Jag har några frågor om 1400-talet eller förfrågan om det är någon som kan tipsa om litteratur / forskning i ämnet.
Den första gäller rådet i Sverige under unionstiden. Jag har gissat mig till att de var c:a 20-25 individer, kan det stämma? (8 kyrkliga och 10-15 världsliga) Det är som sagt bara en gissning - jag har inget belägg för det.
Oavsett hur många de var så verkar de vara lite olika många / få som samlas och trumfar igenom beslut utan allas medgivande - hur funkade detta? Hade de någon form av stadgar som reglerade huruvida beslutsgången skulle gå? eller hade de någon form av intern rangordning?
Det verkar också som om rådet var en ganska homogen grupp med samma individer i stort sett oavsett om det är en svensk riksföreståndare som styr sverige eller en Dansk kung. Inga kupper där hela rådet byts ut i ett slag. Var det enbart rådet som valde in sina egna medlemmar eller var det yttre omständigheter som automatiskt gav en plats i rådet förutom biskops och ärkebiskopsämbete?
Den andra frågan gäller svensk militärhistoria. Finns det forskning som beskriver träning och organisation bland nordiska trupper före 30-åriga kriget både bonde, borgar och adelstrupper. (Främst 1400-tal men gärna även förhållandena under Vasa-tiden) led. Bönderna hade lätt att ta till vapen och var noga med att få behålla sina armborst och spjut. Det tyder på att de i givetvis sörjde för sitt eget försvar men även att det fanns någon mån av vapenfetishism bland stugorna. Hur tränade till vardags? vapenlekar? - Vapensyner inom häradet / socknen? Paul Dolnsteins teckningar från 1502 visar dels en ganska välbeväpnad och välrustad bondearmé, men även vältänad med armborst i främsta linjen uppbackad av stångvapen i bakre (täta) led Det tyder väl på en ganska avancerad organisation? Var alla frivilla bland bonde-trupperna när t:ex Upplandsbönderna tog till vapen mot kung Hans extraskatter. Fanns det någon form av socialt tvång att delta i det aktuella upproret.
Den tredje frågan gäller för övrigt Paul Dolnsteins teckningar. Finns de publicerade någonstans i sin helhet utan att bilderna beskurits? (som i Lars-Olof Larssons Kalmarunionens tid).
En fjärde fråga gäller tyskt (centraleuropeiskt) 1400-tal. Finns det något bra allmänhistoriskt verk (på engelska eller svenska) som beskriver de politiska och sociala förhållandena i centraleuropeiskt 1400-tal. Varifrån kom de tyska knecktarna och vila var de?
Tack på förhand - Mattias Moberg
Frågor om 1400-talet
- Fredrik Andersson
- Medlem
När det handlar om böndernas militära organisation och träning under 1400-talet vill jag tipsa om http://www.uppbadet.se som är en förening som ägnar sig åt just denna lilla smala nisch. Där borde du åtminstone kunna få kontakt med någon som vet.