i likhet med lindrigare stöld (som ej togs på bar gärning) bara straffas med böter om du så önskar.
I första inlägget lade jag fram en tanke att synen på våldsbrottslighet kontra stöld är helt väsenskild från dagens. Tittar vi på olika typer om misshandel framträder detta också tydligt. Du kunde hugga av någons näsa eller öron och bara riskera bötesstraff. Men om du blev tagen på bar gärning för den lindrigaste formen av stöld blev du av med ditt ena öra. Stöld hade en dramatiskt framskjuten plats på straffskalan under medeltiden jämfört med idag.