Fråga om Erik av Pommern

Skriv svar
Hamister
Medlem

Fråga om Erik av Pommern

Inlägg av Hamister » 3 juli 2007, 16:59

Hej

Jag sitter och skriver ett dokumentärmanus där bl a Erik av Pommern figurerar. Jag har genom flera olika källor fått veta att Erik av Pommern fick namnet Erik då han adopterades av drottning Margareta som 6-åring, och att han egentligen hade ett annat namn ursprungligen. Mitt problem är att mina källor uppger olika ursprungsnamn på honom. En källa säger att han hette Bogislav, medan en annan källa säger att han hette Henrik.

Finns det någon som kan ge mig lite klarhet i detta?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Re: Fråga om Erik av Pommern

Inlägg av Stefan Lundgren » 3 juli 2007, 17:57

Hamister skrev:Hej

Jag sitter och skriver ett dokumentärmanus där bl a Erik av Pommern figurerar. Jag har genom flera olika källor fått veta att Erik av Pommern fick namnet Erik då han adopterades av drottning Margareta som 6-åring, och att han egentligen hade ett annat namn ursprungligen. Mitt problem är att mina källor uppger olika ursprungsnamn på honom. En källa säger att han hette Bogislav, medan en annan källa säger att han hette Henrik.

Finns det någon som kan ge mig lite klarhet i detta?
Han fick vissa områden i nuvarande Tyskland.

Från NE
Av företrädaren hade E. ärvt problemet med Slesvig, vilket som län innehades av grevarna i Holstein. E. grep 1416 till vapen för att få militär kontroll över Slesvig. Detta inledde ett flerårigt krig, där även krigsfolk från Sverige och Norge deltog.
Jag är inne på samma linje som du, att de tyska områdena gjorde så att han fick namnet "av Pommern".

Stefan

Mandlit
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Mandlit » 3 juli 2007, 23:44

Citat Wikipedia:
"Erik av Pommern föddes omkring 1382 under namnet Bogislav in i den slaviska härskarätten Gryf (Grip). Han var son till hertig Vartislav VII av Pommern och Maria av Mecklenburg, en systerdotter till den danska drottningen Margareta."
Så Bogislav är rätt. Den pommerska hertigätten dog ut under trettioåriga kriget och hertigdömet delades då mellan Sverige och Brandenburg. Den Mecklenburgska härskarätten var också västslavisk och satt kvar till 1918.

Hamister
Medlem

Inlägg av Hamister » 4 juli 2007, 16:29

Mandlit:
Tackar så mycket, då utgår jag ifrån att Bogislav är rätt namn

Stefan Lundgren:
Jag tror du missförstod min fråga...hehe. Men det är ingen fara, det var kanske aningen otydligt :)

Skriv svar