Vexillation skrev:Finns det några demografiska gissningar om hur hög befolkningstäthet som kan ha rått i medeltidens europa? Hur stora var de största städerna i Europa?
Säkerligen är väl just denna demografiska utveckling, dvs mycket människor - lite mat, en god grogrund också till Digerdödens enorma omfattning. Det fascinerande är att Europas utveckling faktiskt fortsätter "framåt" (om ni ursäktar det så typiska linjära tänkandet)
Kanske är det just en kombination av teknikens utveckling, förbättrade jordbruk och handelns omfattning (vid trettonhundratalet hade väl handeln kommit igång ordentligt igen i hela Europa)
Sant är väl dock att den nya demografiska ordningen möjligjorde ökade möjligheter för tidens livegna eftersom de nu blev värdefulla tillgångar.
Härarnas storlek måste ju också ha minskat drastiskt, i alla fall i sitt milisberoende. Kan den ökade profesionallismen i härarna vara ett resultat av detta måntro?
Förlåt för mitt yviga svar som går lite utanför postens syfte.
Det finns en bok som blev tryckt i Schweiz som handlade om uppskattade uppgifter kring städernas folkmängd ända ner till 800-talet. Denna bok bygger på de källor som finns runt om i Europa, i Frankrike förde man register över födslar, dop och dödsfall under 1300-talet.
Den agrarkris som rådde efter digerdöden, så började de gårdar att bli bebodda igen fr o m mitten av 1400-talet med en expansion under 1500-talet. Janken Myrdal skrev om expansionen efter agrarkrisen i tidskriften Scania någon gång under mitten av 1980-talet. Jag har läst artikeln, men det var för ett par år sedan som jag gjorde det. Men det som jag ville komma fram till var att det tog ungefär 100-200 år innan befolkningstillväxten kom ifatt efter digerdöden. Då de tomter som inhystes bostäder började återigen att brukas.
Stefan