Kelter på Island
Kelter på Island
Jag laste nyligen en artikel i en fransk popularvetenskaplig historietidning att Island troligen var bebott av kelter nar skandinaverna anlande. Jag har aldrig hort denna teori tidigare. Det finns uppenbarligen genetiskt material hos dagens islanningar som harstammar fran kelter fran de brittiska oarna, men som jag forstatt saken forklaras detta av "import" av slavar samt kvinnor(!) efter det att skandinaverna koloniserat on.
Finns det nagra seriosa belagg for att kelter skulle bebott Island i ett tidigare skede?
Finns det nagra seriosa belagg for att kelter skulle bebott Island i ett tidigare skede?
Inte vet jag, för mig har det varit en självklarhet sedan jag var liten i stil med att pyramiderna ligger i Egypten. Men Wikipedia svävar i och med ordet "sannolikt" lite på målet:
/ Probstner
Enligt detta citat tycks dessutom ön ha varit tom när nordborna kom.Island upptäcktes sannolikt redan på 700-talet av iriska eremiter, "paper", vilka hade tillfälliga bosättningar där. Dessa var dock borta när, i mitten av 800-talet, en färöing som hette Naddodd och en svensk vid namn Gardar Svavarsson, son till Svavar den svenske som ägde gods på Själland, på nytt upptäckte Island.
/ Probstner
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
- Dûrion Annûndil
- Medlem
De isländska krönikorna säger det själva. Landnamabok och Ari inn Frodis Izlendingabok: "De foro iväg kvickt, för de ville inte vara ihop med hedna människor". De efterlämnade sig klockor, kräklor och böcker skriver Alf Henrikson i sin Isländsk historia 1981.Gåsen skrev:vem "brukar val saga" det?
Mvh -Dan
-
Lars Törnqvist
- Medlem
- Kontakt:
Idén att de skulle ha funnits keltisk befolkning på Island före nordbornas ankomst är inte ny. De isländska släktsagorna nämner att det fanns iriska munkar på Island, men att de flyttade bort för att undvika nordborna. I sagorna förekommer många trälar, vilka ibland har keltiska namn. Hur trälarna kom till Island nämns aldrig. Historiker har traditionellt antagit att nordborna tog med sig trälar från Irland, men en tänkbar alternativ förklaring är att det fanns irländare på Island sedan tidigare och att de togs som trälar av nordborna. Sedan gammalt vet man att fördelningen av blodgrupper hos Islands befolkning mer liknar Brittiska öarnas än Skandinaviens blodgruppsfördelning. DNA-undersökningar har gett ett mycket intressant resultat. DNA i Y-kromosomerna visar på en övervägande skandinavisk härstamning, medan mitokondrie-DNA visar på övervägande brittisk härstamning. En tänkbar förklaring kan vara att män från Skandinavien erövrade Island från en militärt svag irländsk befolkning, dödade eller fördrev de irländska männen och övertog kvinnorna.
Saint Brendan av Clonfert eller Bréanainn av Clonfert är ju huvudpersonen i en legend om en munk som ska ha hittat "the land of delight" på andra sidan oceanen. Många idag föreställer sig att det var Amerika eller Island han hittade men historian återstår vara en skröna utan vidare bevis. Där historier om t.ex Pinocchio eller Simbad sjöfararen kommer från samma traditionmorganr skrev:För några år sedan läste jag om en resa med oksskinsbåt från Irland till Island/Grönland. Upprinelsen till denna resa skulle vara en munk vid namn Brennan, som gjort den på 600talet. Och som jag förståt efter en redan då känd reserutt
/morgan
Det finns inga arkeologiska bevis för den irländska prästbefolkning på irland. En litterär källa (glömt namnet) beskriver det mötet mella mellan präster och nordmän ungefär så här: "vi kom till ön (island), det var helt obebott, sen slog vi ihjäl prästerna"
Senast redigerad av 1 Giancarlo, redigerad totalt 19 gånger.
-
Lars Törnqvist
- Medlem
- Kontakt:
Island är över huvud taget fattigt på arkeologiska lämningar. Legenden om den helige Brendan är svårtolkad och är inget bevis för att irländare har besökt Island. Tim Severin seglade någon gång på 70-talet med skinnbåten Brendan från Irland via Färöarna till Island, men det visar bara att sådana färder var möjliga, inte att de faktiskt förekom. Det som står i isländska släktsagor är inte alltid pålitligt, men där påstås i alla fall att det fanns irländska munkar före nordborna. Det finns en del isländska ortnamn med irisk anknytning, antingen namn av iriskt ursprung (t.ex. Dimon) eller namn som syftar på irländare (t.ex. Papey och Vestmannaeyjar). Det genetiska materialet visar tydligt att Islands nuvarande befolkning till stor del har irländskt eller brittiskt påbrå, men det finns som sagt flera möjliga förklaringar.
Ett avgjort intressant sidospår om det arkeologiska materialets riklighet på Island fick en egen tråd:
Isländsk arkeologi
Isländsk arkeologi